Volvos info sytem
Postat: fre 07 okt 2005, 23:15
Hej folks..
Var tekniker för en mässa som Volvo IT hadde i Göteborg för sina interna och externa kunder.
Då visades volvos nya test system för S60/V70 etc. det var häftigt att se man kunde styra tutan via skärmen och ändra en hel del av parametrarna på bilen.
Frågade varför olika givare data centraler satt på så många olika platser i bilen och fick förklaringen att det var billigare pga att det behövdes mindre kablar och givare på detta sättet.
Frågade också om de kunde trimma min S60. men fick till svars att detta inte kunde göras av ett Volvo kontrollerat program pga garantier som medföljer chassi nr etc.
Eftersom jag är en Data tekniker så snöade jag in på deras kontroll system. och fick förklarat att de checkar chassinr med databox, detta måste stämma, detta kollas via internet eller telelina(gprs) mot en central databas hos Volvo Cars (ford) innan man kan ladda ändringar. Det gör att man inte kan trimma en bil godskänd via volvo utan att bryta garantier. SUCK!!!.....
Men man kunde se hur larmutlösnigar, när, och hur det utlöste ställa vinklar på lutnigar och hur mycket skaknigar o hur stora föremålen skall vara som rör sig i kupen. Läsa felkoder, ändra massor av parametrar för olika länder och krav. väldigt snyggt grafisk design.
Om någon behöver vidare kontakt med de som utvecklat systemet kan jag vidare befodra det till rimliga propotioner.
//Ulf
Bilden tagen på mässan 2005-10-04 Scienspark Lindholmen

Var tekniker för en mässa som Volvo IT hadde i Göteborg för sina interna och externa kunder.
Då visades volvos nya test system för S60/V70 etc. det var häftigt att se man kunde styra tutan via skärmen och ändra en hel del av parametrarna på bilen.
Frågade varför olika givare data centraler satt på så många olika platser i bilen och fick förklaringen att det var billigare pga att det behövdes mindre kablar och givare på detta sättet.
Frågade också om de kunde trimma min S60. men fick till svars att detta inte kunde göras av ett Volvo kontrollerat program pga garantier som medföljer chassi nr etc.
Eftersom jag är en Data tekniker så snöade jag in på deras kontroll system. och fick förklarat att de checkar chassinr med databox, detta måste stämma, detta kollas via internet eller telelina(gprs) mot en central databas hos Volvo Cars (ford) innan man kan ladda ändringar. Det gör att man inte kan trimma en bil godskänd via volvo utan att bryta garantier. SUCK!!!.....
Men man kunde se hur larmutlösnigar, när, och hur det utlöste ställa vinklar på lutnigar och hur mycket skaknigar o hur stora föremålen skall vara som rör sig i kupen. Läsa felkoder, ändra massor av parametrar för olika länder och krav. väldigt snyggt grafisk design.
Om någon behöver vidare kontakt med de som utvecklat systemet kan jag vidare befodra det till rimliga propotioner.
//Ulf
Bilden tagen på mässan 2005-10-04 Scienspark Lindholmen
