S80 rycker vid belastning (med lite soppa i tanken).
Postat: ons 06 maj 2009, 02:19
Hej alla!
Till att börja med vill jag tacka för ett otroligt bra och lärorikt forum! Helt suveränt med så många kunniga människor som tar sig tid att förklara för, och hjälpa oss "icke-mekande blåbär"!
Är nu en nybliven (och ännu så länge glad och lycklig) ägare till en S80, 2,4 170Hk, aut -99... mina drömmars bil ända sedan jag såg konceptbilen ECC för en massa år sen. Jodå, jag har haft lyckan att köra många mil i S80 både som taxi (diesel m aut) och limousine (vi hade Skandinaviens första S80 limo fr Nilssons i Laholm) sedan dess men detta är den första som privatbil.
Har sökt igenom forumet efter mitt specifika "ryck-problem" men inte hittat något liknande ännu... endera letar jag som en jävla kratta eller så har jag ett extremt ovanligt litet problem!?
Grejen är den att bilen rycker vid belastning, mest tydligt i uppförsbacke med lite bensin i tanken.
Ju mindre soppa desto värre är ryckningarna... Vid full tank - inga som helst problem, men när jag kommer ner på kvarts tank börjar jag märka problemen som blir värre desto tommare tanken blir.
Tomgången är perfekt och den går inte alls dåligt f.ö.
Var in på Volvo i Ludvika, de hittade inga felkoder men "min" servicekille sa att det med största sannolikhet är tankarmaturen/"ejektorn" som inte fixar att pumpa över soppan från "tank 1" till "tank 2" tillräckligt bra när det är lite i tanken.
Pratade efteråt med min bror som berättade att hans grabb hade samma problem med sin S40. På den bytte de en jehevela massa pryttlar, innan tankarmaturen kom på tal, utan framgång. Efter armaturbytet går bilen som en dröm!
Inte för att jag misstror min servicekille alls, tvärtom, han är en otroligt skicklig mekaniker, men undrar om andra på forumet har andra idéer/liknande problem som avhjälpts på annat sätt etc.
Om inte annat kanske tipset om armaturbyte kan hjälpa någon annan med samma problem.
Till saken hör också att jag såg på gamla rep.fakturor till bilen att redan 2003 hade dåvarande ägare varit inne med samma problem, Volvo i Göteborg hade kollat men inga felkoder... och det tycks som att de inte gjort något mer utan åkt så sen dess och helt enkelt gett fan i att köra bränslenivån under kvarts tank! :D Det är ju också en lösning... och fan så mycket billigare!
/Hoffa
Till att börja med vill jag tacka för ett otroligt bra och lärorikt forum! Helt suveränt med så många kunniga människor som tar sig tid att förklara för, och hjälpa oss "icke-mekande blåbär"!
Är nu en nybliven (och ännu så länge glad och lycklig) ägare till en S80, 2,4 170Hk, aut -99... mina drömmars bil ända sedan jag såg konceptbilen ECC för en massa år sen. Jodå, jag har haft lyckan att köra många mil i S80 både som taxi (diesel m aut) och limousine (vi hade Skandinaviens första S80 limo fr Nilssons i Laholm) sedan dess men detta är den första som privatbil.
Har sökt igenom forumet efter mitt specifika "ryck-problem" men inte hittat något liknande ännu... endera letar jag som en jävla kratta eller så har jag ett extremt ovanligt litet problem!?
Grejen är den att bilen rycker vid belastning, mest tydligt i uppförsbacke med lite bensin i tanken.
Ju mindre soppa desto värre är ryckningarna... Vid full tank - inga som helst problem, men när jag kommer ner på kvarts tank börjar jag märka problemen som blir värre desto tommare tanken blir.
Tomgången är perfekt och den går inte alls dåligt f.ö.
Var in på Volvo i Ludvika, de hittade inga felkoder men "min" servicekille sa att det med största sannolikhet är tankarmaturen/"ejektorn" som inte fixar att pumpa över soppan från "tank 1" till "tank 2" tillräckligt bra när det är lite i tanken.
Pratade efteråt med min bror som berättade att hans grabb hade samma problem med sin S40. På den bytte de en jehevela massa pryttlar, innan tankarmaturen kom på tal, utan framgång. Efter armaturbytet går bilen som en dröm!
Inte för att jag misstror min servicekille alls, tvärtom, han är en otroligt skicklig mekaniker, men undrar om andra på forumet har andra idéer/liknande problem som avhjälpts på annat sätt etc.
Om inte annat kanske tipset om armaturbyte kan hjälpa någon annan med samma problem.
Till saken hör också att jag såg på gamla rep.fakturor till bilen att redan 2003 hade dåvarande ägare varit inne med samma problem, Volvo i Göteborg hade kollat men inga felkoder... och det tycks som att de inte gjort något mer utan åkt så sen dess och helt enkelt gett fan i att köra bränslenivån under kvarts tank! :D Det är ju också en lösning... och fan så mycket billigare!
/Hoffa