Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carpe_nemo
#262195
Jon-Evert skrev:Jag har tyvärr kvar felet fortfarande, men det beror kanske på min egen slöhet.....

Jag plockade bort dörrpanelen, testade fönsterhissen och då fungerade den givetvis utan anmärkning.

När dörrpanelen var borta såg jag att det satt någon typ av filt limmad(?) över hålen där man kunde komma åt fönsterhissens armar mm varför jag helt enkelt gav f-n i att riva bort den då fönsterhissen fungerade.

Jag skruvade dit panelen igen men givetvis ballade hissen ur på nytt.

har fått samma problem, funkar klockrent att ta upp men hänger upp sig på vägen ner. inte orkat plocka isär dörren än (minus ute), men får nog göra det snart.

någon som annars har en prisuppgift på vad det kan kosta att byta DDM?
av Sokrates
#555884
På en S80 T6 1999 kärvade nyligen plötsligt fönsterhissen i förardörren. Första gången det hände på ca 13 år. Rutan rörde sig bara några cm vid varje tryck på knappen, motorn fick kämpa och stannade. Men upp gick det lättare men upplevdes ändå som att det gick trögt på något vis. Samma sak hände vid flera försök vid olika tillfällen samma dag. När jag plockade isär dörren så fungerade plötsligt elhissen. Hmm. :???:

Så här gick det till:

- ta bort plasttriangeln vid spegeln (bara att dra rakt ut, 3 snäppfästen)
- ta bort kragen runt öppningshandtaget (dra rakt ut och lirka).
- ta bort plastbiten i dörrhandtaget (liten skruvmejsel i överkant, dra plastbiten mot dig).
- skruva ur T20-skruven (Torx).
- ta bort 6 stycken runda plastklips (tryck in mitten ca 5 mm och dra ut klipset).
- dra ut underdelen av panelen och sedan uppåt
(panelen hänger på en vinkel upptill, leta efter plastklips som sprätt iväg! 8) )
- ta isär kontakterna (för att dörrpanelen inte ska vara ivägen)
- om du vill köra hissen, tryck ut knappsatsmodulen från dörrsidan
(lossa högtalarsladden) och anslut sladdarna tillfälligt.
- ta bort skumgummiflaket som sitter bakom vertikala plåtbiten.
- främre glidskon kommer man åt bakom den fyrkantiga svarta plastburken.
- kör hissen upp och ner så att du ser och kommer åt de blå glidskorna.
- ta bort de gamla, sätt dit de nya. Kör på silikonfett.
(om man köper nya glidskor så ser man hur de är konstruerade).
- spruta (riktig) silonkonspray på rutans glidytor och vid övre tätningslisteran
(dock ej Biltemas silikonolja, som även innehåller en olja - som löser upp gummi).
- sedan tillbaks med allt (dra ut mittenpinnen på klipsen ca 5 mm,
tryck in klipset och sist mittpinnen).

Nu funkar allt bra. Undrar om det möjligen var så att det var de övre tätningslistarna som nöp och som gjorde att rutan kärvade. Kanske kan bli så när den sammetsliknande ytan mot rutan börjar försvinna med åren. Så var det kanske. Mekaniken såg hel ut. Jag passade på att köra på kullagerfett på hissmekanikens kuggar och glidytor. Tips: där du ändå skaffar nya glidskor, köp några av dessa plastklips också, och kanske någon hylsa, kan vara bra att ha!
av Isildur
#653338
[quote="Sokrates"]

Så här gick det till:

- ta bort plasttriangeln vid spegeln (bara att dra rakt ut, 3 snäppfästen)
- ta bort kragen runt öppningshandtaget (dra rakt ut och lirka).
- ta bort plastbiten i dörrhandtaget (liten skruvmejsel i överkant, dra plastbiten mot dig).
- skruva ur T20-skruven (Torx).
- ta bort 6 stycken runda plastklips (tryck in mitten ca 5 mm och dra ut klipset).
- dra ut underdelen av panelen och sedan uppåt
(panelen hänger på en vinkel upptill, leta efter plastklips som sprätt iväg! 8) )
- ta isär kontakterna (för att dörrpanelen inte ska vara ivägen)
- om du vill köra hissen, tryck ut knappsatsmodulen från dörrsidan
(lossa högtalarsladden) och anslut sladdarna tillfälligt.
- ta bort skumgummiflaket som sitter bakom vertikala plåtbiten.
- främre glidskon kommer man åt bakom den fyrkantiga svarta plastburken.
- kör hissen upp och ner så att du ser och kommer åt de blå glidskorna.
- ta bort de gamla, sätt dit de nya. Kör på silikonfett.
(om man köper nya glidskor så ser man hur de är konstruerade).
- spruta (riktig) silonkonspray på rutans glidytor och vid övre tätningslisteran
(dock ej Biltemas silikonolja, som även innehåller en olja - som löser upp gummi).
- sedan tillbaks med allt (dra ut mittenpinnen på klipsen ca 5 mm,
tryck in klipset och sist mittpinnen).

Tänkte att jag lånar tråden lite då jag också har problem med fönsterhissen. I mitt fall så har armarna böjts och rutan har fått sprickor.
Är det nån som vet hur man får loss hela mekanismen? eller kan man få av bara armarna?
Trångt o bökigt var det iallfall att hålla på där inne
av Isildur
#848758
halmstaden skrev:Får inflika med ett litet problem här. V70N -01.
Passagerarrutan. Få ner rutan är inga problem, men när jag ska få upp den går det väldigt långsamt, plus att det hackar hela tiden. Verkar inte helt bra. Motorn? Annan idé?

Jag hade exakt samma problem med min S80 -99. Antagligen är det armarna som fönstret sitter på som det är problem på.
På min bil klädde jag av klädseln till dörren och böjde tillbaka armarna ett par gånger. Till slut gick det så långt att de böjdes så kraftigt att rutan sprack och fastnade halvvägs. Jag tror att du förr eller senare måste byta armar inkl motor.

Mekonomen ville ha 4600kr för enbart byte av armarna. Vad det skulle kosta inkl ruta fråga jag aldrig.
Jag hade tur som hittade allt på skroten. Rutan gick på 150kr och armarna med motor kostade mig 200kr. Det var ett riktigt kap men haken var att de inte garanterade att armarna fungerade så jag chansade lite där när jag köpte armarna.

Jag tyckte det var ganska mycket jobb med bytet då armarna sitter med popnitar. Men jag är bara en amatör när det gäller att mecka med bilar. Men det gick på ett par timmar och nu har den suttit där i över två års tid och har aldrig längre ställt till med problem.
av Yummy
#1317133
Testar att få liv i den här gamla tråden igen då jag har samma problem. Fönsterhiss på båda framdörrarna är dåliga med krokiga armar. Har beställt hem nya och tänkt ge mig på att byta detta själv. Det jag märkt när jag söker information om hur man byter dem är att många beraättar hur man plockar bort fönsterhissarna men inte hur man monterar dit de nya. Hur lyckas man sätta dit nya nit? Det är ju ganska trångt och alla nittänger jag kollat på är för höga för att komma in mellan plåtarna. Har ni som gjort detta bytet köpt nån tång som är anpassad för att passa i dörrarna?

Sorg

Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]