Sida 1 av 2
MASSOR AV FELMEDDELANDEN
Postat: fre 23 sep 2005, 01:35
av iSE
HEJ !
Är sen ca 3 månader ägare till en S80 T6 -99. En underbar bil om det nu inte varit för alla dessa förb***ade felmeddelanden.
Efter 1 vecka i min ägo började det:
VÄXELLÅDA SERVICE ERFODRAS
BROMSFEL STANNA OMGÅENDE
EMMISIONER
STC
STYRSERVO
M.FL.
Kontaktade min lokala Volvohandlare som till en början misstänkte fel på växellåda. Lämnade då in bilen som kollades med dator och provkördes.
Enda felet som hittades var INTERMITTENT FEL PÅ HASTIGHETSMÄTARKABELN som inte åtgärdades, utan beskedet var att; kör du och se om du får nya felmeddelanden. Efter ett par dagar kom felmeddelanden tillbaka varpå jag beställde ny tid.Två dagar ville dom nu ha bilen. Beskedet efter dom två dagarna var att det kanske var fel i bromsdatorn, men kör du ett tag till vi har nollställt felen. Återigen gick ett par dagar utan felmeddelanden men sen dess kommer nu felmeddelanden varje gång jag startar bilen.
Vad jag har märkt av vid körning är:
3-4 ggr har bilen velat starta i 4 växel från stillastående.
Styrningen har känts konstig vid ett par tillfällen.
...annars går den som en klocka
Jag skulle bli väldigt glad om någon av er bilkunniga har någon lösning eller något tips som kan få min S80 frisk.
TACK PÅ FÖRHAND /iSE
Byt ingen hårdvara utan att få CAN-bussen kontrollerad...
Postat: fre 23 sep 2005, 08:56
av Jesper
Precis så där uppträder en bil med fel på kommunikationsbussen.
Det jobbiga med detta fel är att hitta felkällan. Någonstans har du en antagligen en kabel som glappar/kortsluter.
I mitt fall en V70N var det kablaget som gick ut i dörren(dörrstopparen hade skavt igenom kablaget pga felmontering (redan i fabrik)). Som man kanske inte direkt förstår så uppstod kortslutningen först när dörren stod lite på glänt(5-10cm glipa i bakkant). Vilket gjorde det lite svårt att hitta.

Detta fel uppstod efter ca 4,5 år och 24.000Mil. Observera att det lika gärna kan vara en felaktig enhet som stör ut kommunikationen, men troligt är att det är kablaget.
Det skall finnas beskrivningar hur du mäter upp CAN-bussen här på forumet(Tror att Knasen skrev om det).
Mvh
Jesper
Postat: fre 23 sep 2005, 09:06
av Knasen
Lägger upp beskrivningen: Med tilllägget var i OBD-utaget man skall mäta. Pos 3 och 11 och det blir tredje från vänster sida i den översta raden och tredje från vänster även i nedre raden av kontakt stift.
Kolla CAN(låghastighet) bussen genom att ansluta en Ohm meter i obd-uttaget, kolla var du ska koppla in den. När du kopplar in den SKALL du göra bilen strömlös dvs koppla bort batteriet. När du mäter skall du 60 ohm på mätaren, har du det kan du utesluta datanätverket .
OBS. koppla ifrån batteriet,
Re: Byt ingen hårdvara utan att få CAN-bussen kontrollerad..
Postat: fre 23 sep 2005, 09:53
av greeeken
Jesper skrev:Precis så där uppträder en bil med fel på kommunikationsbussen.
Det jobbiga med detta fel är att hitta felkällan. Någonstans har du en antagligen en kabel som glappar/kortsluter.
I mitt fall en V70N var det kablaget som gick ut i dörren(dörrstopparen hade skavt igenom kablaget pga felmontering (redan i fabrik)). Som man kanske inte direkt förstår så uppstod kortslutningen först när dörren stod lite på glänt(5-10cm glipa i bakkant). Vilket gjorde det lite svårt att hitta.
Detta fel uppstod efter ca 4,5 år och 24.000Mil. Observera att det lika gärna kan vara en felaktig enhet som stör ut kommunikationen, men troligt är att det är kablaget.
Det skall finnas beskrivningar hur du mäter upp CAN-bussen här på forumet(Tror att Knasen skrev om det).
Mvh
Jesper
Precis vad jag tror, nått glapp eller nån kortis, Får tex inte bromsarna rätt ström så får du meddelande om bromsfel.
Kan vara nått som drar mkt ström så att det kommer mass fel
Postat: lör 24 sep 2005, 22:39
av iSE
Först och främst vill jag tacka för svaren.Här kommer några följdfrågor och uppgifter.
Glömde att nämna några ytterligare fel :
LAMBDALAMPAN LYSER IBLAND
HASTIGHETSMÄTAREN INTE FUNGERAT VID NÅGRA TILLFÄLLEN
ABS FEL
+ några jag säkert glömt.
Ni säger ju att det kan vara glappkontakt, kan det då vara så enkelt som att byta hastighetsmätarkablen, den hade ju Intermittent fel.
En sak som oroar mig är att bilen kan ta skada av att köras i detta skick, vad tror ni?
Synpunkter på alla tänkbara orsaker som kan orsaka detta mottages tacksamt.
så spåna på, önskar / iSE
Postat: mån 26 sep 2005, 19:40
av Knasen
Synpunkter på alla tänkbara orsaker som kan orsaka detta mottages tacksamt.
så spåna på, önskar / iSE
Ett tips är att kolla dina abs-givare fram, ta loss dom och titta ner i hålet, och kolla om det ligger skräp(metallbitar,metallspån) som stör abs-givarna. Det kan vara en anledning till din hastighetsmätare krånglar. Absgivarna mäter hjulets hastighet och skickar informationen till (BCM) absdatorn, som använder information på olika sätt, dels hastighetmätaren och om hjulena spinner men även automatlådan påverkas, När du skall köra iväg gör bilen då ett litet ryck?, är bilen utrustad med antispinn? då blinkar STC lampan till i det ögonblick då bilen rycker till, och sen när du kör med bilen så märks ingenting, förutom att hastighetsmätaren lever ett eget liv, sa mekaniker vad han menade med hastighetsmätarkabeln?? jag undrar verkligen vad han menar, menar han kabeln till abs-givarna???
nja...
Postat: mån 26 sep 2005, 23:50
av iSE
...tycker nog inte att bilen gör något ryck vid start och STC varning kommer som ett felmeddelande.
MEN vad menar du med STC lampan lyser ( den som sitter på STC knappen?) det har jag inte lagt märke till iallafall.
Hastighetsmätaren lever inte sitt eget liv, men den har däremot helt dött några gånger.
Det enda mekanikern sa om hastighetsmätarkabeln var att den gav intermittent (tillfälliga, betyder det väl) fel på deras dator.
...men Knasen och alla ni andra, jag är verkligen tacksam för att ni tar er tid att försöka lösa detta för mig.
Jag HOPPAS att du och fler med dig spånar vidare.
/iSE
Postat: tis 27 sep 2005, 07:48
av zenobia
Det finns ingen hastighetsmätarkabel på dessa bilar...
Läs nedan.
Felkoder
Volvo: ECM-510F
Generic: P1550 / P1633
Villkor
Om CAN-kommunikationen mellan ABS/BCM och motorstyrenheten (ECM) uteblir eller störs sätts felkod ECM-510F (signal saknas).Om ett fel på hastighetssignalen detekteras i ABS/BCM så skickas ett felmeddelande till motorstyrenheten och felkod ECM-510F (för låg/hög signal) sätts i motorstyrenheten (ECM). Felkod för hastighetsgivarens signal lagras i ABS/BCM.
Ersättningsvärde
Hastighetssignal från ABS/BCM sätts till 0 km/h
Felorsak
För hög/låg signal:
-felaktig hastighetssignal till ABS/BCM. Felkod sätts i ABS/BCM.
---> Kolla ABS-givarna.
Signal saknas:
-kontaktresistans i CAN-anslutningarna
-avbrott på en eller båda CAN-ledningarna
---> Mät i diagnosuttaget som beskrivet ovan.
-en eller båda signalledningarna kortslutna till jord, spänning eller varandra
-defekt ABS/BCM
-defekt ECM
Felsymptom
-Miljölampa tänd.
Postat: tis 27 sep 2005, 08:04
av poan
Jag känner igen delar av ditt problem. I den situation att det uppstår problem/larm, hastighetsmätning, ABS, STC och miljö(lambda) så finns det goda skäl att misstänka ABS styrenhet. Tyvärr är det en dyr klump på Volvo's verkstäder men det går att komma undan billigare. Den är relativt enkel att byta själv.
Låna en och prova, Köp en beg, eller laga din egen (~~200 usd alt 200 sek för transistorerna plus en händig kompis som är duktig på att löda).
Jag har själv bytt till begagnad och håller på att förbereda rep av min gamla.
Alla uppgifter ang detta finns på nätet så det är bara att surfa runt.
P-O
Postat: tis 27 sep 2005, 20:30
av Knasen
MEN vad menar du med STC lampan lyser ( den som sitter på STC knappen?) det har jag inte lagt märke till iallafall
Om du trycker in STC-knappen under ett visst antal sekunder med motorn igång, så kommer du att koppla ur STC och en lampa tänder sig i instrumentet, en varningstriangel som sitter på höger sida om hastighetsmätaren (kolla i din instruktionbok för placering, är inte helt säker) kan variera på årsmodeller. Det är den lampan som eventullt blinkar till vid fel, den blinkar till för sedan släckas. Infomedelande kvarstår dock tills du slår av tändningen. Kolla i instruktionsboken när skall aktivera STC igen, det skall räcka med att göra kraftig vänstersväng följt av kraftig högersväng, men kolla försäkerhets skull boken.
Kommer du ihåg felkoden? typ BCM 0011 eller ECM 510F att veta felkoden skulle vara bra, för fortsatt rådgivning. Har du mätt upp CAN-bussen?