Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
#767989
Orfeous skrev:Hur länge ska man förvänta sig att ens volvo originalbatteri ska hålla?
Min bil är tillverkad 2005 och årsmodell 2006. Batteriet är aldrig bytt vad jag vet.

Tycker att kapaciteten har avtagit lite. Bilen kan vara lite svårstartad ibland och efter 3-4 startförsök så tycker bilen att energinivån är låg :)
provar man kanske ytterligare 3-4gånger så går bilen ner i energisparläge :) jag fattar att startmotorn o allt sånt drar ström men..
när är det dags att investera i ett nytt och fräscht batteri?
Spontan reaktion är att det låter som om det är dags för ett byte nu. Kan bli problem inför den kalla årstiden.
av rid54
#768000
Håller med ovanstående... Sedan är det omöjligt att säga hur länge ett batteri "ska hålla". Det beror helt på användning och ägarens kunskap om när batteriet behöver underhållsladdas och sådant. 1-10 år är min spontana gissning...
av lennart lundberg
#768065
Hej!

Vid köpet av min Volvo (uttagen i juni år 2005) år 2010 i april.
En Volvo mek. upplyste mig att batteriet var lite dåligt.
Köpte ett nytt och större batteri märke ”Volvo” vid samma tillfälle.
Det gamla sitter i vår 940 och utan problem efter tre år. Det nya batteriet (år 2010) i vår S80 känns som det gamla original batteriet. Igen större skillnad.
Visserligen två olika bilmodeller.
Det jag vill säga är, det är nog svårt att ibland sätta en åldersgräns på batteriet.
Det är från fall till fall hur det åldras eller blir ett fabrikationsfel på batteriet.

Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
#768137
Om batterier sköts och inte djupurladdas håller de länge. Min S40-03 har orginalbatteriet kvar och det fungerar helt ok så som jag använder bilen, det är 10 år nu

/Martin
Användarvisningsbild
av Orfeous
#769944
Då är jag rädd att mitt batteri har gjort sitt.. kör mycket slutsteg o såna grejor.. kör korta sträckor också så batteriet hinner inte ladda upp sig speciellt mycket.
Ibland kör jag lite längre.. men.. kan inte underhållsladda heller eftersom det enda jag har att tillgå¨är motorvärmarstolpe som knappt är aktiv nu på sommaren.
Känner av yttertemperaturen så då är inte timern i stolpen igång så länge.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#770948
Jag undersökte saken lite snabbt nu med min OBD2-läsare..
när jag har igång bilen säger voltläsningen 13.4V stänger jag av bilen så sjunker spänningen till ungefär 10.2V :)
Var ut och körde i en halvtimme också ungefär innan

såå.. det känns som att nåt fel är trasigt?
av lennart lundberg
#770967
Hej!

Du har laddning men batteriet tar förmodligen inte emot laddningen och därför sjunker spänningen över polerna.
Kolla om det är syra i batteriet.
Mät syrevikten. 1,28 på alla celler.
Det är nog dags att byta batteri ändå.
Sen -05 och mycket strömuttag och alla batterier har olika livslängd.
10,2 Volt = urladdat = Kass

Lennart
av rid54
#770984
Spänning med motorn igång = laddning pågår... 13,4 V.... det är OK.

Allt under 12 V med motorn avstängd är alarmerande. Som sagts ovan är nog batteriet slut. Om du inte VET at batteriet är helt nytt så är det nog bara att byta, annars kan en laddning med en kompetent laddare kanske skaka liv i batteriet.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#771516
Okej, tack! Det är ju lika bra att byta batteriet till ett nytt och fräscht så vet man ju att det är bytt iaf :)
Frågan är vad man ska ha för batteri.. finns ju en uppsjö.. ska det vara volvo original eller något helt annat?
OKQ8-batteri har jag kört med förr i min gamla Golf mk2 gti.. men känns som man skulle haft ett kvalitativt ett.
Ett Optima eller VARTA känns väl lite för dyrt men ack så bra

Förresten, ungefär hur lång tid krävs det att man kör innan batteriet har laddats upp?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]