Sida 1 av 2

T6 -99 dumt köp?

Postat: lör 17 sep 2005, 08:42
av don tomaso
Hej

Funderar på att köpa en S80 T6:a -99. Den har gått drygt 8000 mil och är vad jag kan bedöma i toppskick, alla papper i ordning, servad ok. Men det är ju en rätt extrem bil ändå och det jag främst tvekar för är osäkerheten kring framtida servicekostnader o.d. Om man följer alla rekommendationer från Volvo och låter t.ex. Bilia utföra all service till punkt och pricka, ungefär hur mycket kan man räkna med att det kostar per år. Och hur mycket drar en T6:a egentligen?


Tacksam för råd

Postat: lör 17 sep 2005, 09:28
av Loner
Vad jag har läst mig till så är en hel del lösningar/delar annorlunda på 99:orn i jämförelse med 00->.

Så utifrån det så kan det vara bättre att ha en 00 eller nyare.

S80 vet jag inte mer om än att farsan har en 140Hk 02:a som tjänstebil.

/L

Postat: lör 17 sep 2005, 23:10
av don tomaso
Ok tack, det låter som ett bra tips. Men det är en f.d. tjänstebil som bossen på min arbetsplats haft, och det handlar om just den bilen som är en 99:a och som jag vet är i absolut topppskick. Dumt köp? Riskerar man att dra på sig ökande kostnader för service? Bensinkostnaden är ett mindre problem, kör inte mer än max 1500 mil/år.

Postat: sön 18 sep 2005, 08:53
av henka35
Hej

Jag tror (inte helt säker) att T6 är dyrare att serva, jämfört med en vanligt 2.4. Enligt serviceplanen så finns det ingen punkt som är mera frekvent på en T6:a än för övriga Volvomodeller. Men jag vet att T5:orna är dyrare än en vanlig 2.4. Förmodligen pga. ökad arbetstid.
Men å andra sidan så om bilen är i bra skick så kan det definitivt vara ett bra köp.
När det gäller besinförbrukningen, så räkna inte med att du kommer under 1 liter/mil.....=)

Postat: sön 18 sep 2005, 18:19
av don tomaso
Tack för info, det låter rimligt. Någon som vet vad servicekostnaderna ligger på för en vanlig 2.4 efter några år?

En annan sak jag funderat på är det här med värdeminskning. Är risken stor att en så pass ovanlig och rätt extrem bil blir svårsåld om man vill göra sig av med den om några år? Begärt pris är f.ö. 155000 - lite dyrt, men den är i toppskick och extrautrustad.

Postat: sön 18 sep 2005, 19:43
av Malcolm x
Jag fick med alla papper på min bil som jag köpte i böjan av veckan.
En V70 2,4 T -01-.
Där var service kostnaden sedan ny 87,000:-
Men då han också bilia bytat allt typ torkare, batteri, lampor mm sådant som man själva skulle byta om man köpt den ny.

Postat: sön 18 sep 2005, 20:02
av Loner
Malcolm x skrev:Jag fick med alla papper på min bil som jag köpte i böjan av veckan.
En V70 2,4 T -01-.
Där var service kostnaden sedan ny 87,000:-
Men då han också bilia bytat allt typ torkare, batteri, lampor mm sådant som man själva skulle byta om man köpt den ny.
87000 :shock: Den måste ha gått rätt långt den.

MIn V70 2.4T -02 har följande kostander på sig:
2000 mil service: 2322
4000 mil service: 2349
6000 mil service: 3915
8000 mil service: 2326
10000 mil service: 2841.

dvs 13753 exkl däck.

/L

Postat: sön 18 sep 2005, 22:27
av Malcolm x
21.000 mil....
Men mycket är bytt i framvagn och i bakvagnen. Alla skivor och bromsar.Kamrem å 13000:-.
Men som jag skrev företaget som ägt bilen innan struntade i vad det kostade efter som lampor och dyligt är bytt på bilia.Sedan gölmde jag säga att i dom 87,000:- är det hyrbil med för ca 8000:-

2000 mil 2768:-
4000 mil 2856:-
6000 mil 5391:-
8000 mil 5660:-
10000 mil 4300:-
12000 mil 8471:- några stag i varnvagnen
14000 mil 8279:- bromsar runt om
16000 mil 12984 4 sidor med grejor som bytts
Mellanrep1 7178:- torkar motor, batteri, stag i bakvagnen
Mellanrep2 8636:- gasspjället
18000 mil 7808:- styrstag, bromsklossar
Mellanrep 4179:- Oljelampan lyser
20000 mil 5536:-
Mellanrep 1236:- Oljelampan lyser "garanti" Byter packningar till sumpen gratis men materialet får dom betala.
En M test visar att bilen är som ny och jag köper den för 99,000:-

Räknar man ihop allt blir det 85282:- jag missa något men pallar inte kolla en gång till.Räknade på det innan och det blev 87,000:- ca.
Men om man räknar på det som nybils ägare skulle jag stämt volvo :D .
Bilen kostade säkert runt 350 000:- ny med tanke på 803, navi, auto. Sedan 80 000:- i service.... Och dom fick 99 000:- för den efter 4 år....
ca 340 000:- på 21000 mil mmm låt se ca 16,50 milen bara i värde minskning och service.Sedan ska soppa, däck, försäkring, skatt på det också.
Men men jag trodde faktist det skulle vara mer ändå.... ca 16,50 milen låter inte mycket.

Postat: mån 19 sep 2005, 13:51
av Nordan
För min saabtaxi ger jag 2.50/mil och då ingår all service och alla reparationer i 36.000 mil........

Postat: mån 19 sep 2005, 18:03
av Malcolm x
Ok låter ju bra.Men värdeminskningen då?
För jag tror inte att Saab säljer eller hyr ut bilar för 2,50 milen.För i så fal ska jag köpa en Saab i morron.... :wink: