Sida 1 av 3
16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 10:48
av dieselmagnus
Bilen V70 D5 2003
Det är ju kamremsbyte och drivremsbyte. Byts båda sträckarna till remmarna samt löprullarna? Eller är det bara löprullarna som byts? Bränslefiltret ska det bytas eller bara dräneras. Har bränslefiltret samma bytesintervall som saab 6000mil eller? Bara alla delar på mekonomen går ju på dryga 4000 lakan.
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 15:16
av CoqRouge
Bränslefiltret byts nog vid 18000, och nog ska sträckarna samt rullarna bytas. Hör med din verkstad och ställ som krav att även de byts.
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 19:03
av Jwinkler
vanligtvis byter man bara spännaren och remmen, sedan kontrollerar man löprullar och dyl, men utan fel så byts inget..
men personligen så skulle ja bytt allt..
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 19:56
av CarMan
personligen skule jag inte byta nått i onödan ! det är bara en onödig kostnad
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 20:00
av dieselmagnus
Känns som om spännaren till båda remmarna slits mest. Får väl kontakta volvo. Jag har fått ett pris på 5000kr för denna service inkl kamremsbyte. Frågan är ju bara vilka delar som byts så jag får nog ringa och fråga. Det viktigaste är ja att kamremens löprullar är viktigast.
Bränslefiltret dränetas mao.
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: ons 21 jan 2009, 22:32
av CarMan
löprullarna slits inte så mycke så du behöver absolut inte byta dom. spännrullen sliter inte på lager delen, utan byts för att säkerställa att fjäder delen fungerar korekt.
du har ju mängder med olika lager i bilen på olika ställen (stödlager till höger drivaxel, jager i generator, servopump, ac kompressor m.m. hur ofta rasar ett sånt lager, typ aldrig !!! varför skulle dina lager i brytrullarna rasa? jag har inte set en enda med problem på din motor.)
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: tor 22 jan 2009, 06:33
av dieselmagnus
Ok!
Då byter jag bara spännrullarna om de andra inte låter illa men jag har inte hört något.
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: tor 22 jan 2009, 09:02
av Extraljuskungen
CarMan skrev:löprullarna slits inte så mycke så du behöver absolut inte byta dom. spännrullen sliter inte på lager delen, utan byts för att säkerställa att fjäder delen fungerar korekt.
du har ju mängder med olika lager i bilen på olika ställen (stödlager till höger drivaxel, jager i generator, servopump, ac kompressor m.m. hur ofta rasar ett sånt lager, typ aldrig !!! varför skulle dina lager i brytrullarna rasa? jag har inte set en enda med problem på din motor.)
nja.. håller inte riktigt med... jag har råkat ut för att lagret i en rulle rasade det resulterade i ett generalras med helrenovering som följd...... lagret skar och orsakade kamremshaveri.
visserligen inte på en volvo men principen är den samma.... och enligt min mening så känns lagret i rullen viktigare än tex lagret i generatorn, det följderna av ett lagerhaveri blir betydligt större.
Vad kostar rullarna? handlar det inte om en herrans massa kronor skulle jag iallafall byta dom när man har chansen...om det rasar är det försent och kostnaden för ett ras lär ju bli större än kostnaden för rullarna.... och denna service är ju bara var 16000:e mil...håller rullarna 16000mil till? så jag slulle byta och vara safe i 16000 mil till..
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: tor 22 jan 2009, 20:23
av CarMan
Det var det dumaste jag hört.. Viserligen inte på en volvo....
Jag pratar spesefikt om exakt den motorn som sitter i trådskaparens bil & jag har stor erfarenhet av denna motor...
Re: 16000-milaservice fråga
Postat: tor 22 jan 2009, 20:45
av Extraljuskungen
CarMan skrev:Det var det dumaste jag hört.. Viserligen inte på en volvo....
Jag pratar spesefikt om exakt den motorn som sitter i trådskaparens bil & jag har stor erfarenhet av denna motor...
Visst, detta är ett volvo forum och volvos D5 maskiner kanske är bättre konstruerade än andra dieslar vad vet jag...?!
Men poängen om du missade den var att lagret KAN skära, även om du inte har varit med om det, när min bil rasade så berättade i detta fall VAG att dom aldrig varit med om något liknande... men hur du än vänder på det så har rullen snurrat x-antal varv och lagret likaså.. kan ju inte vara fel med ett nytt lager om man dessutom har en koll på spännaren i service programmet vid 16000 mil så betyder ju det att någon form av fel kan det bli...lager,fjäder eller whatever.. så varför inte plocka dit nya prylar när man endå har sakerna isär..