Sida 1 av 5

95 eller 98 oktan?

Postat: ons 09 nov 2005, 08:36
av Truls
Min V70 har alltid vært kjørt på 95 oktan i følge tidligere eier, men jeg ser at flere her kjører på 98 oktan. Hva oppnår jeg ved å skifte til 98 oktan?
Mindre forbruk?

Postat: ons 09 nov 2005, 09:25
av Teemu
eventuellt en mycket liten skillnad i förbrukning, men större sannolikhet för större bensinkostnader. Jag testade några tankningar med 98 och märkte då ingen skillnad. Mer än att plånboken blev ännu lättare.

Postat: ons 09 nov 2005, 10:16
av ufriman
Om bilen står i flera dagar och körs väldigt lite, är det en fördel att ha 98 oktan i tanken, blir mer lättstartad, eftersom den har högre energivärde.

Oktan

Postat: ons 09 nov 2005, 10:19
av Harald
I manuelen til min V70N 2.4T står det at man oppnår best effekt og mindre forbruk hvis man tanker 98 oktan.
Jeg er av den oppfattelse at det som står i manualen (håndboken) står der fordi det er en grunn til det.
Så derfor fyller jeg alltid 98 oktan (ca 30 øre pr liter dyrere enn 95 oktan)

Postat: ons 09 nov 2005, 18:15
av moOd
Jag är ägare till en V70 T5 -02 och märker stor skillnad på 95-oktan jämfört med 98-oktan.

Medelförbrukningen har sjunkit från ~10.0 till 9.4. Dessutom känns motorn mycket piggare vid accelration. Dock tog det 2-3 tankningar innan skillnaden blev märkbar..

Vet inte om det gör nån större skillnad om du inte har nån turbo-modell av V70.

Postat: ons 09 nov 2005, 18:25
av Sparkz
ufriman skrev:Om bilen står i flera dagar och körs väldigt lite, är det en fördel att ha 98 oktan i tanken, blir mer lättstartad, eftersom den har högre energivärde.
Det är inte mer energi i 98, men det tål högre tändning och kompression. En standardmotor har tändkurvan satt lågt för att ha lite marginal för dåligt bränsle, så där märks ingen skillnad.
När man chipstrimmar minskar man just den marginalen (bland annat), då bestämmer knackgivaren mer var tändningen hamnar och då gör det en del skillnad.

Postat: ons 09 nov 2005, 21:16
av Knutte2
Om man har en o-chippad XC90 T6, gör det någon skilldnad att tanka 98 oktan istället för 95 oktan då?

Postat: ons 09 nov 2005, 21:38
av NCR
Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!

Postat: tor 10 nov 2005, 06:30
av Loner
NCR skrev:Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!
Det tar uppåt 30 mil för bilen att lära sig att nyttja det nya bräsnlet optimalt. :roll:

/L

Postat: tor 10 nov 2005, 07:11
av NCR
Loner skrev:
NCR skrev:Jag tankade i en tank med V-power, blev 730:- fattigare och märkte inte ett skit i skillnad. Blir 95 i fortsättningen!
Det tar uppåt 30 mil för bilen att lära sig att nyttja det nya bräsnlet optimalt. :roll:

/L
Jag kom väl mina vanliga dryga 80 mil på den tanken och märkte alltså inte något speciellt alls.