S80 Sköljning automatlåda.
Postat: ons 06 maj 2009, 02:51
Hej!
Har sökt igenom detta forum rejält och hittat många tips och idéer som hjälpt mig innan bilköpet.
Jag har nyligen köpt en S80, 2,4 170Hk, aut -99 och efter vad jag läst på forumet här kan det vara vettigt att låta lådan få sig ett reningsbad och ny software.
Bilen har rullat 24k mil och mig veterligen har aldrig något blivit gjort åt lådan. Bilen har fullständig servicebok men hittar inget i den, eller i gamla rep.fakturor, om något med lådan.
Inte för att lådan går dåligt på något sätt, den växlar mjukt och fint... kanske att den känns något hårdare vid något enstaka tillfälle mellan 2 - 3 och 3 - 2, om man känner efter extremt noga. Jag tänker mest på att göra det i förebyggande syfte, allra helst när det inte är speciellt dyrt heller. Fick pris på Volvo, 1.900.- (10 liters oljesköljning inkl. ny programvara) och tycker det verkar helt OK.
Mina frågor är nu bara, så jag förstått allt rätt...
1. Är det vettigt att byta det där locket samtidigt när de ändå håller på? Var det B4 det hette?
2. Är 10 liter en vettig mängd att skölja med, eller är det på tok för lite eller löjligt mycket?
3. Programvaran - är det någon speciell version det bör vara eller finns bara "den senaste" och man ska vara nöjd med det?
4. Ska man i samband med detta låta ladda ner den senaste programvaran till "hela" bilen... misstänker att det är separat till allt olika ss bränsleinsprutning, avgasstyrning bla bla bla... eller är jag helt ute och trampar velociped??
5. Finns det något annat man bör låta dem göra med lådan i samband m det här, i förebyggande syfte ss byte av sil/filter e dyl (om det ens finns på de här lådorna)?
Jag kostar ju hellre på något enstaka lakan nu än 30 (eller vad det nu kan kosta) om ett tag bara för att jag var "dumsnål" och inte lät byta någon liten skitgrej i tid.
Visserligen finns det ju inga garantier att det inte kan bli låd-ras ändå men risken hoppas jag ju kan bli lite mindre.
Jag har haft ett flertal Volvo-bilar, både privat, som taxi och limousiner, med automatlåda och ingen har någonsin krånglat men efter att lusläst forumet är det tydligt att automatlådeproblem inte alls är ovanligt på de här modellerna... och att det kan bli avskyvärt dyrt om man har otur.
Den första limousinen jag hade (740) rullade 55k mil med samma motor o aut.låda utan några som helst problem, ingen av dem var någonsin "öppnade", bara regelbunden service. Det verkar som om grejerna var bättre förr!
/Hoffa
Har sökt igenom detta forum rejält och hittat många tips och idéer som hjälpt mig innan bilköpet.
Jag har nyligen köpt en S80, 2,4 170Hk, aut -99 och efter vad jag läst på forumet här kan det vara vettigt att låta lådan få sig ett reningsbad och ny software.
Bilen har rullat 24k mil och mig veterligen har aldrig något blivit gjort åt lådan. Bilen har fullständig servicebok men hittar inget i den, eller i gamla rep.fakturor, om något med lådan.
Inte för att lådan går dåligt på något sätt, den växlar mjukt och fint... kanske att den känns något hårdare vid något enstaka tillfälle mellan 2 - 3 och 3 - 2, om man känner efter extremt noga. Jag tänker mest på att göra det i förebyggande syfte, allra helst när det inte är speciellt dyrt heller. Fick pris på Volvo, 1.900.- (10 liters oljesköljning inkl. ny programvara) och tycker det verkar helt OK.
Mina frågor är nu bara, så jag förstått allt rätt...
1. Är det vettigt att byta det där locket samtidigt när de ändå håller på? Var det B4 det hette?
2. Är 10 liter en vettig mängd att skölja med, eller är det på tok för lite eller löjligt mycket?
3. Programvaran - är det någon speciell version det bör vara eller finns bara "den senaste" och man ska vara nöjd med det?
4. Ska man i samband med detta låta ladda ner den senaste programvaran till "hela" bilen... misstänker att det är separat till allt olika ss bränsleinsprutning, avgasstyrning bla bla bla... eller är jag helt ute och trampar velociped??
5. Finns det något annat man bör låta dem göra med lådan i samband m det här, i förebyggande syfte ss byte av sil/filter e dyl (om det ens finns på de här lådorna)?
Jag kostar ju hellre på något enstaka lakan nu än 30 (eller vad det nu kan kosta) om ett tag bara för att jag var "dumsnål" och inte lät byta någon liten skitgrej i tid.
Visserligen finns det ju inga garantier att det inte kan bli låd-ras ändå men risken hoppas jag ju kan bli lite mindre.
Jag har haft ett flertal Volvo-bilar, både privat, som taxi och limousiner, med automatlåda och ingen har någonsin krånglat men efter att lusläst forumet är det tydligt att automatlådeproblem inte alls är ovanligt på de här modellerna... och att det kan bli avskyvärt dyrt om man har otur.
Den första limousinen jag hade (740) rullade 55k mil med samma motor o aut.låda utan några som helst problem, ingen av dem var någonsin "öppnade", bara regelbunden service. Det verkar som om grejerna var bättre förr!

/Hoffa