Sida 1 av 2

Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: ons 18 mar 2009, 22:15
av SeS
tjena

helt ny på denna sak med trim men nu är det så att jag skulle vilja trimma min v70 2,4 140hk.
något specielt trim man ska använda och vad är det man ska tänka på ?
tackar för svar

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: ons 18 mar 2009, 23:06
av P1800
BSR:s programmeringsdosa för runt 5000 kr är väl det enda vettiga alterantivet. Med den får du enligt BSR:s kurvor 188hk, samma effekt för både 140 och 170hk motorn. Om man tittar på kurvorna från BSR så ser man att 140hkmotorn redan i original ger 150hk så det handlar om 35 hk extra som i huvudsak kommer vid högre varvtal. Vill man åka fort så kanske det är bättre att köpa en bil med turbo? Då får man ordentligt med kraft i mellanregistret också!

Det finns andra trådar i samma fråga - sök!

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: ons 18 mar 2009, 23:15
av SeS
tack för svar!

ska söka mig vidare på bsr sidan och se =)
turbo är inget för mig ville enbart trimma för bättre bränsleförbrukning och bättre drag vid omkörningar
och då låter ju bsr som ett bra alternativ. :D

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: tor 19 mar 2009, 19:51
av Pappaharding
Detta med BSR:s programmeringsdosa, går det att göra själv eller ska man lämna bilen till verkstad?

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: sön 22 mar 2009, 22:22
av P1800
Hej,

Det handlar om en dosa som du själv ansluter till bilens testuttag. Ett program tankas in utan hårdvaruändring. Det går att återställa på samma sätt. En begränsning är att den bara fungerar på just din bil. Kolla BSR:s hemsida. Anledningen till att 140hk versionen är tacksam att trimma är att det är samma maskin som i 70hk-bilarna med skillnaden att man strypt gasspjällets öppning. Med BSR:s programmering öppnar det fullt och dessutom har man optimerat fär 98 oktan vilket ger de sista hästarna. Detta ur mitt minnet. Kolla som sagt på hemsidan. Själv kör jag otrimmad 140 hk manuell. Det duger jattebra för mina behov. Extermt sällan jag varvar bilen mer än 3500 rpm. där är skillnaden marginell. (för snål för att gasa mera...)

Om du vill se någon gasa ordentligt så kan du kolla här: http://www.retrospectivemotorsport.se/ (Utanför ämnet men adressen låg på klippboarden och ramlade in av misstag. Riktigt kul tycker jag som gillar gamla bilar)

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: mån 23 mar 2009, 21:04
av LaRy
Den diskussionen var uppe med tråden "Trimma min 140hk V70N" med början 11 oktober 2008.

Hogberg81 skrev följande : När jag hade köpt min, så bad jag en kille från BSR åka med i bilen, berättade inte för honom när deras mjukvara var i och när original var i. (Tar 2 min att skifta)
Som väntat, så kunde han inte gissa vilken som var deras, då han inte kände någon skillnad själv...

Själv jämförde jag BSR egna testdata på deras hemsida av en S80 med samma motor. Att accelerera från 80 till 120km/tim på treans växel tog före trimning 7,7 sekunder, med trimning kortades tiden till 7,4 sekunder, alltså hela fantastiska 0,3 sekunder. Är det värt 5000 kronor.
Jag tvekade definitivt efter Hogberg81 uppfattning att det var klart bortkastade pengar.

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: mån 23 mar 2009, 21:25
av greeeken
LaRy skrev:Den diskussionen var uppe med tråden "Trimma min 140hk V70N" med början 11 oktober 2008.

Hogberg81 skrev följande : När jag hade köpt min, så bad jag en kille från BSR åka med i bilen, berättade inte för honom när deras mjukvara var i och när original var i. (Tar 2 min att skifta)
Som väntat, så kunde han inte gissa vilken som var deras, då han inte kände någon skillnad själv...

Själv jämförde jag BSR egna testdata på deras hemsida av en S80 med samma motor. Att accelerera från 80 till 120km/tim på treans växel tog före trimning 7,7 sekunder, med trimning kortades tiden till 7,4 sekunder, alltså hela fantastiska 0,3 sekunder. Är det värt 5000 kronor.
Jag tvekade definitivt efter Hogberg81 uppfattning att det var klart bortkastade pengar.
Man kan ju stälal sig tveksam till detta "försök"
Jag kunde då känan skillnaden när jag hade trimmat min förra 01.
Bara för att man utvecklar eller säljer trimkitt så betyder det inte att man kan känan skillnaden på en bil.

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: tis 24 mar 2009, 07:38
av LaRy
Greeken är tveksam till detta försök. Gå till länken http://sv.bsr.se/products/t915/ så kan du läsa tillverkarens egna uppmätningar där det visar sig att du spar 0.3 sekunder på en vanlig omkörning i 3-ans växel. Att Hogberg81 ej kunde märka någon skillnad och ville ha pengarna tillbaks talar sitt tydliga språk, han känner sig tydligen lurad.

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: tis 24 mar 2009, 09:48
av greeeken
LaRy skrev:Greeken är tveksam till detta försök. Gå till länken http://sv.bsr.se/products/t915/ så kan du läsa tillverkarens egna uppmätningar där det visar sig att du spar 0.3 sekunder på en vanlig omkörning i 3-ans växel. Att Hogberg81 ej kunde märka någon skillnad och ville ha pengarna tillbaks talar sitt tydliga språk, han känner sig tydligen lurad.
Det är en personlig åsikt precis om min är.

Jag märkte en klar skillnad iallafall.
Ska man hårddra det så är 0,3 sekunder mkt.
Vad är en vanlig omkörning på 3 ans växel? Gasa från 3000 varv? eller från 5000 varv.
Mkt som kan diskuteras.
Jag säger int att han hjuger, märker han ingen skillnad så gör han inte det inget att göra åt det. Men själv så märkte jag skillnad.

Som jag skrev innan, bara för att du säljer en programvara så betyder det inte att du märker sklinnanden när den väl används

Re: Trim till en V70n -05 2,4 140hk

Postat: tis 24 mar 2009, 12:23
av dibb
vad jag fick veta var att man kommer känna skillnad om man är över 4500 rpm...å där är inte precis jag ofta så det känns mkt onödigt att betala 5k och sen är det ju inte precis VÄRSTA skillnaden heller så spara pengarna till något annat lr byt bil