Sida 1 av 1
Generator rep
Postat: lör 17 jan 2009, 12:17
av norr
Upptäckte idag att remskivan på generatorn lossnat. Den roterar bara på axeln.
Är det någon som vet hur den ska sitta fast, det är ingen bult.
Tacksam för svar!
Re: Generator rep
Postat: lör 17 jan 2009, 12:41
av #27
Remskivan är gängad på axeln.
Kan du fixa en bild på generatorn? så vi kan se vad som har hänt..
Re: Generator rep
Postat: lör 17 jan 2009, 12:45
av CarMan
du har alla gånger ett frihjulsnav på din remskiva. kanske har frihjulsnavet pajat?
komplett remskiva kan du köpa löst hoss volvo
Re: Generator rep
Postat: lör 17 jan 2009, 13:27
av isak
hej
vänd dig till en bil-el frma så kanske du får låna verktyg för att få den frihjulsnavet. (går lätt med en mutterdragare)
lycka till.
isak
Re: Generator rep
Postat: sön 18 jan 2009, 12:07
av norr
Tack för alla svar :D
Ska åka och försöka låna ett verktyg för att dra loss skivan.
Dum fråga, men varför har man frihjul på generatorn ?
Re: Generator rep
Postat: sön 18 jan 2009, 12:29
av CarMan
motorn håller inte jämt varv, den får en varvtalsökning vid varje tändning, deta skapas en liten vibration i hjälpagrigat remen, som i sintur skapar et ljud.
genom att sätta dit ett frihjulsnav så blir det tyst & det sliter inte lika mycke på remen
Re: Generator rep
Postat: sön 18 jan 2009, 12:38
av isak
god middag.
har jag också funderat över? hört en väldig massa krystade förklaringar från olika fabrikanter. tror personligen att det hänger ihop med remspännaren. mercedes hade en hydraulisk dämpkolv som blev väldigt varm efter några minuter på tomgång.om frihjulet möjligen tar bort ev- svängningar från generatorn ock ackomprssor? någon annan kanske har en bättre förklaring?
isak