Sida 1 av 1

KCR i D5 185 hk

Postat: tis 27 jan 2009, 07:36
av Turbotomten
Har lite småplaner på att investera i ett chip i min 185 hästars D5:a manuell låda. Är det någon vits. Någon som upplevt något negativt med det. Skall tilläggas att jag kör en del på ful-diesel !!
Bilen har i dagsläget gått 14000 mil!
Mvh
Jerker

Re: KCR i D5 185 hk

Postat: tis 27 jan 2009, 09:19
av Gandalfi
Jag sålde min D5:a för ett tag sedan, den hade då rullat 11.000 och i den hade jag installerat en sån box. Bilen hade då rullat 6000mil och skillnaden blev enorm, verkligen. Där är ju ett stort och skönt vrid/bottendrag i dom från början men när det ökade till 450nm så kändes det verkligen. Förbrukningen dalade något också på landsvägskörning....dock så handlar det ju om hur tung man är på pedalen :lol: den inbjuder till mer gaspådrag med boxen än utan....men det är väl värt pengarna....tyckte jag i alla fall.

Re: KCR i D5 185 hk

Postat: tis 27 jan 2009, 15:45
av VolvoB20
Min uppfattning är att alla "boxar" är skit då de är rena vedbod trimmet, ovasett om det är KCR, Mehrleistung osv.

Varför, jo de kopplas in enkelt på fuelrailens bränsletrycksgivare och skickar tillbaka ett felaktigt värde till motordatorn att trycket är för lågt (trots att det är rätt)

Motordatorn reagerar då och drar upp pumptrycket till commonrailen vilket gör att MERA diesel sprutas in i motorn.

+ Jo det ger ju bra med mer effekt, så trimmet funkar.
+ Lätt att koppla bort

-Bränslepumpen tar stryk, varför plåga pumpen så fort motorn är gång, trycket behöver ju bara höjas vid fullgas (som man har 1% av tiden). Dessutom ska ju mängden ökas genom att man öppnar instprutarna mer istället vilket inte boxen klarar,

-Alla pulserna i insprutningn påverkas, moderna dieslar har 3-8 pulser (initiering, huvud, efterfas, avgasrening, regnereing av filter etc) och det är ju bara huvudpulsen som ska ändras.

-Momentbegränsning för att skona automaten sätts delvis ur spel.

-Färddator kommer att visa fel, (visar mycket lägre än vad som är rätt)

-Katalysator och partikelfilter riskerar att skadas.

-Turbolagring/Packbox tar stryk av ökad sotmängd

-Miljön tar stryk av ökat utsläpp

Om du istället mappar om motorn tex med BSR PPC slipper du alla dessa "-" då man ändrar direkt i motorstyrningen och slipper alla dessa bieffekter som man får genom att bara skicka tillbaka ett felaktigt bränsletryck.

Re: KCR i D5 185 hk

Postat: tis 27 jan 2009, 18:24
av Turbotomten
Tack för åsikterna (och fakta). Får göra en snabb överläggning med mig själv!

Re: KCR i D5 185 hk

Postat: ons 28 jan 2009, 20:32
av dieselmagnus
Skaffa ett riktigt prog. Boxar är skit. Hur funkar regenerering av partikelfiltret?Om luft kontra bränslemängd blir fel? Om soppatrycket blir för högt? Ett riktigt prog läser av många parametrar och ser till att motorn går mer optimalt. KCR-boxen sotar igen motorn. Egen erfarenhet av min kompis D5 som vi fick reparera pga en smält kolv pga för högt förbräningstryck=hög värme.