Sida 1 av 11

Service eller inte service ?

Postat: tor 10 nov 2005, 08:24
av Magnus
Hej,

En dum fråga kanske, men jag känner ändå att jag måste fråga:

Köpte en s60 -01 i oktober förra året. Den hade precis då fått 8000-mila service (Mätarställning 8289).

Har nu efter ett år kört ca 700 mil och servicelampan börjar lysa. Vad jag förstår känner bilen av både tid och körda mil.

Ska jag göra 10.000-mila service redan nu eller ska jag släcka servicelampan och vänta 1000 mil till?

Om jag släcker servicelampan nu, kommer den att tändas igen när bilen närmar sig 10.000-milastrecket?

Med andra ord, kan man välja att serva på tid eller mil?

Tacksam om någon kunde klargöra detta för mig.

/M

Re: Service eller inte service ?

Postat: tor 10 nov 2005, 08:43
av NCR
Magnus skrev:Hej,

En dum fråga kanske, men jag känner ändå att jag måste fråga:

Köpte en s60 -01 i oktober förra året. Den hade precis då fått 8000-mila service (Mätarställning 8289).

Har nu efter ett år kört ca 700 mil och servicelampan börjar lysa. Vad jag förstår känner bilen av både tid och körda mil.

Ska jag göra 10.000-mila service redan nu eller ska jag släcka servicelampan och vänta 1000 mil till?

Om jag släcker servicelampan nu, kommer den att tändas igen när bilen närmar sig 10.000-milastrecket?

Med andra ord, kan man välja att serva på tid eller mil?

Tacksam om någon kunde klargöra detta för mig.

/M
Då du inte har kört speciellt långt (eller bilen inte har använts så mkt) vill den ha en s.k. oljeservice. Verkstaden byter olja och filter samt resettar datorn och kollar lite andra småsaker. Brukar kosta runt 1600:- på en märksverkstad.

Bilen går efter:

1: 1 år

eller

2: 2000 mil

eller

3: 750 timmars drift av motorn

Postat: tor 10 nov 2005, 10:24
av frilins
Hellre frisk olja för ofta än för sällan, du kan ju byta oljan själv, det är inte särskilt svårt oct tar max en timme.

Postat: tor 10 nov 2005, 10:30
av NCR
frilins skrev:Hellre frisk olja för ofta än för sällan, du kan ju byta oljan själv, det är inte särskilt svårt oct tar max en timme.
Kan han släcka varningen då? Hur blir det med serviceboken?

Postat: tor 10 nov 2005, 11:00
av frilins
För min del har jag tänkt behålla bilen rätt länge så jag tror inte att serviceboken gör så mycket nytta vid försäljningen då.
Service stämpeln är ju något man själv får ta ställning till, precis som NCR påpekar så kan det vara en viktig sak när man säljer bilen!

Man kan ju skriva upp själv vad man gjort och när man gjort det.
Ekonomin är viktig för mig (har helt enkelt inte råd) och jag utförde samma service på min bil som Volvo skulle gjort för materialkostnad på 1200:- istället för 4100:- som Volvo ville ha.
Om du vill kolla hur din bil ska servas så gå in på denna sida:
http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx

Jag kollade på Volvo också vad en service på min bil skulle innehålla, jag fick en hel lista och en av sakerna som jag reagerade på var ett multifilter (500:-) till kupén.
Jag fick berättat för mig att detta filter innehöll aktivt kol och var därför av högre kvalité och tänkte att då så måste jag ha det naturligtvis.
Men när jag plockade ner det gamla filtret så satt där inte alls något multifilter utan ett vanligt pollenfilter för en hundring...

Nu vet jag inte om Volvo skulle varit ärliga vid en service och monterat pollenfilter med prissänkning som följd eller inte, eftersom jag gjorde servicen själv.
Beträffande nollställning av datorn så kan jag göra det själv på min -01:a, vet inte om det går på nyare modeller.

Postat: tor 10 nov 2005, 11:06
av NCR
frilins skrev:För min del har jag tänkt behålla bilen rätt länge så jag tror inte att serviceboken gör så mycket nytta vid försäljningen då.
Service stämpeln är ju något man själv får ta ställning till, precis som NCR påpekar så kan det vara en viktig sak när man säljer bilen!

Man kan ju skriva upp själv vad man gjort och när man gjort det.
Ekonomin är viktig för mig (har helt enkelt inte råd) och jag utförde samma service på min bil som Volvo skulle gjort för materialkostnad på 1200:- istället för 4100:- som Volvo ville ha.
Om du vill kolla hur din bil ska servas så gå in på denna sida:
http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx

Jag kollade på Volvo också vad en service på min bil skulle innehålla, jag fick en hel lista och en av sakerna som jag reagerade på var ett multifilter (500:-) till kupén.
Jag fick berättat för mig att detta filter innehöll aktivt kol och var därför av högre kvalité och tänkte att då så måste jag ha det naturligtvis.
Men när jag plockade ner det gamla filtret så satt där inte alls något multifilter utan ett vanligt pollenfilter för en hundring...

Nu vet jag inte om Volvo skulle varit ärliga vid en service och monterat pollenfilter med prissänkning som följd eller inte, eftersom jag gjorde servicen själv.
Beträffande nollställning av datorn så kan jag göra det själv på min -01:a, vet inte om det går på nyare modeller.
Det där med multifiltret kan jag faktiskt svara på. På din knapp för inneluft eller uteluft, står det "man" respektive "auto" på knappen? Om inte har du inget luftkvalitetssystem på din bil och behöver inget multifilter.

Postat: tor 10 nov 2005, 13:23
av frilins
Nej det är riktigt, det står inget på knappen.
Så jag har vanligt pollenfilter.

Postat: tor 10 nov 2005, 14:04
av Noodles
Per
Tack för länken till vad som görs på de olika servicarna! :)

NCR
Tack för förklaringen ang. kupéfiltren.

Postat: tor 10 nov 2005, 17:58
av Teemu
ett tips är att skriva upp vad som servats på och när och sedan spara kvitton. Man köper väl inte hem en olja mm för att sedan inte andvända det?

Och vad beträffar tryggheten med att serva på märkes verkstad litar iaf jag inte helt på dom idag efter att dom missade bromsklossarna i våras - vilket resulterade i havererade skivor.

Postat: tor 10 nov 2005, 19:10
av svensen
Teemu skrev:Och vad beträffar tryggheten med att serva på märkes verkstad litar iaf jag inte helt på dom idag efter att dom missade bromsklossarna i våras - vilket resulterade i havererade skivor.
Fikk du prisreduksjon da?

Det samme skjedde for oss mellom to service. Ødelagte skiver fordi klossene ble nedslitt. - Dyrt og unødvendig.

Et annet Volvoverksted jeg var innom sa vi burde fått nye skiver samt arbeidskostnadene gratis siden verkstedet ikke hadde bemerket slitte klosser på forrige servicerapport. (Selve klossene burde vi selvfølgelig dekket selv).

Min erfaring er at servicegarantien til Volvo er null verd.

For flere år siden kjøpte vi en brukt 850 med tre måneders garanti fra en Volvoforhandler. Dagen etter at vi hentet bilen løftet jeg den opp på bukk og oppdaget at gummimansjetten på høyre drivledd var sprukket. Jeg ringte til selgeren og bemerket dette og fikk bekjed om å komme med bilen til uka. De skulle selvfølgelig dekke reparasjonen.

Fikk tilbake bilen med ny mansjett, men det gamle leddet. Jeg spurte om ikke det var sannsynlig at det hadde kommet sand og skitt inn i leddet siden mansjetten var sprukket slik at jeg måtte bytte drivakselleddet tidligere enn normalt. Verkstedet påsto at dette ikke kom til å skje.

Fire måneder senere leverte jeg bilen til ordinær service og ble oppringt av verkstedet som fortalte at jeg båtte bytte endeleddet på høyre drivaksel fordi det var utslitt. Da jeg viste til gummimansjetten ble jeg avfeid med at bruktbilgarantien varte i tre måneder...

O.s.v o.s.v

Sven