Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#365336
greeeken skrev:Måste fråga CArman.
Lite längre upp i tråden så låter det som om man inte byter olja hos DIG elelr en volvo verksta så är man lixom dum. Du/ni är bättre än "vanliga" personer på att byta olja för att ni är utbildade? Det är ju trotts allt intesvårt eller så avancerat att byta olja.

Angående oljan så vet oftast verkstäderna själva inte vilken dom ska ha i.
0-30 eller 5-30 . Kanske inte så märkbar skillnad men iallafall. Vet dom inte direkt när man frågar så kan dom ju inte säga att man är speciallicerad på just dom bilarna som vissa här i forumet ofta påstår.

Självklart har jag vart på ett antal olika volvo verkstäder här i sthlm o de va då inte många som kunde svara direkt utan var mer frågande.
citera gärna inläggen så vet jag vad jag ska svara på.

att byta olja är inte svårt, kan inte tro att jag påstått det. (att göra en service är allt annat än att byta olja)
Självklart vet en volvo verksta vilken olja just din bil ska ha, dock kanske inte kilen vid disken eller i telefon kan saken i huvet. Wiskositet skilnaden är inte stor, men det är stor skillnad på oljorna i övrigt, så du får absolut inte göra fel !!!
av rhw
#365387
Kan man få reda på vad som gäller på bilarna då? Ska turbo bilar ha 0/30 castrol och

alla andra 5/30 eller vad? Sisst jag servade min t5:a frågade VOLVO killen villken

olja vill du ha den dyra 0/30 eller den billigare 5/30!!!!!!!

Jag valde den dyrare.....
av Geiger
#365391
En 0w-30-olja är ju än mer anpassad för kalla grader, än en 5w-30. Viskositetsmässigt är detta dock marginellt.

Optimalt vore det att köra en 0w-30 på vintern, och tex en 5w-40 på sommaren.
av Lilj
#365410
rhw skrev:Kan man få reda på vad som gäller på bilarna då? Ska turbo bilar ha 0/30 castrol och

alla andra 5/30 eller vad? Sisst jag servade min t5:a frågade VOLVO killen villken

olja vill du ha den dyra 0/30 eller den billigare 5/30!!!!!!!

Jag valde den dyrare.....

Här har du en bra sida om du vill veta vilka/vilken olja din bil kan ha. (Castrol)
http://www.olyslager-lubricants.nl/CastrolSweden/

På min bil fick jag fram dom här alternativen.

: EDGE Sport 0W-40
: EDGE 5W-30
: EDGE 0W-30

Jag valde själv Edge sport 0-40. Den var också billigast av någon anledning.
Användarvisningsbild
av CarMan
#365584
på bilar med 3000 mils intervall ska det vara 0w-30 A5 B5 (står på en ettikett i motorrumet)
övriga har 5w-30 A3 B3
av erbe
#365745
3000mil är ju klart för långt på oljan om du vill sköta motorn,longlife hit å dit....å ihopslammade filter i kombination med kortkörningar.
3000mil`s intervallen är ju enbart för å få låga servise kostnader,ser bra ut för i statistiken mot övriga märken`s kostnader.

Själv kört Biltemas helsyntet 5/50 i många år å byter på 1500mil
Användarvisningsbild
av CarMan
#365767
greeeken skrev:Carman är du säker?
För på min 01 har dom alltid hällt i 0-30
HAr dom hölrt i A3 B3 eller A5 B5
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]