Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#702105
kvejkarn skrev:Hej allihopa!

Provar att bumpa denna tråd i hopp om svar på min fråga :) Kan någon bekräfta hur det ligger till med originalfilter till högtalarna? Jag har troligtvis glapp i kontaker/kablar och vill byta ut dem. Men om det nu är så att det finns nåt inbyggt i originalkablarna (kondensator eller dyl.) så är det ju inte bara att byta ut . Tänkte byta ut både från steget fram till dörrarna och därifrån även till midbasen och diskanten.

MVH / KvejkarN
Nu var det några år sedan jag bytte ut mina högtalare men jag vill minnas att det satt passiva filter på elementen. Jag har någon tråd där det finns en hel del bilder på både de gamla och de nya högtalarna...kanske syns det på dem...sök bland mina trådar.

Mvh
Fred
av jlu
#1521125
blådåren skrev: tis 06 apr 2010, 22:42 Det vanligaste när ljudet är borta men "hoppar igång" när man höjer ordentligt är att det droppar fukt/kondens på högtalaren, detta letar sej in i talspolen!, så småningom ärgar det och spolen/högtalarkonen fastnar.
Dock sitter den oftast inte hårdare fast än att den släpper av mer tillförd effekt, men till slut så slutar den såklart helt att funka!.
Lyfter en jättegammal tråd, men kanske finns "moderna" svar.

Precis sådär är min förardörrshögtalare, vrider man upp lite låter det precis som det ska men efter ett tag tystnar den så får man vrida upp igen. Jag har trott det varit själva huvudenheten, men är det högtalaren kan det ju vara värt att kolla om man kan byta... Finns det fler som haft detta problem och lösning? Så det är värt att skruva upp dörrsidan?
av sicnarf
#1521131
Ja, ta bort dörrsidan. Jag skulle ha gjort så. Högtalar kablarna går säkert i något gummirör och kan ha blivit klämda.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]