krax skrev:
?? väger du bilen före och efter tankning??
Oh, nej!! Anledningen till att jag angav min förbrukning i kg är att det är vad alla andra länder (utom Sverige då) anger som gasmängd (
spritmonitor.de är tysk). Att använda vikt istället för volym är ett mycket bättre sätt att mäta mängd på eftersom ett kilo gas alltid innehåller lika mycket energi medan energin i 1 kubikmeter gas varierar med temperatur och lufttryck. Därför använder man det som kallar "Normal kubikmeter" som är en viss mängd gas under det som man enats om är normala förhållanden. Varför svenska gasleverantörer valt denna metod har jag ingen aning om.
krax skrev:
Går det inte att lita på att gaspumparnas
kompressorer fyller bilen med samma
tryck (200kg/cm2) så att man får samma
mängd vid full tank.
Kort sagt: Nej! Trycket i pumpen beror på hur mycket tryck det är i tankarna i depån. Detta skiljer sig otroligt mycket! Har man otur kommer man precis efter en sopbil har tankat och då får man inte i mycket i sina tankar.
Ett tips är att titta snett ned under siffrorna på pumpen. Du ska så att säga titta mellan ytterhöljet och utrymmet nedanför displayerna. Där finns det på många pumpar ett sifferverk med röda siffror som visar trycket i pumpen. Det kan vara lite klurigt att se dem, speciellt om solljuset reflekteras i glaset men använd något mörkt att skärma bort ljuset, eller kanske enklast: kolla när det är mörkt ute!
När du kopplar på slangen på bilen visar siffrorna trycket i dina tankar innan du börjat tanka, och när du tankat klart ser du trycket i dina tankar efter tankningen är klar. Om du kollar på min förbrukningssida på spritmonitor (som jag länkade till ovan) och sätter pekaren över pratbubblorna till höger så kommer du se de siffror jag sett när jag tankat. Det är sifferkombinationen som ser ut typ: 197-56-187 där 197 är vad pumpen visat innan jag kopplat slangen till bilen, 56 är med slagen på bilen mao trycket i bilens tankar och 187 är trycket i bilens tankar när pumpen stannat. Du kan också kolla vad din tankning gjort med pumpens tryck genom att kolla in siffrorna när du kopplat loss slangen!
krax skrev:
Ibland är det ju väldigt dåligt tryck i pumparna
och då går det ju inte få "full tank" det vet jag.
Om man fyller vid samma munstycke varje gång
borde väl felet bli rätt litet. förutsatt att det
finns tillräckligt med gas i depån.
Du resonerar emot dig själv lite, så du har både rätt och fel. Anledningen till att man inte får i "full tank" är just att det är dåligt tryck och trycket har inget med munstycket att göra. Inte heller med pumpen...inte ens med tankstället att göra. Det har endast med tidpunkten att göra, om du kommer in till tankstället när de precis ställt dit nya flak med gas eller om du kommer in när det är dags att byta flak.
Mvh
/Fred