Sida 1 av 1

Nya bromsskivor eller svarva

Postat: fre 23 jan 2009, 15:51
av kvimarc
Hej
Har en S60 -01 med 140 hästarn
Efter en klockren besiktning i höstas sa nu mekanikern på Mekonomen (8000-milaservice) att mina skivor och bromsbelägg måste bytas. Bilen har gått 8000 mil och först ställer man ju sig frågande till varför jag fick beröm av besiktningsmannen och sen denna dom av Mekonomen. Han sa nåt om att det var dålig anläggningsyta...

Skivorna är inte rostiga, de bromsar jämnt och jag tycker att bilen stannar som den ska.

Frågan är nu om man ska satsa fullt ut på nya skivor och belägg runt om, eller om de ska svarvas?

Jag är inte så insatt i ämnet och undrar om någon kan säga fördelarna med att köpa nytt respektive svarva? Förutom den ekonomiska biten förståss...
(Efter att ha kikat runt på forumet så har jag bara hittat trådar där det mest har handlat om man ska köpa Biltema eller ej)

tack på förhand
//kvimarc

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: fre 23 jan 2009, 16:28
av Mutterdragare
Om bromskivorna inte är rostiga och inte har några bromsvibrationer i bilen så finns det knappast någon anledning alls till att göra någonting alls åt skivorna och med tanke att bilen endast har gått 8000mil så lär skivorna vara för tunna heller.

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: fre 23 jan 2009, 16:45
av B4B
Nu kan jag inte säga om dina bromskivor behöver byttas eller svarvas då jag inte har sett hur det ser ut!
Men vad jag kan säga är att om du ska svarva dom så måste du se till att den som gör detta kan och vet hur man gör. Skivorna ska inte bara svarvas, dom måste ballanseras därefter! Sedan, finns det tillräckligt med gods så dom inte hamnar under minimikravet?
Här är en länk om du skulle byta samtliga skivor, till ett rimligt pris :wink:
http://gemotor.jetshop.se/ShowProduct.a ... 26&cat=115

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: fre 23 jan 2009, 17:14
av CarMan
klart skivorna måste vara rostiga, annars så hade du inte haft dålig anläggnings yta.

du får inte underskrida minimemåttet på skivans tjocklek. ju tunnare skivan är, ju lättare att den överhettas & slårsig, spricker o annat.
vad har du för garantier på ett svarvjobb o vad kostar det? hur svarvar dom? det är ju viktigt att inte få tjockleksvariationer.

nytt är ju nytt vad kosar nya på volvo & vad kostar nya där du serva bilen?

när vi vet priserna så kan man ju bolla lite med vad det kan vara värt att schansa på en svarvning (om nu skivan är tillräckligt fräch för att svarva)

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: lör 24 jan 2009, 04:21
av Lilj
B4B skrev:Nu kan jag inte säga om dina bromskivor behöver byttas eller svarvas då jag inte har sett hur det ser ut!
Men vad jag kan säga är att om du ska svarva dom så måste du se till att den som gör detta kan och vet hur man gör. Skivorna ska inte bara svarvas, dom måste ballanseras därefter! Sedan, finns det tillräckligt med gods så dom inte hamnar under minimikravet?
Här är en länk om du skulle byta samtliga skivor, till ett rimligt pris :wink:
http://gemotor.jetshop.se/ShowProduct.a ... 26&cat=115

Förstår inte vad du menar med att skivorna måste ballanseras efter svarvning?

Vet inte vad priset är för att svarva,fräsa eller slipa dom kostar men får du ett bra pris och du har kvar gods så är det ingen tvekan.

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: lör 24 jan 2009, 14:50
av kvimarc
Tack för visat intresse allihop!

Har ringt runt och nya skivor och belägg hos Volvo ska de ha 8900:- för, Mekonomenverkstan (där jag gjorde servicen) ska ha 7600:- och de jag pratat svarvning med (tror de är en Mecaverkstad) ska ha 6300:-. Alla priser är inklusive jobb och gemensamt för alla är att de ska ha ca 2000:- för jobbet.

Svarvningen skulle kosta 175:- per skiva hos Mecaverkstaden, så det är ju rätt mycket att spara om det är möjligt. Sen hur svarvningen görs har jag ingen aning om, eftersom jag inte kan något om det. Balanserande av skivorna har jag sålunda heller ingen aning om det görs eller behövs...

På servicen sa de att skivorna såg fina ut (läs ingen rost) men att det var dålig anläggningsyta. Hur detta går ihop kan jag inte svara på.

//kvimac

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: lör 24 jan 2009, 16:09
av isak
hej.
svarva skivor, fungerar alldeles utmärkt. balansering? har alldrig jag hört talas om. men ifrågasätter lönsamheten på volvoskivor som inte är de dyraste på marknaden? har själv de senaste 10 åren svarvat på mina bilar då jag hade tillgång till en svarv avsedd enbart för skivor/trummor som har steepmatning. bägge sidor svarvas samtidigt.(har samtidigt minskat skivans diameter 3mm ) ni vet ju vad rostangreppen börjar,då bildas en skyddande kant på beläggen fungerar mycket bra.man funderar varför inte fabrikanterna har så från fabrik? men dom tänker väl på eftermarknaden kommer säkert åsikter om vad jag gör????
ISAK

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: lör 24 jan 2009, 16:30
av camaro69
Om nu besiktningsmannen i höstas gav dig beröm för bilen, så verkar det konstigt om den helt plötsligt blir väldigt dålig.
Om jag inte hade en aning så skulle jag åka till en Volvoverkstad för bedömning om det är dags för byte/svarvning av skivor. Då får du ett utlåtande från annan person.

Tycker dock att det låter lite knepigt att bromsarna skulle "ruttna" på någon månad.

Åk ut på rak landsväg och lägg ett par "tvärnitar", så att du "motionerar" bromsarna ordentligt.
Se dock till att du är ensam på vägen när du "tvärnitar".

Många bromsfel beror på att man bara "duttbromsar" och inte använder bromsarna ordentligt.

Re: Nya bromsskivor eller svarva

Postat: mån 26 jan 2009, 09:18
av kvimarc
Jag har inga problem när jag bromsar. Jag brukar göra en rejäl inbromsning för motioneringen då och då och jag tycker att de nyper rätt bra och det drar inte åt något håll.

För all del så sa de på Mekonomen att det inte var ett akut problem, så jag kanske kan avvakta och se om om jag märker något den närmsta tiden.

Någon som kan tala för/emot bromsskivepaketet från GE-motor, som B4B tipsade om tidigare? Erfarenheter? Jag har aldrig hört talas om dem nämligen.

//Kvimarc