Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#292941
Doffen skrev:
Funk skrev:Den klarar bara av att läsa felkoder i motorstyrsystem då missar du ungefär 90% av alla andra felkoder...
PPC diagnostic eller en VC2000 är absolut bäst

/Thomas
Har du denne selv eller testet den?
Eller hva tilsier det at den ikke klarer å lese feilkoder fra resten av systemet?
Den klarar bara generiska OBDII koder, så vitt jag vet så är PPC eller den från Ipd de enda som klarar alla noder på Volvobilar. Det är CAN med unik Volvokodning som skall läsas ut om du vill ha allt.. Jag har en kollega som hade Biltemas hemma i 2 timmar innan han lämnade tillbaka den efter att ha dömt ut den som praktisk taget värdelös.
PPC har jag däremot, och den fungerar klanderfritt, det kan flera på forumet som fått utläst sina bilar och släckt t.ex felkoder för airbags med mera vittna om..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Doffen
#292978
Akkurat. Vel, da skrinlegger jeg å kjøpe den da. Var nesten på tur å kjøpe den.
Men til nå har jeg ingen feilkoder på bilen, så får vente litt.
Användarvisningsbild
av jimDK
#293176
OBD protokollen omfatter inte fel på central lås, radio, abs, dstc, etc etc
OBD omfatter endast fel som påverkar föroreningar, tex lambda-fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
en modern Volvo har många elektroniska system som inte hänför sig till förorening,och dom kan man inte få koder från via OBD.
biltema-diagnostikken är bra på det den är avsedd för.
det fungerar i många olika märken, eftersom OBD är en allmänt använd standard.
specifikt för Volvo S60, V70N, S80 etc PPC är suveräna.
eller den från Ipd
johnkanon har försökt läsaren från IPD (OBD läsar kallade Scan Gauge):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=37479
med en PPC, du är 100% säker på att det fungerar för alla koder :-)
av LaRy
#293441
Hej!
Jag tycker vi hamnat långt ifrån originalinformationen, visa fel utan felkoder. Metoden fungerade även på min bil, men jag har följande fråga:
Kan jag med hjälp av denna visning i displayen få fram information som kan hjälpa mig att finna fel. Jag tycker bara att den rabblar en massa bokstäver som indikerar vad som kontrolleras (enligt Cristbo's lista) och visar ibland att det är ready, jag vet inte vad jag skall titta efter. Hur informeras jag då displayen vill visa mig faktiska fel.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#293566
Ha ha testade den funktionen.
Hade felkoder på alla noder utom SRS och de som det stod "CHECKING" på.

Dock går bilen helt perfekt, så jag vet inte hur mycket man kan lite på det där.
Den kanske visar gamla fel som uppkommit tidigare också. Får väl åka hem till kompisen och kolla vad det är för saker som ev. ligger och spökar.
Jag menar vad för felkoder finns det till DIM och AUM egentligen?

Tack för tipset iallafall.
Användarvisningsbild
av greeeken
#293587
Lary
Du får bara information att nått är fel inte VAD som är fel.
Därav har det diskuterats ppc med mera.


andreas 80
Vad är det som är så kul?
Bara för att du har felkod så betyder det inte att din bil går dåligt.
Varnar bilen för fel så är det så. Kan ha varit nått temporärt , men felkoder lagras iallafall.
Till AUM har du ca 100 olika fel
http://www.ppc-diagnos.com/codes/saum/
Till DIM har du ca 85 olika fel.
http://www.ppc-diagnos.com/codes/sDIM/
Användarvisningsbild
av jimDK
#293615
LaRy skrev:Hej!
Jag tycker vi hamnat långt ifrån originalinformationen, visa fel utan felkoder. Metoden fungerade även på min bil, men jag har följande fråga:
Kan jag med hjälp av denna visning i displayen få fram information som kan hjälpa mig att finna fel. Jag tycker bara att den rabblar en massa bokstäver som indikerar vad som kontrolleras (enligt Cristbo's lista) och visar ibland att det är ready, jag vet inte vad jag skall titta efter. Hur informeras jag då displayen vill visa mig faktiska fel.
Jag har några bilder av en situation där en felkod i AUM modul
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41245
Användarvisningsbild
av greeeken
#317909
Som Funk skrev
Den kommer missa nästan ALLT
Antingen PPC eller VCT200 är det som gäller PUNKT SLUT finns inget annat i dagsläget.
Läsare som biltema säljer o liknadne modeller är i princip värdelöst skit.


Att man kan "läsa" av felkoder som trådskaparen skrev är ganska gammalt faktiskt. Men det ger inte heller så mkt då våra bilar i princip alltid har nån slags felkod nånstans.
Sen läser den inte av alla enheter heller

När det står SET så finns felkod
När det står CHECKING så finns felkod
När det står READY så finns ingen felkod.

När man bläddrar o kommer till en modul där det står CHECKING så ska man blädra vidare. Systemet håller INTE på o läser av så det är ingen ide att vänta för då får man vänta tills man blir gammal.

PPC fungerar utmärkt o betalar av sig relativt snabbt.
Användarvisningsbild
av greeeken
#317910
andreas 80 skrev:Ha ha testade den funktionen.
Hade felkoder på alla noder utom SRS och de som det stod "CHECKING" på.

Dock går bilen helt perfekt, så jag vet inte hur mycket man kan lite på det där.
Den kanske visar gamla fel som uppkommit tidigare också. Får väl åka hem till kompisen och kolla vad det är för saker som ev. ligger och spökar.
Jag menar vad för felkoder finns det till DIM och AUM egentligen?

Tack för tipset iallafall.
Ca 50 tal olika fel på DIM o lika många på AUM finns det.
Användarvisningsbild
av jimDK
#317914
>>När det står CHECKING så finns felkod
Tror jag inte.
Jag har 'SET' där det inte finns felkoder enligt PPC.
Varför tror du det betyder fel?
greeeken skrev: Att man kan "läsa" av felkoder som trådskaparen skrev är ganska gammalt faktiskt. Men det ger inte heller så mkt då våra bilar i princip alltid har nån slags felkod nånstans.
Jag förstår inte. Det är värdefullt att veta om det finns en felkod tex till AUM Om du har några problem med antennen.
finns ingen kode, då PPC inte kan göra något.
Det finns många åsikter om det :)
Jag instämmer helt och hållet att PPC är nödvändig, men den andra(2xread) är naturligtvis gratis/koster inte, så det är värt att veta det finns :)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]