Sida 1 av 2
Stämmer detta?
Postat: tor 13 okt 2005, 13:14
av NCR
På ett annat forum sitter vi och pratar om PPC-trim och skillnaden mellan 140hk och 170hk femman. Då säger en kille detta:
"Säg då till din svåger att när du aktiverar fart hållaren på en 140hk Volvo så får du samma effekt som en 170hk detta har Volvo enbart gjort för att 140hk inte orkade att hålla en jämn hastighet utan ryckningar och att den inte skulle sacka allt för mycket under påfrestning..(enligt en säker källa)."
Stämmer det?
Re: Stämmer detta?
Postat: tor 13 okt 2005, 14:44
av sungam
NCR skrev:På ett annat forum sitter vi och pratar om PPC-trim och skillnaden mellan 140hk och 170hk femman. Då säger en kille detta:
"Säg då till din svåger att när du aktiverar fart hållaren på en 140hk Volvo så får du samma effekt som en 170hk detta har Volvo enbart gjort för att 140hk inte orkade att hålla en jämn hastighet utan ryckningar och att den inte skulle sacka allt för mycket under påfrestning..(enligt en säker källa)."
Stämmer det?
Så killen menar alltså att när man aktiverar fartfållaren på en 140hk så skulle motorn ge 30hk ytterliggare? Är ju iofs inga problem att ta ur 30hk extra ur 140hk femman...men att man får det genom att trycka in farthållaren känns ju faktiskt lite osannolikt...inget jag märkt av på min s60 med 140hk iaf.
Postat: tor 13 okt 2005, 15:38
av Loner
Det där har jag svårt att tro på...
Gamla 144:an som satt i 850/V70 gick ju fint med farthållare, men visst
allt för branta backar orkar den ju inte med om man har fel växel.
/L
Postat: tor 13 okt 2005, 17:54
av CarMan
jag har svår att tro att den inte orkar, 140 hk har inormt vrdmoment!
Postat: tor 13 okt 2005, 22:02
av olman
Låter inte helt osannolikt har en sådan o den orkar lite väl mycket ibland med farthållaren i .
Bara de vise vet antagligen .
Postat: tor 13 okt 2005, 22:43
av Ramon
CarMan skrev:jag har svår att tro att den inte orkar, 140 hk har inormt vrdmoment!
Håller med, till och med 116hk puffrorna som satt i bl.a. 740 kunde man ju få med farthållare, fungerade relativt bra, jag menar ifall man hade i hög växel i branta backar så kunde det gå trögt men annars bra. Så varför skulle en modern 140hk motor inte klara uppgiften?
Sen så detta med programmering... Att hävda att man får 30hk mer av att trycka på en knapp i princip är som när en skrev på forumet att han hört att man kan få 30hk mer effekt ifall man lägger styrboxen i kylen någon timme... Hur i hela världen hade han tänkt sig att det skulle funka? Man måste ju programmera om datan i styrenheten för detta. Jag har svårt att tänka mig att man i 140hk versionen lagt in 170hk's mappning, som sen anropas då man trycker på farthållarknappen... Nej, jag är iaf skeptisk till detta.
Postat: fre 14 okt 2005, 07:20
av NCR
Fakta, mina vänner, fakta! :lol:
Jag funderar faktiskt på att ringa till Volvos utvecklingsavdelning och fråga dem och detta stämmer, även om jag är böjd att hålla med er om att det låter som nys.
Postat: fre 14 okt 2005, 09:20
av nevyn
Hehe det stämmer inte.. Åtminstone inte med den motiveringen. :roll:
Dessutom är effektskillnaden inte 30hk vid vanlig körning, effekten ligger mot toppen av registret i 170hk motorn. 170hk ligger vid 6000rpm, 140hk vid 4500hk
Vridmomentet skiljer 5Nm mellan motorerna
Effekten är nog exakt densamma mellan motorerna till man kommer över 4500rpm och då går det hyfsat fort med femman och farthållaren i...
Postat: fre 14 okt 2005, 09:27
av greeeken
Hur kan ni säga att 140 o 170 hk bilarna har enormt vridmoment?
Dom har SKIT dåligt vrid.
Sen att man får 30 extra är en lögn.
visseligen är vridmoments kurvan annorlunda när man gasar med cruise controllen än när man gasar med foten men detta är löjligt fel.
Har trimmat både en 140 o en 170 o resultatet är märkbart men inte när man trycke rpå cruisen :-p
Postat: fre 14 okt 2005, 09:34
av Ramon
Jag är inte säker, men jag antar att de menar att de har enormt vrid med tanke på att de har mer än tillräckligt för att köra med cruise i backar osv. Men det är så jag tolkar det iaf... Sen så kan man ju diskutera vad enormt vrid är... Den nya vassaste Volvo-dieseln med 420Nm eller vad det var, det är vrid det :D