Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#296823
Hejsan!

På väg hem från jobbet idag (10mil) fick jag dåligt med soppa och for in på Shell och tankade en liten skvätt av deras så kallade citydiesel.
Undrar om det är någon skillnad på det och annan diesel från t ex OKQ8 där jag brukar tanka.
Fick lixom efter 2-3 mil något fel på bilen när jag accelrerade vid omkörning.
Kom till 140 sen dvalade den till och for ner till 110 sen var den väldigt seg resterande bit. Klarade sig upp till 90km/h uppför kanske! :S
Fick ett felmeddelande: motorsystem serv. snarast! Inge roligt.
Av det jag läst om Citydiesel på nätet tvivlar jag att det har nått med det att göra?
Hoppas någon kan svara mig snabbt så jag vet om jag måste lämna in den eller inte eftersom jag använder den till pendling till jobbet 20 mil om dagen. Känns dumt att köra med det larmet också!

Kanske ska nämna att det är en V70 D5 -02! :)

MVH Fredrik
#297010
Shell City Diesel är deras handelsnamn på diesel miljöklass 1. Det är väl reglerat i standard för Mk1 vad som får säljas som diesel klass 1, så att det skulle skilja mycket mellan Shell och OKQ8 är omöjligt.Se denna länk:
http://www.spi.se/produkter.asp?art=48
Det kan till och med vara så att det kommer från samma depå till båda bolagen. Här i Sundsvall så lastar Preem och OKQ8 från samma tank och Shell och Statoil lastar från samma tank.
#1572536
Har det kanske blivit alger . Tanka helst på en mack med hög omsättning
Sedan anger inte Shell någon nivå av HVO i city diesel . Bara att det kan finnas Hvo i dieseln. Men det anges också att de kan göra säsongs förändringar i Norrbotten från typ från januari till mars

Funderar på hur jag på bästa s&au[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]