Sida 1 av 2
Kopplingsproblem antagligen!? s80
Postat: lör 05 nov 2005, 16:58
av Rogernaldo
Hej alla glada! Jag är inte glad...
När jag lägger i en växel och släpper upp kopplingen får jag inget dragläge, alltså bilen rör sig inte. Gäller både fram och back.
Vi bytte en spindelled och sedan backade jag bak en bit (2m) bromsade upp (lade i koppling). När jag sedan skulle fortsätta köra går inte växeln i.
-Jag får inget fellmeddelande.
-Hörde ingenting som gick sönder.
-Lägger jag i en växel och släpper upp kopplingen hör man ett svagt "snurrande missljud".
Var börjar man felsöka??? Tips!? Idéer!? Mycket tacksam för hjälp, innan man bestämmer sig för att lämna in den... Fråga gärna då det är lite lurigt att beskriva...
/Roger
Postat: lör 05 nov 2005, 17:23
av Knasen
Lägger jag i en växel och släpper upp kopplingen hör man ett svagt "snurrande missljud".
Hörs ljudet när bilen börjar rulla? eller tar bilen ett "hopp framåt"? hur känns kopplingspedalen när du trycker ner den?
Postat: lör 05 nov 2005, 17:30
av Rogernaldo
grejen är att den inte rör sig alls... växeln går liksom inte i.
tycker inte det är någon skillnad på pedalen.
Postat: lör 05 nov 2005, 17:32
av Knasen
Inte alls med kopplingen helt uppsläppt och med en växel?
Postat: lör 05 nov 2005, 17:59
av Rogernaldo
tycker inte kopplingen/pedalen känns annorlunda, i så fall mycket liten skillnad.
men när kopplingen kommer till dragläget börjar man höra ett svagt "snurrande" (låter som något som roterar ev. mot något) missljud. kanske om lamellerna havererat. men bara lägga av så där!? känns som om dem kanske mer slits ut och blir sämre med tiden?!
Postat: lör 05 nov 2005, 18:18
av henka35
Prova att starta bilen utan någon växel i. Går det att lägga i 1:an eller någon annan växel så fungerar hydraliken. Dvs. du lyckas sära på lamellerna. Sedan om du släpper upp kopplingen igen så ska ju dragläget komma. Om bilen inte driver så är det nog så att du inte har kontakt mellan lamellerna eller så är de helt slut, dvs. inget grepp trots att de rör i varandra. Om du inte får i någon växel så kan du kolla oljenivån i styrservon. Om du har fått luft i systemet så kan du tappa kopplingen eller om du har för lite olja.
/Henrik
Postat: lör 05 nov 2005, 19:21
av Rogernaldo
jag kan lägga i en växel utan att trampa ner kopplingen (glömde skriva detta). så växeln borde ju gå i. på nåt sätt är det väl ingen kontakt mellan lamellerna...
fungerar lamellerna med hydraulik när man särar på dem och med fjäder för återföringen? eller hur funkar det egentligen?
kan lameller sluta fungera helt tvärt? det är inget som slits gradvis?
Postat: lör 05 nov 2005, 20:00
av henka35
Säras med hydralik och återförs med fjädrarna i tryckplattan.
De borde ha märkts innan att de var så dåliga att de inte greppar.
Hade problem på en SAAB 9000 med att det inte gick att frikoppla. Men bilen hade gått 30000 mil och då var det slavcylindern i V-lådan som läckte olja.
/Henrik
Postat: lör 05 nov 2005, 21:04
av Rogernaldo
henka35 skrev:Hade problem på en SAAB 9000 med att det inte gick att frikoppla. Men bilen hade gått 30000 mil och då var det slavcylindern i V-lådan som läckte olja.
/Henrik
mmm, fast här frikopplar den ju hela tiden... vi (snarare bilkunnig morbror och jag) får titta mer på det här imorgon. väldigt tacksam för alla tips och förslag!!! kommer nån på nåt mer/annat är det bara att höra av sig!
Re: Kopplingsproblem antagligen!? s80
Postat: sön 06 nov 2005, 10:04
av Sparkz
Rogernaldo skrev:Vi bytte en spindelled/Roger
Vänster sida? Det är inte så att drivaxeln har åkt ur växellådan isf?