Sida 1 av 1

Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 11:03
av christbo
Hjelp!

Jag har tenkt at trimma min V70 D5 2005 mod manuelllåda, med PPC från BSR. Jeg har trodd at min D5 har 163 hk, men når jag loggar inn på hemmsidan til BSR og ser på steg 1 til min D5 står det ju uppgitt från BSR at de har testad D5 motoren til 177hk??!!Se link http://sv.bsr.se/products/t691/
Om min bil har flere hk en uppgitt från fabriken er ju det bara flott :-), men jag er inte intereserad at betale 8000 kronor for kun 20 hk til.. Om det stemmer at bilen har 177 hk..
Om bilen kun har de uppgitt 163 hk vurderar jag at trimma, men inte från 177 til 197.. da er effektøkningen for liten...

Er det nogon som har gjort steg 1 hos BSR med sin D5? Fornøyd? Inte fornøyd? Merkbara endringar? Problem?

Jag skulle til at bestilla i dag, men aventar tils jeg får nogon respons på denna tråden.. :-) Jag har blivit usikker..

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 11:55
av JE Jr
Volvo mäter motoreffekten statiskt, dvs man bromsar in motorn på ett varvtal, låter det stabilisera sig och mäter effekt. BSR med flera mäter effekten dynamiskt, dvs när man kör en "acceleration". Effekten måste jämföras med värden mäta på samma sätt, dvs jämför BSRs trimeffekt med BSRs originaleffekt.

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 12:14
av christbo
så det vil si at man henter ut en efektøkning på 20hk-- jfr.. 177 - 197.. siden disse to er testet på samme måte.. Jeg er enig i at det sikkert er ok med 20 hk og en effektøkning over hele registeret, og også en grei økning i newtonmeter rundt 2000 omdreininger... men ikke for 8000 kroner..
Jeg vurderer derfor nå en trimbox for feriebruk fra BESTCHIP til 2500 kroner i stedet (5500 kroner spart)... de oppgir 163 - 211 hk og 340 nm - 422 nm (kan sikkert diskuteres hvor korrekt dette er). Jeg er klar over at det er en del negative sider med box.. f.es kjørecomputeren blir missvisende, innsprøytningssystemet blir "lurt", antispinn/stabilitetskontrollen vet ikke motorefekten etc.. men jeg kommer ikke til å kjøre rundt med med en slik boks i Trondheim resten av året uansett, for mye fartsdumper og 40 sone, og til vinterbruk er det uaktuelt... men til feriebruk og langkjøring tror jeg det skal være en grei ting.. Noen som har erfaring med slike dieselbokser?

_________________

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 12:39
av dieselmagnus
Volvo har varit lite snåla med effekten på V70. Tror Teknikens värld hade bromsat D5 till 172 Hk. Du skall INTE ha någon dieselbox. De är rena skiten för din bil. Boxen optimerar enbart dieselflödet och har bara en laddtrycksspärr som enda säkerhet. Du skall ha ett riktigt program som ex BSR. Blir det fel på någon parameter så kan programmet gå in och korrigera andra parametrar som luftflöde, dieselflöde, turbotryck mm det kan inte boxen. KCR har problem med att deras boxar sotar ned motorerna pga för högt dieseltryck. Jag skulle personligen aldrig slänga i en box som förvränger signalerna till motorstyrsystemet. Du har ju SAM som också är duktiga på volvo.

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 14:02
av christbo
tack så mycket for info :-)
jag kjøper inte nogon box efter det du seier..... hehe.. möjligt jag kjøper från BSR.. måste kjenna på om de 20 ekstra hk er värdt 8000 kroner... :-)

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 14:13
av jimDK
Jag har sett ett test av BSR programvara för D5 och det verkar ge en trevlig öka:
http://ekstrabladet.tv/biler/article1171948.ece
Jag har inte ens erfarenhet med det.

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 14:15
av christbo
JAg var inne og tittade på SAM sidan, men her måste man vel senda inn hela ECU enheten slik at bilen blir utan ECU et tag? Jag ser også at SAM har powerbox for D5... er denna lika dårlig som andra boxar? Jag ser ochså at den er dyrare en en ECU oppgradering...
Ser ut som om det nog blir PPC från BSR... sitter igjen som det enda reela alternativ tyckar jag.. eller hur?

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 14:21
av christbo
Jag tittade på innslaget... och det er klart et från 130 hk til 220 hk som i innslaget från ekstrabladet er det nog klart värdt pengene.. men jag er mer usikker på 177 hk til 197 hk... om man märker endringarna godt nog til at man blir fornögd... jag undrar fortfarande :-)

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 15:01
av dieselmagnus
Du lär märka förändringarna det kan jag lova. Du får ett bra drag längre upp i registret. Som det är nu är det ju hyfsat upp till 3500-4000 rpm därefter händer inte så mycket.

Re: Hjelp! D5 Tuning från BSR, hur mange hk orginalt??

Postat: ons 03 jun 2009, 15:15
av Cedrix
Håller med om att BSR:s siffror är lite konstiga, de uppger att D5:an har mer vrid (Nm) orginal än många trimfirmor uppger med trim.

Har själv en KCR box som suttit i ca 7000 mil utan problem. Märker klart skillnad med och utan.
Färddatorn fungerar utmärkt även med KCR boxen, den visar inte mer fel med den än utan.

Skulle jag köpa en ny box själv idag skulle jag kanske köpa en diesltech box, någon som har erfarenhet av dessa?
Tycker dom verkar vara prisvärda och bra om man ska tro det som står på deras hemsida.
http://www.dieseltech.se/text1_11.html