Sida 1 av 1
v70 T5 01:a
Postat: sön 22 mar 2009, 19:56
av WilkThomas
Jag upplever bilen som att den blir slöare och slöare och nej jag har inte vant mej trots att jag är gasglad

-)
Inga felkoder syns i displayen men det känns tydligt att det saknas kraft i motorn.
Inte alls samma drag imellan rödljusen längre :(
Den är servad för ca 100mil sen och då byttes alla filter och stiften.
Är det bara att åka och stoppa en datorsladd i bilen tex på bilia och kolla om det finns något fel eller
kan någon komma med ett tipps på vad som kan behövas kontrolleras?!
Thomas
Re: v70 T5 01:a
Postat: sön 22 mar 2009, 21:38
av CarMan
börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
Re: v70 T5 01:a
Postat: sön 22 mar 2009, 22:18
av WilkThomas
CarMan skrev:börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
Och hur gör jag det? Bilia eller??
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 13:47
av Lilj
Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.
Bara ett tips.
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 15:40
av WilkThomas
Lilj skrev:Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.
Bara ett tips.
Hej tack för ett mycket bra tipps men jag kör med nya sommardäck och upplever inte att bilen spinner eller ens riverloss lite från stillaståeende vid tex ett rödljus och jag trycker gasen igolvet visst det drar ju iväg men inte som det brukade göra. Igår lattjade jag och en kompis som har en v70n 2,5t 04:a 240hk så vi åkte till en lång raksträcka ställde oss brevid varanndra och drog järnet och det var knappt att jag hängde med honom när jag var uppe i 200 och släppte av så låg han kanske 50 meter före :-O) Hans bil är manuell låda i och jag har geartronic och 250hk så nog borde jag väl ta han i acc ganska lätt eller????
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 16:01
av Travolta
WilkThomas skrev:Lilj skrev:Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.
Bara ett tips.
Hej tack för ett mycket bra tipps men jag kör med nya sommardäck och upplever inte att bilen spinner eller ens riverloss lite från stillaståeende vid tex ett rödljus och jag trycker gasen igolvet visst det drar ju iväg men inte som det brukade göra. Igår lattjade jag och en kompis som har en v70n 2,5t 04:a 240hk så vi åkte till en lång raksträcka ställde oss brevid varanndra och drog järnet och det var knappt att jag hängde med honom när jag var uppe i 200 och släppte av så låg han kanske 50 meter före :-O) Hans bil är manuell låda i och jag har geartronic och 250hk så nog borde jag väl ta han i acc ganska lätt eller????
Jag tror inte du borde hänga av honom "ganska lätt", hans måste ju vara chipad så det skiljer ju endast tio hästar isf. Dessutom är automat långsammare än manuell (vid jämt antal hästar), tror den tom här lägre topphastighet.
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 16:45
av CarMan
WilkThomas skrev:CarMan skrev:börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
Och hur gör jag det? Bilia eller??
köper en mätare, eller lånare en mätare, eller lämnar in bilen till en verksta som kan göra det åt dig (men ska du lämna den till en verksta så är det bättre att sala om ditt problem, så får verkstan felsöka efter eget huve, dom har ju bilen hoss sig & kan göra an bra bedömning, jag har ju bara det du sagt o gör en tolkning.
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 19:32
av WilkThomas
Travolta skrev:WilkThomas skrev:Lilj skrev:Du blir inte lurad av anitspinnsystemet då? För jag antar att du har vinterdäck? Min lampa kan blinka ända upp till 100, fast det är asfalt. Bilen känns riktigt slö när antispinn ska va med och vinterpuckarna ger inge vidare fäste på asfalt. Prova kör i 90 på 3an och ge fullt och känn hur det känns då. Har tänkt samma tanke jag med att nått måste va fel på bilen den går ju som skräp men när man hittar av ett läge med bra fäste då inser man att allt är som det ska.
Bara ett tips.
Hej tack för ett mycket bra tipps men jag kör med nya sommardäck och upplever inte att bilen spinner eller ens riverloss lite från stillaståeende vid tex ett rödljus och jag trycker gasen igolvet visst det drar ju iväg men inte som det brukade göra. Igår lattjade jag och en kompis som har en v70n 2,5t 04:a 240hk så vi åkte till en lång raksträcka ställde oss brevid varanndra och drog järnet och det var knappt att jag hängde med honom när jag var uppe i 200 och släppte av så låg han kanske 50 meter före :-O) Hans bil är manuell låda i och jag har geartronic och 250hk så nog borde jag väl ta han i acc ganska lätt eller????
Jag tror inte du borde hänga av honom "ganska lätt", hans måste ju vara chipad så det skiljer ju endast tio hästar isf. Dessutom är automat långsammare än manuell (vid jämt antal hästar), tror den tom här lägre topphastighet.
Hans är helt original och den ska enligt honom ha 240 hk original men det är ju en 2,5 min t5:a är ju en 2,3 så det är väl lite skillnad där kanske? Men som sagt innan den känns segare och segare ....
Re: v70 T5 01:a
Postat: mån 23 mar 2009, 19:36
av WilkThomas
CarMan skrev:WilkThomas skrev:CarMan skrev:börja med att mäta laddtrycket (& hur den laddar)
Och hur gör jag det? Bilia eller??
köper en mätare, eller lånare en mätare, eller lämnar in bilen till en verksta som kan göra det åt dig (men ska du lämna den till en verksta så är det bättre att sala om ditt problem, så får verkstan felsöka efter eget huve, dom har ju bilen hoss sig & kan göra an bra bedömning, jag har ju bara det du sagt o gör en tolkning.
Jag ska ringa runt imorgon och kolla pris på en en översyn samt turbotrycks kontroll ska även byta olja i växellådan är det bäst att lämna in den på Bilia eller duger det med tex Cms group Mekonomen eller villken verkstad rekomenderas????