Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
#398164
De högtalarna som jag köpte ska klara fukt och vatten lite bättre om man får tro infon om högtalarna:

"En tryckbehandlad kon i vädertåligt polypropylen utökar användningsområdet och ser till att hela X-ITE serien kan även användas i båtar, maskiner, öppna bilar, m.m"
av blådåren
#398227
Låter bra , men är den vattenskyddad på baksidan också??.
Det är där problemet egentligen finns !, fukten fälls ut , droppar ner och letar sej in i talspolen där den ställer till elände .

Brukar göra en liten "skärm" av tunn cellplast som jag klämmer mellan högtalaren och monteringsramen, i bakkant fäster jag den med butyltejp mot magneten så den inte börjar fladdra och låta.

Kanske är lite overkill, men "better safe than sorry" , är ju tråkigt om kunderna kommer tillbaka med samma fel igen..
Användarvisningsbild
av Rillee
#398239
Men ändras inte ljudbilden då?
av blådåren
#398287
Nej, du tätar inte helt på baksidan!!, det blir typ en keps på överdelen högtalarens baksida som kondensen kan rinna förbi på , utan att rinna in i högtalaren.

Om du däremot tätar helt, så blir det en rejäl försämring av basen såklart!.
av Fred
#398441
På mina originalkonsoller för högtalarna sitter det en "keps"...gjorde det inte det på era?
Användarvisningsbild
av isak
#398506
jo på mina framd- finns den i grundkon-sollen (den nitade)
isak
Användarvisningsbild
av Rillee
#398668
Jo det gjorde det nog när man tänker efter, den var liksom halvmåne formad längst upp.
av Fred
#398683
Som en stänkskärm på en gammal sportbil...
av Dustin
#414189
1. Behöver man lossa den nitade korgen för att byta högtalarna? (behöver jag investera i en popnittång?)

2. Passar orginalkontakterna på nya högartalare eller måste man klämma dit nya kontakter?

3. Hur troligt är det att det är HU-803:an som har gett sig om det sprakar i högtalaren och hur troligt är det att det är själva högtalarn som e kass? (mest problem med vänster fram även om det sprakar till i centerhögtalaren ibland också)

4. Hur funkar det med filter, har ingen lust att sätta koaxialer längst ner i dörrarna, vill köpa ett kit och även byta den separata diskanten. Frågan är om filterna sitter i högtalarna eller någonstans på vägen?!


kommer säkert fler frågor.. ;-)
Användarvisningsbild
av isak
#414192
offra den trasiga högtalaren så ser du hur det är konstruerat med bajonettfattning som det kan ligga en limklick i. du har foton tidigare i tråden hur det blir.
isak

Reparationer på burk ska du hålla […]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]