Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
#317916
greeeken skrev:
andreas 80 skrev:Ha ha testade den funktionen.
Hade felkoder på alla noder utom SRS och de som det stod "CHECKING" på.

Dock går bilen helt perfekt, så jag vet inte hur mycket man kan lite på det där.
Den kanske visar gamla fel som uppkommit tidigare också. Får väl åka hem till kompisen och kolla vad det är för saker som ev. ligger och spökar.
Jag menar vad för felkoder finns det till DIM och AUM egentligen?

Tack för tipset iallafall.
Ca 50 tal olika fel på DIM o lika många på AUM finns det.
greeeken,ni har redan svarat andreas80, samma svar.
av galvaren
#318199
lånar tråden lite

jag har en ppc läsare o när jag pluggar i den o väljer read codes så laddar den en stund sen säger den read done eller read sucesfully . plz unplug ppc

men jag ser inga koder? ska jag koppla den till datorn för att sen se dom eller e det så att jag inte har några fel koder?

mvh andreas
Användarvisningsbild
av leiwi
#318879
problemet med felkoder är att tillverkarna endast behöver "lämna ut" dataprotokollet på de datamoduler och koder som gäller miljörelaterade fel ock moduler , därför finns sk "fabrikats koder " som är specifika och dom flesta felkodsläsare inte klarar att hantera. Det blir feltolkningar av felkoderna ,kommunikations fel mm .PPC diagnos som Thomas rekomenderar har jag inte testat men det är möjligt att man där har "knäckt" protokollet och kan läsa ut fabrikant koder på ett riktigt sätt .Det vore ju bra för jag själv använder VCT2000 och den fungerar givetvis men är ju inte gratis och är ju inte så lätt att få tag i heller
Användarvisningsbild
av jimDK
#318898
Ja, ppc läs Volvo specifika koder och alle moduler. Jag använder PPC och det gör en hel del här i forumet. Det finns flera PPC produkter, du måste ha PPC felkod-läsare:
"PPC Diagnostic System"
http://sv.bsr.se/products/503050/
klart,VCT2000 er jättebra :)

>>miljörelaterade fel
precis, OBD-delen som kan läsas av vanlige OBD-läsare.
Användarvisningsbild
av jimDK
#319118
Jag vill jätte gerne ha lite mer information, såsom tidpunkten för felkoder och freeze-frame data,dom kan PPC tyvärr inte ge.
Kanske kommer en ny produkt från PPC / BSR? Fordi det är antagligen bara att sniffe/övervaka CAN-bus när VCT2000 hämtar dessa data,för at se protokollet och de nödvändiga data-adresser. kanske mjukvaran i VADIS redan innehåller disse data och kan drås derifrån?
av grottleffe
#319564
jimDK skrev:
J.F.S skrev:Hur lång tid ska man vänta? Bläddrar jag igenom de olika modulerna så står det tex PDM Checking i evigheter (som jag upplever det ;) ) men ändrar aldrig status.
problemet har jag också. Jag vet inte svaret
Motorn måste vara igång så funkar dom som det står checking på, tror jag.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]