Sida 1 av 1

XC90 T6 Automatlåda frågor

Postat: tis 17 feb 2009, 19:50
av dinkytoys
Så, efter lite krångel med registreringen så kan jag nu debutera med en post på detta forum.

Jag har följet detta forum under en längre tid, tyvärr kanske jag hittade tråden om XC90 T6 och den suspekta automatlådan några dagar för sent, d v s typ 3 dagar efter att jag köpte min XC90 T6 MY04.

Hursomhelst, bilen går mycket bra i övrigt, fick byta det klassiska hjullagret på garantin, bilen verkar vara pedantskött i största allmännhet att döma av invärtes och utvärtes skick samt servicebok med tillhörande kvitton.

Nu några frågor:

1.) Detta med automatlådan på just T6:an och alla som rapporterat problem med denna förtar mycket av glädjen med en förövrigt suverän bil, är det verkligen så illa som det låter på forumen? Finns det någon som känner till någon som tagit denna modell förbi 15000 mil utan automatlådehaveri?

2.) P g a detta känner man efter minsta konstighet med växlingen och försöker upptäcka eventuella fel på den lilla tid av garanti man har på en sån här "gammal bil". Någor som är lite suspekt är att vid manuell växling så upplever jag inte att förhållandet mellan motorns varvtal och bilens hastighet är konstant vid "spärrväxling" av 4:an. Vid kraftigt gaspådrag upplever jag det som att motorns varvtal ökar utan att hastigheten gör det i samma omfattning. Kan man förvänta sig detta på en geartronic låda eller ska det vara "stumt" som en manuell låda?

3.) Denna speciella låda som tydligen heter 4T65E, är det någon som vet om denna låda har inbyggt filter eller om filtret kan bytas i samband med byte av växellådsolja?

4.) Någon som har en uppfattning om vad oljebyte handlar om för pengar, med eller utan spolning?

5.) "Spolning" av automatlåda verkar vara ett relativt obekant begrepp för den typiske volvohandlaren, som automatlådor i största allmänhet. "Jolå...vi pumpar ur oljan med en sug och fyller på nytt vettu..." Är det ens någon mening med ett sådant oljebyte, jag menar får man ut allt skräp som ska bort då?

Det var mycket på en gång men kanske någon kan sprida lite ljus över detta?

Re: XC90 T6 Automatlåda frågor

Postat: tis 17 feb 2009, 21:22
av CarMan
jag vet flera som inte bytt låda på sina...
den här lådan är en GM låda, den har olja trog & löst filter innan för troget, så det är inga problem att byta.
den kräver inte spolning på samma vis som den andra lådan, eftersom alla olja (läs mycke av oljan) finns i troger & att filtret fins där o går att byta.
ett olja byta bör göras genom att ta ner troget & byta olje filtret, inte genom att suga ur oljan

Re: XC90 T6 Automatlåda frågor

Postat: tis 17 feb 2009, 21:45
av Gatekeeper
Något skall jag väl kunna svara på.
1. Lådan skall hålla utan problem. Min S80 T6 har gått över 25000 mil nu. XC90 är dock en tyngre bil och kanske dragit tunga släp (om det finns dragkrok). Det kan slita.

2. Den är inte stum på växlarna vid manuell växling. Den tillåter lite variation. En viss varvtalshöjning sker vid gaspådrag. Antagligen för att ha rätt moment vid belastning.

3. Lådan är en något modifierad GM-låda som bl. a. används på Cadillac med V8 Northstar-motor. Har läst att den lådan skall ha ett filter. Serviceintervall 4000mil. Verkar inte finnas i Volvo's version.

4. Oljebyte går inte att göra. Det är en spolning man gör. Jag gjorde det hos en volvoverkstad vid 12000mil. Volvo säger att det aldrig är nödvändigt och därför har man ingen serviceintervall alls, men att en del taxibilar som går hårt brukar göra en spolning ändå. Kommer inte ihåg vad kostade exakt. Tror det var 2500-3000kr. Det går åt en del olja. En del folk har gjort det själva och det går att hitta instruktioner om man googlar lite..

5. Jag anser att det definitivt är värt att göra en spolning.

Då man inte vet hur förre ägaren behandlat lådan så skulle jag satsa på en spolning och inte köra så hårt jämt. En utbyteslåda är svindyr. Hörde ett pris på kring 60000kr inkl arbete. Då är det värt att vara rädd om den.

Re: XC90 T6 Automatlåda frågor

Postat: tis 17 feb 2009, 22:14
av dinkytoys
Tusen tack för era svar!
Det låter som det finns hopp trots allt.

Frågan är ju om man ska låta Volvohandlaren göra en spolning eller om man ska söka en automatlåde specialiserad firma?

Någon som har en rekommendation på firma som definitivt vet vad dom gör när det gäller automatlådor av denna typ?