Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Jag har lite funderingar om att konvertera helljuset till xenon på min V70N 2001, det sitter väl HB3 lampor där som standard, kollade lite hos Xenonkungen, och undrar om denna passar till helljuset i V70N 2001 ?

http://www.xenonkungen.com/se/art/xenon ... im-kit.php

Är det tillåtet att konvertera helljuset till xenon, inga problem med bilprovningen eller trafikkontroller ?
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Det kit som du länkar till funkar utmärkt till att konvertera helljuset. Det är inte heller några problem med besiktningen eller länsman med konverterat helljus.
av S.t.r.a.n.D
Till helljuset skulle jag rekommendera att välja antingen 50W eller nya 70W, de dom kallar Power Xenonkit.
Superslim tror jag bara är 35W.
200:- dyrare men tycker jag är värt det. Blri sjukt med ljus. Mina 50W i helljuset lyser lika bra som 3st Bosch Big knick med 100W vardera. Nästa gång blir det 70W power xenon, i extraljusen. :)
Användarvisningsbild
av Severin
andreas_lofgren skrev: Det är inte heller några problem med besiktningen eller länsman med konverterat helljus.
Varför säger du så när det faktiskt inte är godkänt?
Enda sättet att få det godkänt på en helbilsgodkänd bil utan xenon från början är regbes.
Att dom oftast skiter i det på SBP är en sak men att generalisera att alla kontrollanter godkänner det är fel
av mikko80
Bygger på denna tråd lite. Står i valet och kvalet, köpa 3 st extra ljus (ex vanliga hella) eller xenon konvertera hel ljuset på bilen vad tror ni ger bäst resultat
Användarvisningsbild
av Tomas88
Extraljusen! Även om xenonkonvertering gör viss skillnad så har du ju ändå samma reflektor så ljusbilden blir densamma.
Bäst är ju ett par xenonkonverterade x-ljus. :)
av Lövet
sewe skrev:
andreas_lofgren skrev: Det är inte heller några problem med besiktningen eller länsman med konverterat helljus.
Varför säger du så när det faktiskt inte är godkänt?
Enda sättet att få det godkänt på en helbilsgodkänd bil utan xenon från början är regbes.
Att dom oftast skiter i det på SBP är en sak men att generalisera att alla kontrollanter godkänner det är fel
Eftersom det inte kollas så är det onödigt att skrämma upp någon. Jag är verkligen ingen xenonförespråkare men helljus är en av få saker som är ok.

Allmän fråga: Är det någon som någon gång hört talas om någon som fått nedslag på xenonkonverterat helljus? Dimljus och halvljus finns det många exempel på men helljus?
Användarvisningsbild
av Severin
andreas_lofgren skrev:Eftersom det inte kollas så är det onödigt att skrämma upp någon.
Vad är det som inte kollas? Om det är helljus du menar så har du fel för mitt helljus kollade dom igår när jag besiktade bilen.

För att svara på din andra fråga så vet jag iaf ingen som fått nedslag på det men å andra sidan så vet jag annat som borde få spanska flaggan som har rullat ut därifrån med ett streck
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Japp men de kollar ingen ljusinställning på helljuset, det gör de bara på halvljus eftrsom det är detta som bländar förutom idioter som inte kan blända av i tid.
av J.F.S
andreas_lofgren skrev:
Allmän fråga: Är det någon som någon gång hört talas om någon som fått nedslag på xenonkonverterat helljus? Dimljus och halvljus finns det många exempel på men helljus?

Tvärtom, jag har Xenonkonvertering i mina helljus. Besiktningen sa inte ett ord om det.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]