Personliga erfarenheter av extraljusmontering
Postat: tor 22 sep 2005, 21:01
Har tidigare i veckan monterat 2 st extraljus på min V70 AWD -03 med hjälp av Volvo's "original" monteringssats. Här kommer några tillbakablickar på jobbet;
- Började med att lossa grillen, inga problem, beskrivningen stämde fullt ut. Sedan nummerskylten, hm..., hur f-n sitter den fast. Konstaterade till slut att listen under hållaren måste bort. Vet nu att den ska "knackas" i sidled, bröt sönder min när jag med våld bröt lös den. Den fanns som tur var som lös del hos Volvo...
- Monterade själva fästkonsollen, tämligen smärtfritt. Hade till och med skaffat den speciella nedsvarvade borr som man enligt anvisningen behövde. Man borrar först ett 7 mm hål genom plasten OCH genom balken (framgick inte helt klart). Specialborren som man sedan använder ser sedan till att det blir helt rent från plast ända mot balken. In med distansrör och fästbultar. De nedare fästskruvarna beredde mig lite huvudbry. Anvisningen beskriver "expandermuttrar", men några sådana fanns ej med. Det visade sig att om skylthållaren monterats korrekt så har det gjorts med expandermuttrar och M6 skruv. Min satt bara med "träskruv"... Nåväl, det är löst nu.
- Kabeldragningen gick bra, härvan är väl avpassad (men de borde ha kunnat kosta på sig grövre kablar...). Beskrivningen visar hur man lossar luftfilterburken för att komma åt. Bilden visar hur man "binder upp" den - jo tjena!! Även med lossade fästen (en 8 mm hylsa med tre förlängare för att pressa ihop klackarna) går det knappt att rubba burken pga alla de styva slangar mm som sitter fästade i den. Nåväl, med lite svordomar fästes jordförbindningen under burken och reläet kom på plats. Lämnade avsiktligt själva "inkopplingen" mot bilens elsystem, mer om det längre ner.
- Vis av tidigare extraljusmonteringar satte jag dit stabiliseringsstag. Passade perfekt i fästbulten för signalhornen, mitt för ljusen. Platta (Hella) stag är någon 1/10 mm för breda, på höger sida behövdes lite milt våld för att få tillbaka grillen.
- Valde Hella 3000 ("gamla" modellen) med slipade ofärgade glas då jag tycker de matchar bilens slipade glas bättre än de nya Hella med klarglas. För övrigt har Hella helt droppat slipade glas på 3000, de finns bara med klarglas från i höst.
- Då jag läst både här på forumet och i anvisningen att monteringen av knappen var besvärlig åkte jag till min lokala Volvoverkstad för hjälp. Som tur var hade jag noterat här på forumet att det finns både svarta och grå knappar, naturligtvis hade jag fel (svart #8691516) knapp i min sats. Den byttes på Volvo mot korrekt grå (#8622291). Det visade sig att anvisningen för knappmonteringen var överambitiös, man lossar bara den lilla kåpan runt knapparna, ECC konsollen behövde ej (puh..!) tas lös. Meken berättade att man kan flytta runt knapparna godtyckligt, bara man låter datorn "boota om" och därmed registrera vilken knapp som sitter var, se nedan.
- Nu återstod att "lära in knappen" hos bilens dator och koppla in matningen till ljusen. Ur med nyckeln, vänta 10 min så datorn får spara undan allt, koppla lös minus på batteriet (vilket jättebatteri!), koppla ihop matningens kontakt vid luftburken och i med en 20 A säkring på plats 2 i säkringsboxen. På med minusanslutningen igen - klart!
- Hade avsiktligt ej borrat hål i ljusen för stagen då jag vill grovinställa först.
- Hella 3000 på denna monteringssats syns från förarplats bara marginellt ovan huven vilket jag är nöjd med. Dessvärre sticker de ut en ansenlig bit framför bilen och sitter därmed ganska utsatt. Vi får se hur de klarar sig i längden.
/AWWD
- Började med att lossa grillen, inga problem, beskrivningen stämde fullt ut. Sedan nummerskylten, hm..., hur f-n sitter den fast. Konstaterade till slut att listen under hållaren måste bort. Vet nu att den ska "knackas" i sidled, bröt sönder min när jag med våld bröt lös den. Den fanns som tur var som lös del hos Volvo...
- Monterade själva fästkonsollen, tämligen smärtfritt. Hade till och med skaffat den speciella nedsvarvade borr som man enligt anvisningen behövde. Man borrar först ett 7 mm hål genom plasten OCH genom balken (framgick inte helt klart). Specialborren som man sedan använder ser sedan till att det blir helt rent från plast ända mot balken. In med distansrör och fästbultar. De nedare fästskruvarna beredde mig lite huvudbry. Anvisningen beskriver "expandermuttrar", men några sådana fanns ej med. Det visade sig att om skylthållaren monterats korrekt så har det gjorts med expandermuttrar och M6 skruv. Min satt bara med "träskruv"... Nåväl, det är löst nu.
- Kabeldragningen gick bra, härvan är väl avpassad (men de borde ha kunnat kosta på sig grövre kablar...). Beskrivningen visar hur man lossar luftfilterburken för att komma åt. Bilden visar hur man "binder upp" den - jo tjena!! Även med lossade fästen (en 8 mm hylsa med tre förlängare för att pressa ihop klackarna) går det knappt att rubba burken pga alla de styva slangar mm som sitter fästade i den. Nåväl, med lite svordomar fästes jordförbindningen under burken och reläet kom på plats. Lämnade avsiktligt själva "inkopplingen" mot bilens elsystem, mer om det längre ner.
- Vis av tidigare extraljusmonteringar satte jag dit stabiliseringsstag. Passade perfekt i fästbulten för signalhornen, mitt för ljusen. Platta (Hella) stag är någon 1/10 mm för breda, på höger sida behövdes lite milt våld för att få tillbaka grillen.
- Valde Hella 3000 ("gamla" modellen) med slipade ofärgade glas då jag tycker de matchar bilens slipade glas bättre än de nya Hella med klarglas. För övrigt har Hella helt droppat slipade glas på 3000, de finns bara med klarglas från i höst.
- Då jag läst både här på forumet och i anvisningen att monteringen av knappen var besvärlig åkte jag till min lokala Volvoverkstad för hjälp. Som tur var hade jag noterat här på forumet att det finns både svarta och grå knappar, naturligtvis hade jag fel (svart #8691516) knapp i min sats. Den byttes på Volvo mot korrekt grå (#8622291). Det visade sig att anvisningen för knappmonteringen var överambitiös, man lossar bara den lilla kåpan runt knapparna, ECC konsollen behövde ej (puh..!) tas lös. Meken berättade att man kan flytta runt knapparna godtyckligt, bara man låter datorn "boota om" och därmed registrera vilken knapp som sitter var, se nedan.
- Nu återstod att "lära in knappen" hos bilens dator och koppla in matningen till ljusen. Ur med nyckeln, vänta 10 min så datorn får spara undan allt, koppla lös minus på batteriet (vilket jättebatteri!), koppla ihop matningens kontakt vid luftburken och i med en 20 A säkring på plats 2 i säkringsboxen. På med minusanslutningen igen - klart!
- Hade avsiktligt ej borrat hål i ljusen för stagen då jag vill grovinställa först.
- Hella 3000 på denna monteringssats syns från förarplats bara marginellt ovan huven vilket jag är nöjd med. Dessvärre sticker de ut en ansenlig bit framför bilen och sitter därmed ganska utsatt. Vi får se hur de klarar sig i längden.
/AWWD