Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av durukan
Ja. nu ska den börja jävlas igen. Allting började för ca 2 veckor sedan då jag var på väg hem från jobbet. Det som hände var att motorlampan, från ingenstans börja indikera. Shit tänkte jag och fortsatte ändå hela vägen hem. Visst svärde man lite då.. Första tanken var att ta en titt under motorhuvudet på slangar och kablar. Allt verkade OK(Så vit jag kunde se) Kanske skulle man testa med att koppla bort batteriet och se vad som hände. JOOOO dåå. Lampan slocknade efter att ha kopplat bort batteriet. Efter som jag äger en volvo blir jag nästan aldrig förvånad när konstiga felkoder dyker upp och försvinner..
Och idag.. Samma sak inträffar. Gör samma sak, kopplar bort batteriet och lampan slocknar.
Joo, frågan tyder: Ska vi(vi=jag och bilen) hålla på så har hela tiden. alltså den lyser jag släcker. Eller kan det vara nån fel och borde visas upp. Saken är den att jag frågade en polare som jobbar hos upplandsmotor som mek. Han sa ju då att han inte kommer att hitta någon fel, eller tror han.Och det grundar han på att, om jag kan släcka lampan själv genom att koppla bort batteriet så är det bara en fel kod som dyker upp. Som han inte heller kan göra mycket åt än att radera bort. Men det kan ju jag oxo göra, genom att koppla bort batteriet. Värsta fall kan han felsöka som kan vara onödig kostnad om han inte hittar något fel..

Jaa. Är det nån som har haft samma fel, snälla hjälp mig så att jag kan ta ställning. Kanske bara glapp på nån kontakt, inte vet jag.. Bilen i frågan är en v70n -06 8000Mil 170Hk.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Om man får en felkod så är det för att det finns ett fel.
Om man lossar batterikabeln så raderar men felkoden men inte felet.
Vissa fel är av enklare slag och bilen fungerar oftast lika bra, eller man märker kanske inte av felet.
Däremot kan det vara första antydan på ett större fel och man kan senare bli stående med bilen.

Får man en felkod bör man kolla upp vad det är och sedan kanske radera koden.

Vill man meka själv så köper man lämpligen en egen felkodsavläsare (PPC) eller så lånar man av kompis eller så blir det verkstad.

Att enbart nolla felkoder är lite av "Rysk Roulette"

mvh Roland
Användarvisningsbild
av jimDK
>>Efter som jag äger en volvo blir jag nästan aldrig förvånad när konstiga felkoder dyker upp och försvinner
"problemet" med Volvo är att de har en sofistikerad diagnostiska system så att bilen känner av fel :-) och som ni säger, så bilen också en skillnad mellan hur allvarligt det är och låter dig köra. du kan se vilka modulen rapportera fel i diagnostiska system: till vänster om ratten: Tryck och håll nere "läsa" och 2x klicka på dimma-lampa bakom så att du får en meny på displayen där du kan växla mellan de olika modulerna. Kör med lille tand-krans för att växla (mycket dålig förklaring :-)
>>Kör med lille tand-krans för att växla
Nej, klik på 'read' för att växla
också, tändningen i läge 2
Senast redigerad av 2 jimDK, redigerad totalt 0 gång.
av durukan
jimDK skrev:>>Efter som jag äger en volvo blir jag nästan aldrig förvånad när konstiga felkoder dyker upp och försvinner
"problemet" med Volvo är att de har en sofistikerad diagnostiska system så att bilen känner av fel :-) och som ni säger, så bilen också en skillnad mellan hur allvarligt det är och låter dig köra. du kan se vilka modulen rapportera fel i diagnostiska system: till vänster om ratten: Tryck och håll nere "läsa" och 2x klicka på dimma-lampa bakom så att du får en meny på displayen där du kan växla mellan de olika modulerna. Kör med lille tand-krans för att växla (mycket dålig förklaring :-)
Jaa du.. Trodde inte att man behövde nämna det,men jag får ingen felmeddelande på displayen. Skulle annars nämna det. :roll:
Användarvisningsbild
av jimDK
>>Första tanken var att ta en titt under motorhuvudet på slangar och kablar. Allt verkade OK(Så vit jag kunde se) Kanske skulle man testa med att koppla bort batteriet...

Du ger en mycket detaljerad beskrivlse men inte något som du har tittat på den särskilda menyn;-)

Det är sant att det inte finns några fel på displayen, oftast bara 1 ikonen eller texten "motor service", men om du gör :
tändningen i läge 2
>>Tryck och håll nere "läsa" och 2x klicka på dimma-lampa bakom så att du får en meny..

du kan se en "extra"-menyn, som normalt inte syns.
Om du har provat detta, prova PPC felkod läsare. Om det inte visar fel, så jag ger er rätt :-)

Bild av menuen:
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 jimDK, redigerad totalt 0 gång.
av durukan
jimDK skrev:>>Första tanken var att ta en titt under motorhuvudet på slangar och kablar. Allt verkade OK(Så vit jag kunde se) Kanske skulle man testa med att koppla bort batteriet...

Du ger en mycket detaljerad beskrivlse men inte något som du har tittat på den särskilda menyn;-)

Det är sant att det inte finns några fel på displayen, oftast bara 1 ikonen eller texten "motor service", men om du gör :
>>Tryck och håll nere "läsa" och 2x klicka på dimma-lampa bakom så att du får en meny..
du kan se en "extra"-menyn, som normalt inte syns.
Om du har provat detta, prova PPC felkod läsare. Om det inte visar fel, så jag ger er rätt :-)

Bild av menuen:
Bild
Bild
Ojj. Inte visste jag något om extra meny. Springer ner till garaget och kollar. Tusen tack... :-)-)

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]