Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
#317313
Märkte idag att det inte kom något ljud ur högtalaren i förardörren.
Men när jag sedan vred över balansen och faddern på den högtalaren
och sedan skruvade upp volymen rätt bra då "hoppade" högtalaren
igång igen. Vad kan ha hänt? "Bug" eller är högtalaren trasig?
Användarvisningsbild
av jimDK
#317499
Jag har haft detta problem på min 240, det är troligen en dålig anslutning. vet inte hur bra kontakterna/anslutninger är på s60,kanske lödning direkt?,annars du kan forsöka rengöra.Det kan vara på högtalaren eller kanske förstärkaren under sätet?
av Fred
#317587
Jag skulle också gissa på dålig kontakt. När en högtalare går sönder så tystnar den inte bara utan den börjar låta illa, dista som det också kallas. Någon bugg är det inte heller för det finns inget som kan "bugga". Däremot kan det vara alla möjliga sorters glappkontakt. Det kan vara trasiga sladdar, kontaktstycken som inte sitter i ordentligt eller någon liten lödning i stereon som släppt för att nämna några.

Jag skulle börja med att skruva loss dörrsidan och kolla ifall kontakten sitter bra mot högtalaren. Sen skulle jag kolla bakom stereon att kontaktstyckena sitter som de ska.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Chrasher
#317741
Precis så är det på vår V70 också, vi hade den inlämnad på volvo men de ville ha det till att det var högtalaren som var paj. En ny +arbete skulle de ha 2000 för. Vi väntar dock lite, den funkar ju trots allt lite till och från än.
av Fred
#317766
Tyvärr är det så nuförtiden, saker lagas inte längre, de byts ut! Det är därför det finns såna här forum! Här kan vi, som tycker att det är bättre för alla (utom de som säljer reservdelar), lära oss hur vi gör för att laga istället för att bara byta ut allt som inte fungerar mot nytt.
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
av farbrorblå
#317957
Hade samma problem med just förardörrens högtalare. efter att ha kollat alla utmärkta länkar och förklaringar på forumet för att inte ha sönder något, plockade jag ner dörrsidan och fann att en av lödningarna mot konen hade släppt. Högtalaren togs bort genom att borra ur popnitarna varpå jag bytte mot andra högtalare 6,5 tum. adaptern behöll jag efter lite trixande, liksom kontakten som ja lödde på dom nya högtalarna (bytte passagerarsidan i samma veva)... klart! :) ett i mina ögon enkelt ingrepp om tummen inte sitter mitt i... tack å hej
Användarvisningsbild
av Rillee
#318050
Ja det blir till plocka ner dörrsidan, tyckte det bara var konstigt att den funkar igen efter ha skruvat upp volymen.
Användarvisningsbild
av isak
#318106
hej
preciis farbror blå!
gjorde exakt likadant på min, på framdörrarna. på dörr nr2 lyckades jag få bort högt- utan att borra popnitarna offrade helt enkelt den gammla, feltemas bästa kvalite duger gott om man inte är ljudnörd.mellanskillnade får man 2 macmyra för!
isak
av jaob
#319140
Jag har ett problem med en högtalare jag med.. det droppar in vatten på den så den slutar att funka sen om man tar in den ett tag på tork så hoppar den igång igen...

Så jag montera den ida igen och den funka inte vilket jag tyckte va konstigt när jag hade mätt på den.
så drog jag upp volymen ganska skapligt när jag hade kört över ljudet på enbart den högtalaren och då hoppa den igång igen och nu funkar den igen...

I mitt fall tror jag det beror på att det droppar in vatten på den från nån list som inte håller tätt.
kanske är ett liknande problem.

Har gjort en tillfällig lössning så det inte kommer vatten på högtalaren för att se om den fortfarande funkar efter ett tag.
Användarvisningsbild
av Rillee
#328790
Har nu haft dörrsidan av för kolla högtalaren, hittade inget fel där.
Har även monterat av stereon och kollat bakom efter glapp, hittade inget fel där.
Börjar tro att något är fel inne i stereon, för ljudet kommer tillbaka om man skruvar upp lite
sen funkar högtalaren en stund.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]