Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min granne har problem med sin v70-01 där skyltbelysningen och bakrutetorkaren endast fungerar när luckan är öppen i horisontalt läge. Är det någon som har tips på var felet kan sitta.
Kolla kabelmattan som går till bakluckan. Om du lossar platsskyddet som sitter på vänster gångjärn till bakluckan så går alla kablar där. Risken att någon skavts sönder är ganska stor på dessa och att det glappar när han öppnar luckan. Fick löda lite i farsans V70N AWD -01. Att byta hela kablen var inte billigt kan jag säga.
Tack för hjälpen. Helt rätt analys. Felet satt i kabelhärvan vid vänster gångjärn. Två kablar (svart och grå) var och av och de flesta andra var på god väg. De som var av lödde vi och de övriga lindade vi eltejp runt. Reparationen gick både fort och var enkelt tack vare den hjälp jag fått.
Hejsan!

Hade själv samma problem på min V70 för ett år sedan, dock hade jag själv inte uppmärksammat detta utan det var meken som noterade att skyltbelysningen var släkt. (Vilken koll man har på denna trafiksäkerhetsfrämjande detalj...)

De bytte hela kabelstammen till bakluckan, dock tog de bara betalt för kabelstammen, kommer inte ihåg exakt belopp men själva kabelstammen kostade < 500 :- orginal. Bara som ett riktpris om ngn undrar.

//
Micke
Kan nog stämma, jag hade iofs för mig att det var mer men kanske kommer ihåg fel då det var ett bra tag sen. Kan man byta det själv så är det ju okej pris. Men jag tror det är lite jobb med det och då drar priset iväg om verkstan ska göra det. Vet inte hur långt in i taket den går, innertaket kanske måste tas ner.
Någon som bytt hela??
Kabelstammen som går in via vänstra gångjärnet går ca 20 centimeter ned i vänstra stolpen (innanför plastskyddet)
Där finns en kontakt så den går dra isär.
Kontakten är stor så troligen måste man lossa gångjärnet för att få igenom och tas bort.

Själv lagade jag genom att byta ett par kablar och löda någon.

För att komma åt så får man lossa panelen i taket, framåt vid rutan (vänstra sidan) i bak och sedan panelen längs stolpen.

mvh Roland
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw