Sida 1 av 1

Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: fre 15 maj 2009, 20:56
av violins
Hej
Jag har en s60..
En dag så började den bete sig skumt, blev jättesvag (gick ej köra i mer än 40 km/h typ) och började vandra på tomgång och vibrerade som f*n
Lämnade in den på verkstaden och de sa att de var spjällhuset. De bytte det och sa sedan att det fanns en 20% risk att de behövde programmera bilen med hjälp av volvo.
Vilket de visade sig att de behövdes då den enligt dem fortfarande vandrade på tomgång.
När jag hämtade ut bilen och startar den första gången går tomgången direkt upp i ca 1700 varv. Och provade att köra lite sakta och kopplade. Då låg gasen och vandrade (inte lika grovt som innan då den gick upp och ner mellan 1000-3000 varv. Men mellan 1300-1600 ungefär. Jag gick tillbaks och frågade varför det var så när de hade programmerat om den.

Enligt dom så kommer tomgången automatiskt att justeras om efter ett tag. Bilen "självlär" som dom uttryckte det. Jag har nu bara kört hem från verkstaden (7 mil) och den är fortfarande likadan.. Det verkar vara 3 olika lägen den ligger i
1."Stabil, ca 1000 varv ungefär (som den skall vara med andra ord)
2. Vandrar mellan 1300-1600 ungefär
3. Stabil på ca 1800 varv

Sen lade han till "men om det inte slutar får du återkomma" vilket gjorde mig osäker...

Min fråga är då SKA DET VARA SÅ HÄR ETT TAG? är det normalt? Är det riktigt att bilen "självlär" och när kan jag vänta mig att den blir normal ungefär?

Vad kostade det för er förresten? Mig kostade det 5000 (huset inkl montering)+ 800 (för programmeringen)

FYI, har redan använt sökfunktionen men hittade inget vettigt

Mycket tacksam för hjälp

mvh Dan


EDIT:
Såg att det fanns en stor tråd om GASSPJÄLL, vet inte om det är samma sak? (Jag är totalt handikappad när det gäller fordon) Ber om ursäkt för att jag skapa en ny tråd isåfall, vilket folk av någon anledning brukar störa sig på =/

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: fre 15 maj 2009, 21:35
av Psyko
Fattar inte riktigt :roll:

Har du lämnat in bilen på en Volvoverkstad eller någon annan ?
Har det bytts till ett nytt spjäll eller begagnat ?

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: fre 15 maj 2009, 22:17
av CarMan
gasspjället måste alltid programeras, fins inget sätt att komma undan på.

jag skule inte lite på den verkstan!

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: lör 16 maj 2009, 10:06
av violins
Nej det är ingen volvoverkstad
De bytte ut spjällhuset mot ett nytt.

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: lör 16 maj 2009, 14:08
av Psyko
violins skrev:Nej det är ingen volvoverkstad
De bytte ut spjällhuset mot ett nytt.
Som carman säger. Mjukvara måste alltid laddas
vid ett byte av en enhet på can-nätet

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: lör 16 maj 2009, 23:04
av Thomas J
Åk tillbaka och säg åt dom att fixa bilen ordentligt. Tomgången självlär sig inte. Den ska ligga på jämnt varv hela tiden inte vandra.

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: lör 16 maj 2009, 23:38
av CarMan
dom kan omöjligt ha bytt spjället till ett nytt, nått är båg här

Re: Någon mer som haft spjällhus krångel?

Postat: sön 17 maj 2009, 12:55
av jimDK
om du kan ta en bild av spjället och etikett/serie-nummer, kanske du kan se om den är ny? (om någon här på forumet kan hjälpa, du kan ladda upp bilden på Photobucket och lägga en länk här på forumet) Om det är ett nytt original Magneti Marelli som levereras från Volvo, det skulle kanske vara bäst att ha den programmerade med en Volvo-verkstad och bara glömma bort den andra verkstad?(krävs Volvo garage ändå hellre vill köra direkt dit)