Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
#253504
Hej, skulle vilja ställa ett par följdreågor angående "igenkoksning"

Körstilen borde som sagt vara avgörande, vad är det för körstil på dessa igenkoksade bilar, det kan ju knappast vara de som kör långsträckor eller kör "hårt" med höga varvtal?

Kan man hitta att dessa bilar körs på någon speciellt dålig olja, CarMan brukar ju klanka ner på Q8 oljor, kan man styrka det?

Vad blir rekomendationen för att undvika detta?
av Geiger
#253692
erikeriksson skrev:Hej, skulle vilja ställa ett par följdreågor angående "igenkoksning"

Körstilen borde som sagt vara avgörande, vad är det för körstil på dessa igenkoksade bilar, det kan ju knappast vara de som kör långsträckor eller kör "hårt" med höga varvtal?

Kan man hitta att dessa bilar körs på någon speciellt dålig olja, CarMan brukar ju klanka ner på Q8 oljor, kan man styrka det?

Vad blir rekomendationen för att undvika detta?
Där ligger nog 50 % av problemet. Körtyp, samt oljeval. Bara korta sträckor är förödande, pga av kondensen.
Sen att man inte kör på helsyntet - kanske tom i kombination - gör det hela ännu värre.

Min subjektiva åsikt är aif att alltid köra helsyntet, samt undvika körningar där motorn inte blir helt varm.
Tätare oljebyten är ju ett enkelt sätt att förebygga problemet.

Att Q8 oljan skulle vara sämre har jag dock svårt att tro. Klassningen/egenskaperna är det ju dock inga fel på.
Ni ser ju själva i tråden hur en motor kan se ut efter 30 000 mil, på Biltemaolja. Såg faktiskt alldeles för ren ut. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#253704
jag har kört Q8 helsyntet i min bil ett par gångenr, det vart safriga avlagrinar direkt (ångrar det startk!!) men dom har nästan försvunnit nu när jag hunnit köra några gånger med Castrol (men den är inte lika ren som dom bilar som bara gått på castrol)

prata senast idag med en kille på an allbilsverksta, han undra om vu hade mycke problem med detta på "nyare" bilar jag fråga vad en "nyare" bil var, han mumla nått om 2005 ungefär.
jag kan säga att vi inte har problem med så nya bilar, men der före komer även på V70N.
jag tror det största problemet är oljan !
dom kunder han har på sin verksta är ju sånna som inte åker till oss, för dom är så "duktiga" själv m.m. Sällan sånna bilar går på olja köpt hos oss (det är ju samma olja med annan etikett, så jag köper på biltema eller ok m.m)

men jag tor att det är dom som har problem.

många volvo återförsäljare ha tidigare kört på Q8 oljor, medans andra länge har kört på Castrol, när vi träffar varan på kurser så märks det vilka som har problem o vilka som inte har problem.
nästa gång du är i en bilhall, så kolla ner i olja påfullnings locket o jämför avlagringarna på kocket & däromgring (nu är det ju svårt för et o veta vilken olja just den bilen ni titar på har gått på, men jag har jgort dena jämförelse många gånger, o får alltid samma resultat)
av Geiger
#253728
Låter ju inte så bra. Kör själv på Castrol/Volvo oljan 0W-30 (A5/B5) som är avsedd för volvos 5-Cylindriga motorer, -05 och framåt. Skulle inte chansa på att testa något annat. Den är gjord för att klara 3000 mil,
men jag byter den vid 1500, och kör enbart långa sträckor med bilen. Så man får väl hoppas att man slipper
Koks/kondens-problemet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#253817
Borde kanske inte elda på oljediskussionen men Biltama har också 0w-30 olja som uppfyller A5/B5.
Bara så att det är sagt. Sen får var och en avgöra om de vill tro att ett visst märke med samma specifikationer är bättre/sämre än ett annat.
av erikeriksson
#253845
Hej igen, är Q8 oljan samma som OK eller är det samma. Var de olika oljor innan OKQ8 gick ihop?

Om det stämmer att Q8 är så dålig är det ju skandal och de borde i så fall få stå till svars för det.

Har ju själv ett antal volvobilar amazon, 240, 740, 850, s80. Kan nämna att 240 -88 i stort sett bara gått på OK syntetolja sedan ny, byte minst var 1000 mil, har gått 20 000 mil, är totalt ren invändigt och tar 0,0 liter olja på 1000 mil.

På 850n blev det topprenovering pga en ventil "brände fast", kan ju bero på oljan men också att den inte "bränndes" ut ordentligt på 5000 varv, vilket jag fick lära mig försent att man skulle göra med dessa 5 cylindriga motorer mer självjusterande ventiler.
av Fred
#253879
erikeriksson skrev:På 850n blev det topprenovering pga en ventil "brände fast", kan ju bero på oljan men också att den inte "bränndes" ut ordentligt på 5000 varv, vilket jag fick lära mig försent att man skulle göra med dessa 5 cylindriga motorer mer självjusterande ventiler.
Vad betyder detta?! Ska man varva upp motorn över 5000 rpm ibland?

Mvh
/Fred
av baljbalj
#365314
Hur vet jag på min V70 T5 -05 som inte verkar ha oljetryckssensor om detta inträffar? (innan motorn skär ihop alltså...)

Jag servar på Volvo varje år (Longlife men tyvärr är det 3000 mil ELLER ett år och jag kör typ 1500mil/år). Men dom lär inte vara inne och kolla på det här misstänker jag. Ska man be dom uttryckligen att mäta oljetryck på tomgång?

Den ultimata mardrömmen är att motorn bara skär ihop. Vad kostar det, typ 50000:-?
Användarvisningsbild
av CarMan
#365317
på en bil med oljetryckskontakt, så tänds ju den inte heller om oljetrycket är lågt, så det är ju lite fallsk säkerhet.
Användarvisningsbild
av greeeken
#365328
Måste fråga CArman.
Lite längre upp i tråden så låter det som om man inte byter olja hos DIG elelr en volvo verksta så är man lixom dum. Du/ni är bättre än "vanliga" personer på att byta olja för att ni är utbildade? Det är ju trotts allt intesvårt eller så avancerat att byta olja.

Angående oljan så vet oftast verkstäderna själva inte vilken dom ska ha i.
0-30 eller 5-30 . Kanske inte så märkbar skillnad men iallafall. Vet dom inte direkt när man frågar så kan dom ju inte säga att man är speciallicerad på just dom bilarna som vissa här i forumet ofta påstår.

Självklart har jag vart på ett antal olika volvo verkstäder här i sthlm o de va då inte många som kunde svara direkt utan var mer frågande.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]