Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse H
Min farthållare krånglar ofta.
Jag trycker på cruise och lampan tänds i instumentpanelen.
Men då jag trycker på + knappen slocknar cruiselampan och
går ej att tända igen med mindre än att jag stannar och slår
av tändningen och slår på den igen.

Finns det något att göra åt detta?
av Snurre
Hej Lasse!

Jag hade samma problem med min V70 2.4T
Trodde att de var Spjällhuset som det hängde ihop med.
Min bil ryckte mycket vid gaspådrag så jag bytte magnetventilen ihopp om att den skulle sluta att rycka,
Sagt o gjort det vart en helt ny bil effter det!

Farthållaren fungerar jämt nu..
Vet inte hur de hänger ihop men bra blev det ?:-/

Kanske värt att titta på ?

Lycka till!

/Snurre
av cme
Jag hade samma problem med min V70 XC -01. Problemet försvann helt och hållet efter rengörning av spjällhuset. Det bildas med tiden en kant av koks/harts (eller liknande) och då stänger trotteln inte helt som den ska vilket leder till felkoder som tydligen kan påverka cruise control.

MVH
cme
av Lasse H
cme skrev:Jag hade samma problem med min V70 XC -01. Problemet försvann helt och hållet efter rengörning av spjällhuset. Det bildas med tiden en kant av koks/harts (eller liknande) och då stänger trotteln inte helt som den ska vilket leder till felkoder som tydligen kan påverka cruise control.

MVH
cme
Var hittar jag spjällhuset?
Användarvisningsbild
av jimDK
lite svårt att få spjället, at rengöra är inte så svårt (Var lite försiktig). Jag använde:
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=75994
ny packning til ETMen skal der til.
ETM sitter med 4 bultar som skruvas ner. en liten spegel är en god hjälp, och en flex-dra eller vinkel skruvmejsel är bra (mini topnøgle från Biltema).
Låt kabeln sitta på ETMen, följa den istället och ta bort det från uttaget i andra änden :-)
Bild
Bild
av mattiash
funkar farthållaren då man rengort spjället då

lampan för farthållaren lyser då man trycker på den men inget händer.........???
Användarvisningsbild
av jimDK
Min farthållare stänga tidigare ofte när jag tryckte på + eller -.Detta beror på att luft-mängd beräkningen ger ett resultat som inte motsvarar MAF signal, datorn vägrar att reglera gas genom farthållare. min farthållare arbetar nu 100% och jag har inte ändrat några elektriske komponenter, bara ETM rengöring och ny olja fälla (av hänsyn till vevhus ventilation, ingenting direkt att göra med ETM, men det hindrar olja-rök i att smuts på ETM, det finns bra förklaringar på temat "vevhus vent")
Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]