Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenken
Har idag bytt bromsbackar fram på min V70 -04,140HK.Jag tryckte in kolvarna så att bromsolja läckte ut,från behållaren,klantigt av mig,skulle ha öppnat luftningsnippeln.Men problemet är att efter bytet så är bromsarna konstiga.När bilen är avslagen så verkar allt vara ok,men när jag startar den så blir dom svampiga och går ganska långt ner.Tar också dåligt.När jag trycker ner pedalen så pyser det liksom.Samtidigt pyser det från en pump bakom framlyset när man bromsar.
Vad kan ha hänt.Kan det ha orsakat någon skada när jag tryckte in kolvarna i oken för att få in backarna.Har bytt backar tidigare men aldrig råkat ut för något.Har luftat bromsarna med Luftman samt med att pumpa på pedalen.Men bara frambromsarna.Kan det vara ide att lufta baktill.
Användarvisningsbild
av ovelindh
Jag hoppas att du inte har backar fram på din 04 utan du menar skivor. och att du har bytt klossar på den... fråga: tryckte du på pedalen när du hade hade oken löst? Du har ju klantat till det otroligt mycket för det ska ju bara vara att byta och sen tada...
av greenbay
Har du trampat ut kolvarna ordentligt, så att de ligger emot klossarna?
Pumpen som låter är antagligen ABS-pumpen.
Det bör ju inte ha kommit in luft vid ett klossbyte...om du inte pumpat behållaren tom under luftningen, isåfall är det bara att fortsätt, även bakbromsarna behöver luftas då.
/greenbay
av kenken
Just ja,jag menar givetvis byte av bromsklossar.Det enda jag gjort är att jag pressade kolven tillbaka försiktigt med en polygrip.Det var då det rann ut bromsvätska från behållaren.Kollade ej noga,men är det via locket det läcker ut.Jag har bytt otaliga gånger klossar fram,och aldrig varit med om det här.Har luftat både fram och bak,ingen luft.Pedalen känns svampig,pedalläget är halvvägs i golvet,och det pyser ut luft via damasken när du trycker ner pedalen,vid axeln på insidan.
Vid avslagen motor,normalt pedalläge,men när du startar så är det halvvägs golvet.Vid körning så är det dåliga svaga bromsar knappt att ABS går in när du panikbromsar på ex grusväg.Kom med tips,har beställt tid på Volvo verkstaden på torsdag,vore kanon om man kunde fixa före,jag gissar att det kostar.
Användarvisningsbild
av midnight
Hej kenken!
Det måste vara ett bra flyt du har efter just bara bytt klossar.
Mina frågor blir ju då om det är originalklossar eller någon typ pirat, har du gjort rent i infästningen där klossarna ligger an för att nya klossar ligger ju på ett ställe som inte blir så slitet rengöring är A och O. Nya klossar kan det ju vara lite grader på själva hållaren som gör att de kan nypa till lite i fel läge, då kan du få dålig bromsverkan och svampig pedal. Mitt råd blir ju,riktig rengöring, smörja in lite försiktigt i infästningen för klossarna så att de löper ganska lätt och framför allt smörja in tapparna till oket. passa dig bara så inte du får smörja på skivorna för då blir ännu sämre bromsverkan. Du kan väl peta ner några rader här i forumet efter du har fått ordning på prylarna.
av kenken
Mina nya klossar är köpta på Autoexperten,så det är inte orginal.Jag ska göra precis som du skrev,jag tror nog att det ligger ngt i det du skriver.Fenomenet uppstod ju när jag bytte klossar,så backa tillbaka till det jobb man gjorde när man fick felet är nog det rätta hoppas jag.Återkommer när jag fixat.
av kenken
Nu har jag gått igenom bägge sidorna,rengort och kollat allt,samt luftat igen.Klossarna har tagit ojämt på ena sidan,skivan ganska sliten så det har blivit en kant upptill på insidan,klossen har nött ut i kanten där.Har varit och kört länge,bromsat som bara den för att nöta in klossarna,men det har inte blivit bättre.Kanske man måste köra mer och nöta in dom.Snackade med en mek och han trodde säkert att det var det som var felet.Har inte varit med det någon gång förut,bytt klossar,skivor slitna,men inte har det påverkat bromsarna.Ja,svårt att tro att huvudcylindern pajat,då tycker jag att det skulle läcka in olja i servon.Bromsarna tar ju och du kan pallnita,men pedalläget går ner i mitten,och inga direkt distinkta bromsar.Ja vad mer kan man göra.Volvoverkstan på torsdag känns dyrt.
av kenken
Efter alla efterforskningar har jag kommit fram till följande,jag har bytt till nya klossar fram,efter det blev felet.Bromsskivorna fram var slitna.Ca 30% av min bromsverkan är borta,har kört flera mil för att "nöta" in klossarna.Det måste vara skivorna som är boven i dramat.Helt enkelt ingen riktig anliggning mellan kloss och skiva.Ska nu byta skivor fram och nya klossar igen.Igår kväll var jag säker på att bromsservon var trasig,när det pyste till när jag trycker ner pedalen.Åkte till svärfar med en likadan bil,kollade broms där och det lät lika hos honom.Fan vad lättad jag blev.Så nu nya skivor/klossar.
av kenken
Felet är hittat.Jag hade monterat fjäderbygeln fel,emellan oken på utsida,bände ut dom så nu trycker dom i bakkant.Detta gjorde nog att oken inte blev "flytande".
Har du monterat fjädern på rätt sätt på oken? Annars kan man uppleva att dom tar dåligt & pedalen kan kännas svampig!Där har ni svaret.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]