Sida 1 av 1

Olja i gastanken

Postat: ons 25 mar 2009, 20:56
av Gasbilen
Hejsan,
Besökte volvoverkstan för att motorlampan lyste och att bilen gick ojämnt vid gasdrift. Har en S60 -02 bifuel.
Fick besked om att det kommit in olja i gastanken och att det gjort att spridaren skadats och att det kommer olja på tändstiften och att dom därför slits. För att bli av med problemen behövde spridaren bytas och gastankarna göras rena det skulle kosta ca. 30.000kr!!! Mekanikern ansåg att oljan kommit gastankställen. Mekanikern menade att Fordons gas har haft eller har problem med att det kommer in olja vid gas tankningen. Vid kontakt med Fordonsgas förnekar dom detta. Dom säger att det bara är Volvo som har problem med detta för att Volvo har för långt mellan byte av gasfilter i sitt service program. Han som jag pratade med menade att det skulle räcka med att byta spridare och filter och låta oljan vara kvar i tanken.
Vad tror ni om detta, skall jag bara låta verkstan byta spridare o filter? Jag har ingen lust att lägga så mkt pengar som 30.000 kr. Volvo mekanikern tyckte att man kanske kunde försöka köra hälften av bilkörningen på bensin.
Mkt intresserad av synpunkter om detta.

Re: Olja i gastanken

Postat: fre 27 mar 2009, 22:25
av goransson89
Om jag vorde dig skulle jag testa att bara byta filter till att börja med, spridaren kanske bara är igentäppt med olja? Problemet med gasen är det att dom har olja som smörjer pumparna på alla olja stället, t.ex vid själva tankstationen, tankbilen, där tankbilen hämtar osv,osv så is slutändan blir det en del. Gasbussarna från volvo hade samma problem. Där monterade dom ett extra filter så blev det bättre. Men blev inte riktigt 100%igt ändå, med andra bussar fungerar ändå, Vet inte hur många spridare (injektorer heter det igentligen :P ) jag bytte när jag praktiserade på bussverkstan=) Verkar som att just volvo har det problemet, men som sagt, byt filter, och testa=)

Re: Olja i gastanken

Postat: fre 27 mar 2009, 23:18
av CarMan
Jag tror det där med oljan inte är så stort problem idag, men har varit ett stort problem.
oljan har inget i gasen att göra. oljan kommer från tankstationen. det ska inte följa med olja, men det har gjort det, det är altså tankmackarnas fel.

att byta filter oftare eller montera 2 filter, löser ju inte huvudfelet utan löser följdfelet. (huvudfel är att oljan komer in i bilenstankar) men jag tror dom idag löst detta, men din bil byggdes ju inte idag, så den har ju fått en del olja i tankarna.

Re: Olja i gastanken

Postat: sön 29 mar 2009, 09:14
av V70BiFuel03
30000kr.... jisses vad dyrt.
Skulle vara intressant & veta om Volkswagen som oxå producerar cng bilar har samma usla kvalitet & lika snuskigt höga priser på reservdelar till cng systemet som Volvocars. OM det nu skulle visa sig att Volkswagens cng koncept fungerar bättre så borde ju Volvocars kunna anamma/kopiera den tekniken & börja producera cng bilar igen.

Re: Olja i gastanken

Postat: sön 29 mar 2009, 10:19
av B4B
Produktion av V70 2,5 FT Bi Fuel påbörjas i Torslanda i augusit, enl. DN :wink:
Priset = 319 000:-

Re: Olja i gastanken

Postat: ons 01 apr 2009, 23:28
av CarMan
B4B skrev:Produktion av V70 2,5 FT Bi Fuel påbörjas i Torslanda i augusit, enl. DN :wink:
Priset = 319 000:-
ja det blir en extärn aktör som bygger om bilarna, i samarbete med volvo.

ganska kul med en bil som går på 3 bränslen

Re: Olja i gastanken

Postat: fre 03 apr 2009, 00:45
av krax
Jag gjorde rent mina tankar för 6veckor sen,. Det var 3liter geggig olja
som luktade fränt. Rengöring av tankar kostade runt 11.000:- tror jag
men borde enligt bilia ha kostat ca 15.000:-. Hutlöst mycket för en
rengöring tycker jag. Jag oxå fick byta gasfördelare samt inst. mjukvara.

Efter eget byte av termostat och tempgivare går bilen helt felfritt,
men det kostade närmare 24.000:- totalt.

Re: Olja i gastanken

Postat: ons 15 apr 2009, 08:51
av savander
Finns det någon som har instruktioner/bilder på hur man gör gassystemet trycklöst, vilket verktyg man behöver för ventiler, hur man rengör tankar, byter filter själv? Eftersom jag gör det mesta själv på bilar och snart ska till med 8000 mila service på min V70-05 så är det intressant med instruktioner-verkstadshandbok.
Hälsningar Larsåke