Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#167607
Volvista skrev:det behövs rengöra efter volvos serviceplan efter 90000 km första gang vid sugmotorn. tror efter 1500000 km med turbomotor.

skulle vevhusventilationen / oljefälla vara för smutsig har man for högt oljetryck i motorn...

( kan inte förklara det ordentlig pa svenska ) men det är nog relativ viktig a rengöra


helsa fran münchen
volvista !

Det görs på bensin motorerna vid lite olika service intervall 16000 mil på turbomotorer =servopump bort ,generator bort sen kommer man åt en banjoskruv under insuget som man rengör från föroreningar och man hittar även lite slngar där under som man får kontrollera så dem inte är täppta skiter man i det kommer det bli täppt och du får för högt tryck i motorn och till slut börjar den läcka olja vanligt förekommande mellan motor och växellåda .
Lite annorlunda på sug motorer där det varierar lite hur man går tillväga och när det ska göras inte samma intervall som turbon dock ska man kontrollera den och göra rent den i den mån det går,Man kan ju prova att blåsa tryckluft igenom för att se om man har ett bra eller dåligt flöde Detta Skall göras efter intervallen som står i din Servicebok!!
Ett tips är ju att med en vacuummeter mätta trycket ska va cirka 0,5psi i under tryck om det är bra annars behövs rengöring !!
av Stig Leitner
#167656
Eftersom jag startade den här tråden och inte fått svar som hjälpt mig, så vill jag göra följande inlägg:

1. Serviceintervallet för vevhusventilationens rengöring ska på Volvo S80 med sugmotor göras första gången vid 8000 mil därefter var 4000 mil.

2. Kan någon beskriva vilka slangar eller ledningar som då ska rengöras och var de sitter monterade i motorn?

3. Med all respekt för insändaren med den pretentiösa signaturen "volvo experten" undrar jag var ansluter man vakummätaren och vilken betydelse har motorns varvtal vid mätniningen? Mäter man trycket i Psi (Pound per kvadrattum) som är ett US/Imperial mått, har inte Volvo anammat det SI/metriska systemet och mäter tryck i Pa (Pascal)?
Användarvisningsbild
av P1800
#300070
Bra tråd! Ingen som kan beskriva ordentligt steg för steg hur man gör på en 140 eller 170hk sugmotor?

Då menar jag att jag vill ha råd som hjälper mig att gör jobbet själv, inte tips att åka till Bila...
(Vill sköta bilen själv så jag vet hur den mår. Stämplar i boken struntar jag totalt i. En kollega bytte nyss in sin extremt välhållna och Bilia servade V70 2001 med 12000 mil för 63,500 kr- Stämplarna har sannolikt kostat mera än inbytespriset...)
av Andis
#402704
Vill inte starta nya trådar på samma ämne så väker liv i dena igen. tycker det är bäst att allt kring det här finns i samma tråd.

Blir nyfiken på vad skulle en sån här rengöring kosta om man lömna in bilen på volvo för rengöring av vevhusventilation? någon som gjort det?

samt gör dom verkligen så stort jobb vid 16000mil på en turbo bil? blir inte klok på det här blåser dom bara med tryckluft eller är det demontering av insug m.m. låter för mig som ett väldigt stort jobb på en fungerande motor och märkligt att sätta oljefällan så svårtillgängligt om den ska bort var 8000mil efter 160000mil, blir ju inte blir ju en betungande utgift per mil för dom som vill lämna in den på service. Då jag sett prat om siffror på 10000kr för en sån här rengöring, stämmer det priset eller vad kostar det?

Kan på samma gång höra behöver man ens fundera på att rengöra vevhusventilation om man kör oljebyte var 1000mil med helsyntet. Dom motorer jag öppnat som körts med dom olje intervallerna har varit helt rena så man ser metalfärgen överalt utan ens en gylenbrun belägning i dom, visserligen inte på en volvo men dom motorerna borde väll inte smuttsa mer än någon annan motor inuti.

Min 2,5T når 16000mil snart och går som en klocka i motorn vill helst inte börja plocka ut insug och grejer ur den i onödan. Gylenbrun när man öppnar locket med lite synlig blank metal samt utan några avlagringar på oljelocket, hur mycket skräp kan det vara i oljefällan på den då tro?

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Ringhede
#402956
Ofattbart med rekomendationer av att mäta undertryck eller att blåsa i slangar när det ska göras "Rengöring av vehusventilation"

Att på turboversionen blåsa i banjonippeln eller att mäta att det finns undertryck ger bara svaret att just nu är vehusventilationen inte helt täppt.

Om det heter rengöra så skall man väll rengöra och inte kolla om det är täppt.
Om man vid blåsning och kontroll av undertryck tycker det är ok så kan det några mil senare vara täppt och skapa problem
Men förstår att vissa serviceverkstäder använder den tekniken neb då är det vabligt verkstadsfusk.


Är också intresserad hur man gör rengöring på en 2,4 liters motor (ej turbo) av generationen som sitter i -00 till -09
(inte i gamla motorer som fanns före dessa som visas på inlägget från pettsson som handlar om motorer från 850 mm)


Att det sedan är en galen konstruktör som gjort motorkonstruktionen så att det är så krångligt att göra det på rätt sätt så man hittar på fusk är ju helt otroligt.
mvh Roland

Tack det verkar faktiskt rätt logiskt att det[…]

Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]