Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tholin74
#246752
Vet ej om det beror på om det är kallt ute just nu men man hör att låsmoton går igång men när man trycker handtaget
mot sig så händer det inget? Bilen är ju bara 2 år och 3800mil! Vad jag vet så är det ingen microbrytare som kan ställa
till det, lyckades öppna en gång idag men nu är den fast igen. Har någon erfarenhet av detta, är det verkstad som gäller?
#247431
En liten knack uppe vid höger sida av volvoemblemet brukar hjälpa på dessa lås.Staget som går ifrån öppnings handtaget brukar kärva och då hamnar låset i ett mellan läge och låser inte upp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#247612
Mycket vanligt fel på V70, har haft min bil inne 3 ggr för att lagning redan av samma fel.

Åk till verkstaden NU, felet blir bara värre med tiden och helt plösligt får du inte upp luckan alls och man måste bryta sönder inredningen från insidan för att kunna fixa det.
av Hans995
#247884
Hej!

Har precis samma problem på min 2007. Det räcker i och för sig att låsa och låsa upp en gång till hittills. Det kommer naturligtvis att funka när den skall visas upp. Eftersom det finns garanti kvar så får jag väl åka in.
#248889
Nu har det funkat bra några dagar men jag känner att jag inte vågar chansa...jag tvättade bilen när det var riktigt kallt så visst kan det blivit
fukt men jag byter nog låset ändå, har nu förvissat mig om att det är ett fel som inträffar då och då så ni andra som har problemet byt låset!
Min garanti gick tyvärr ut för 2 veckor sedan så blir att slanta själv för min del men jag tror mig kunna byta det själv.
#248983
Felet kommer smygande och blir värre med tiden.

Till slut kunde det bli baklås mitt i sommaren och man fick låsa/låsa upp 10 ggr innan man kan öppna.
Användarvisningsbild
av CarMan
#248986
det sitter en fjäder som trycker staget från hand taget åt ena hållet nere i låskistan. denna fjäder rätarutsig & bir då en kärvande hake som hindrar lås staget attgå ända upp. när ni låser upp bilen så hamnar lås staget på fel sida om en klack.

enklaste sättet att öpna bilen är att trycka öppningshaand taget åt fel håll, sen öpna (funkar inte detta så gör detta när blen är låst, så funkar det när du låser upp)

är bilen inom garantin så kan man buta låskistan (fjädern säljs inte löst) samt att man ska smörja på fjädern & lås stången.
är bilen utanför garantin, så böj tilbaka fjädern & smörj.

om man smörjer så återkommer inte problemet
av Bamse
#263191
Insåg i morse att vår nya '07a har detta problem, skumt att jag inte märkte det igår när jag provade bilen. :evil: Öppnade och stängde luckan flera ggr under dagen. Iofs så tvättade jag bilen i går kväll, men det tror jag knappast kan påverka låset - väl.

Hur fungerar garantierna på Volvo? Vagnskadegarantin går ut i juli (3år), men vad gäller för denna typ av fel - täcks den in av någon garanti?

Och om inte garantin gäller, vad kostar det att fixa det på verkstan (antar att man byter låskistan som CarMan skrev)?
Användarvisningsbild
av CarMan
#263203
vagnskadegarantin täcker de skador du får isamband med en krock.

om bilen ägs av en privatperson så säger konsumentköplagen att du har 3 års reklamatoionstätt på fabrikationsfel

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]