Sida 1 av 2

MRF - Vad gäller ? Nu med bilder

Postat: lör 29 okt 2005, 21:13
av EvilEd
Hej

Har haft min V70 2,4T aut. 03:a en stund nu och är mycket nöjd
men såg en sak idag som "oroar" mig lite.
Var på OK's GDS hall för att tvätta bilen idag, öppande
huven och tittade runt och såg att det läcker från
servovätskebehållaren nånstans (returslangen tror jag)

Lyfte bilen och tittade under, det såg ut som att det har runnit ett tag.
Sen såg jag också (hoppas jag skriver rätt nu...) att det hade runnit fram
till hjälprammens främre bussning, det såg ut som att bussningen är på
väg att glida ur sin "tallrik", bussningen såg lite uppsvält, lite "svettig" ut
(hoppas ni förstår vad jag menar;))
Jag har jämfört med den vänstra sidan, där sticker inte bussningen ut
utanför "tallriken"

Mina frågor är, vad händer om den bussningen går sönder ? Katastrof?
Skadar servovätska (om det nu var det) plast/gummi eller andra detaljer?

Jag har 3 månaders MRF garanti på bilen, ska det täcka sånt?
Har hört att MRF garantin endast täcker "Trafikfarliga" fel,
skulle man kunna räkna läckaget/bussningen som "trafikfarliga" ?

Vore mykcet tacksam om någon kunde hjälpa

MVH
ed

Postat: sön 30 okt 2005, 00:35
av EvilEd
Främre högra bussningen där gummit på väg och "glida" ut från brickan(?):
Bild


Främre vänstra sidan:
Bild

Postat: sön 30 okt 2005, 07:48
av frilins
Kan inte hjälpa dig med hur pass allvarligt detta är men MRF villkoren kan du läsa om på:
http://www.mrf.se/
Klicka på länken "Köpa bil" till vänster och välj sedan "Garantier", där kan du läsa om MRF:s garantivillkor.

Postat: sön 30 okt 2005, 09:12
av henka35
Om du köpt bilen hos en Volvohandlare så fixar de säkert felet på MRF garantin. Min erfarenhet är att de brukar vara bra på att fixa fel utan kostnad. Eftersom man ofta betalar lite överpris på bilen jmf med en icke volvohandlare.

Hoppas det löser sig. Jag tror inte felet är så dyrt, det går ganska fort att byta bussningarna.

/Henrik

Postat: sön 30 okt 2005, 09:26
av EvilEd
Hej,

Tack för svaren.

"Tyvärr" har jag inte köpt bilen hos Volvohandlare, har en känsla av att det
kan vara besvärligare att få det fixat då...


MVH
ed

Postat: sön 30 okt 2005, 09:50
av andezon
kan inte tänka mig att det är någon fara med bussningen se till att få stopp på läckaget isället så ät det ingen fara.

Formodlingen så läcker det vid slangklämmorna vid behållaren byt ut de slangklämmor som sitter där de är skit och läcker alltid sätt dit riktiga slangklammor istället så slipper du läckaget...'

(standardfel)

Postat: sön 30 okt 2005, 09:54
av CarMan
eftersom det är en 03:a så tror jag att duborde ha den "nyare" behållaren som inte läcker i skarven, kolla om du kan se var det läcker.

läcker det på sugslangen mellan behållaren & pumpen (den grova) så ska du kolla om slangen är en vanlig gummislang Eller om den är "vävd" (presis som den lilla returslangen)

om den är vävd, ska du byta den, är den inte vävd räcker det att byta slangklämma

du ska bara ha volvos gröna servo olja i din bil.

Postat: sön 30 okt 2005, 11:17
av ufriman
Servo läck borde väl klassas som trafikfarligt, Oljan kan ju ta slut och du tappar styrförmåga.
Eller????

Postat: sön 30 okt 2005, 11:35
av EvilEd
Tack för svaren alla:)

CARMAN, det är en vanlig gummislang.
Är det bara ta bort den gamla och på med en ny?
Inget annat att tänka på?
Du råkar inte veta storleken på slangklämman eller kanske
artikelnr. hos Volvo?

Hur är det med den "dränkta" bussningen ? Någon fara med den?
Bör den bytas ?

MVH
ed

Postat: tor 03 nov 2005, 15:43
av EvilEd
Hej,

Nu har jag bytt ut den gamla slangklämman mot en ny "riktig" slangklämma
så nu är läckaget fixat och ser bra ut :)

Tänkte fråga igen om den "uppsvälda" bussningen, någon som vet om
det är någon fara med den? Bör den bytas ut ?

MVH
ed