Sida 1 av 1

När en visco-AWD börjar bli gammal?

Postat: ons 22 apr 2009, 08:27
av LasseL
Hej,

har en V70N AWD -01 (registrerad -00) som gått 16000 mil. Nu måste jag byta vinkelväxel (bl.a. dåliga splines tror jag verkstaden sa?), och det kostar ju en del.
MEN: är det någon som vet om det brukar komma fler överraskningar (speciellt med AWDen) på en så "gammal" bil? Bör t.ex. AWDen hålla en bit till nu?

Det är väl egentligen den gamla vanliga frågan: när blir det för dyrt att underhålla en gammal bil, jämfört med att köpa ny?
(Jag är inte duktig på att fixa själv, så reparationer blir dyra :-)

Tackar för tips!

Re: När en visco-AWD börjar bli gammal?

Postat: ons 22 apr 2009, 18:07
av Psyko
LasseL skrev:Hej,

har en V70N AWD -01 (registrerad -00) som gått 16000 mil. Nu måste jag byta vinkelväxel (bl.a. dåliga splines tror jag verkstaden sa?), och det kostar ju en del.
MEN: är det någon som vet om det brukar komma fler överraskningar (speciellt med AWDen) på en så "gammal" bil? Bör t.ex. AWDen hålla en bit till nu?

Det är väl egentligen den gamla vanliga frågan: när blir det för dyrt att underhålla en gammal bil, jämfört med att köpa ny?
(Jag är inte duktig på att fixa själv, så reparationer blir dyra :-)

Tackar för tips!
Det går ju inte garantera något men med en ny vinkelväxel och troligtvis ny hylsa mellan lådan o vinkelväxel
så tror jag det håller minst lika länge till. Det är inte vanligt att några delar efter vinkelväxeln går sönder
så du behöver nog inte oroa dig spec mycket

Re: När en visco-AWD börjar bli gammal?

Postat: fre 24 apr 2009, 08:23
av LasseL
Tack för svar!

Nu är det möjligt att jag frågar dumt, men är det i vinkelväxeln själva kraftfördelningen ("viscon") sitter?
Jag vet inte hur det funkar, men jag kan tänka mig att det är det mest sårbara i AWDen.

Re: När en visco-AWD börjar bli gammal?

Postat: fre 24 apr 2009, 18:50
av Psyko
LasseL skrev:Tack för svar!

Nu är det möjligt att jag frågar dumt, men är det i vinkelväxeln själva kraftfördelningen ("viscon") sitter?
Jag vet inte hur det funkar, men jag kan tänka mig att det är det mest sårbara i AWDen.
Viscon sitter precis framför bakaxeln. Vinkelväxeln sitter bakpå motorn och
skickar drivningen via kardan-visco-bakaxel. Viscon avgör hur mycket drivkraft
som ska gå till bakaxeln-hjulen. På V70N bilarna är det väldigt ovanligt att man
byter Visco, det händer då o då att man byter på V70 upp till 00 men den har en
annan typ av Visco.