Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#646994
Jag hittade en liten "felskrivning". Det står att LPG är naturgas. Det stämmer inte riktigt om vi med naturgas menar den fossila gas som kommer från gas och oljefälten. Den heter i fordonssammanhan CNG. (Ungefärlig översättning = Komprimerad Naturgas)
LPG är det som vanligtvis tidigare kallades Gasol, som man också kan köra bil på. Visst, dom gaserna är släkt med varandra, men LPG "tillverkas" av olika kolväten medan naturgas "finns färdig" direkt ur jorden. Det är dessutom stor skillnad på hur gaserna hanteras och distribueras. Och det kanske är det viktigaste i sammanhanget. LPG har ett tryck på ca 2 - 3 bar i gasflaskorna. CNG har som fordonsgas ett 100 gånger större tryck. En viktig risk och säkerhetsfaktor.
Läs mer på t.ex Wikipedia.
#647023
Nja, nu står det faktiskt:
"LPG: Liquefied Petroleum Gas Flytande naturgasbränsle. Relativt ovanligt för personbilar i Sverige."

LPG, eller gasol som är benämningen vi använder (teknisk benämning är "Motorgas"), är även den en naturgas tillsammans med "CNG: Compressed Natural Gas Naturgasbränsle". Detta till skillnad från BNG (Biochemical natural gas) som är det vi kallar biogas.

Du har dock helt rätt i att den viktigaste skillnaden att känna till är under vilket tryck dessa gaser används i bilar. Detta på grund av att en LPG-tank exploderar ifall man försöker tanka den med CNG/BNG vilket har hänt ett par gånger. (Då ska man ha klart för sig att vid båda dessa tillfällen så hade hemmagjorda adaptrar använts.) Den andra skillnaden är att LPG och CNG båda har sitt ursprung i fossia ämnen (det vi, lite missvisande kallar för "natur"-gaser) medan BNG har sitt ursprung i förnyelsebara ämnen så som gödsel, matavfall, det vi skickar igenom våra reningsverk m.m.

För att sammanfatta:
Fordonsgas: Naturgas (CNG) och biogas (BNG) (båda metangas), tryck runt 200 Bar.
Motorgas: Gasol, propan, butan (LPG), tryck runt 20 Bar.

Det är lätt att det blir lite förvirrande med dessa gaser och deras förkortningar. Dock är LPG extremt ovanligt som personbilsbränsle i Sverige och det finns, vad jag vet, inga publika tankställen för det här.

Mvh
Fred
#647059
Det är rätt!
Det viktiga i sammanhanget är ju säkerhetsaspekterna. Jag minns också rubrikerna om dom här som skulle fylla en gasolbehållare med fordonsgas med en hemmagjord (Polen?) adapter.

Det har gjorts "försök" att köra på LPG i ett par omgångar. Både på 60 och 70-talet. Framförallt taxibilar i storstäderna, men intresset tog tvärt slut då Riksdag och regering var ointresserade av att sänka skatten på bränslet. Så tankställen har funnits. Det finns gaffeltruckar som går på LPG. Där byter man bara gasbehållare vid tankning. Snabbt och enkelt. Sådana truckar är ju ett "måste" om man skall köra omväxlande utomhus och inomhus i fabrikslokaler t.ex.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]