Sida 1 av 3

Köpa V70 2.4t (Jub eller Ocean)

Postat: ons 31 aug 2005, 15:30
av Noodles
Hej hej allesammans!

Är i köptagen, är ute efter antingen en Jubileum eller Ocean -02.
Jubileum har lite övertag nu, iom 17" Thor, lackade lister, vinge osv. :wink:

De flesta som finns till salu är svesålda och har 1-2 tidigare ägare, många har gått under 10000mil.

Klassiska trix att avgöra om mätarställningen stämmer, kanske är sällsynt med fifflade mätare på nyare svesålda bilar?

Är det några speciella fallgropar man bör akta sig för?

Automatlåda, bra eller anus? Ökar soppaförbrukningen drastiskt?
Ni som har 2.4t, vad ligger snittförbrukningen på vid 'normal' blandad/landsvägskörning (oki svårt att definiera normal men. ;))?

Annat man bör tänka på vid köp av Ocean eller Jubileum -02?

Många har avtagbara drag monterade, min sambo är väldigt skeptiskt till att dra hästtransport med detta, har tydligen stått i hästsport eller ridsport att 'V70´s tappat drag - igen' så risken är att blir till att byta till fast monterat. Frågan jag har ang. detta är att elsatserna bör väl se lika ut mellan fast och avtagbart (så jag således inte behöver köpa en ny sådan).
Utan bara betala för att demontering av det gamla och ditsättning av det nya, pratade med en Volvoverkstad som menade att det skulle bli lika dyrt att ta bort det gamla som att montera det nya, borde väl gå lite lättare att peta det nya när de gamla är bortplockat (under förutsättning att de är monterade på samma sätt?).

Ber om ursäkt om detta är en upprepning av de vanligtaste förkommande frågorna, har läst så mycket jag hunnit, men kan erkänna att jag slarvat lite med sökandet. :oops:

Ser fram emot Era kloka råd och tips! :)

Postat: ons 31 aug 2005, 17:26
av munin
Köpte själv en jubileum i våras med en ägare och 6500 mil på mätaren, valet stod som i ditt fall mellan ocean och jubileum hittade nuvarande bil och slog till är iefterhand glad att det blev en jubileum men smaken är ju delad, fina bägge två. Köpte via handlare så jag har fått nya skivor fram, bytt centrallåsenhet(knappen hoppade upp efer låsning) samt ny airbag i stolen bytt på garantin, annars har bilen gått kanon. Vid långkörning med farthållare och laglig hastiget drar den 0,75-0,8 och vid blandat ca 0,9

Postat: ons 31 aug 2005, 18:48
av Teemu
har inte en 2,5T utan en vanlig 2,4 140hk och har inte en sekund ångrat att jag köpte automatlådan. Dock hade det varit kul med geartroniclådan (tror jag iaf). Kör utan större probs på runt 0,7-0,85 på landsväg. Automatlådan är väl lite törstigare i stadstrafik än en vanlig, men ack så bekvämt det är.

Re: Köpa V70 2.4t (Jub eller Ocean)

Postat: ons 31 aug 2005, 19:37
av Loner
Har ingen aning om hur mycket extra det kostar att åka automat.

Där jag däremot vet är vad min 2.4T -02 med PPC-trim kostar.

Dom dryg 800 milen jag haft bilen så har den dragit 0,97 i snitt, och jag har en rätt tung fot :roll:

Landsväg och inte allt för mycket över skylthastighet så kör man på ganska precis 0.8, oavsett om man är ensam eller om bilen är fullastat.

/L

Postat: ons 31 aug 2005, 19:47
av CarMan
Teemu skrev:har inte en 2,5T utan en vanlig 2,4 140hk och har inte en sekund ångrat att jag köpte automatlådan. Dock hade det varit kul med geartroniclådan (tror jag iaf). Kör utan större probs på runt 0,7-0,85 på landsväg. Automatlådan är väl lite törstigare i stadstrafik än en vanlig, men ack så bekvämt det är.
gertronik har man bara för att den kulisen är lite snyggare & man blir då helt plötsligt lite ballare bland dom som vägrar åka automat.
en vadragsbil ska ha automatlåda, nämn en enda anlednign till att mn vill växla? nån som saknar en spak att ställa nänningen med?

en sport bil, som då å då får åka lite på nån bana ska ha manuell låda, detta för att ge exakt resopns & ga motorbroms, samt att man kan lägga i rett växel in för en kurva.

Postat: ons 31 aug 2005, 20:08
av Noodles
Är det bara o köpa då eller?
Inget speciellt man bör tänka på (mer än de vanliga som skick och servicebok mm)? :)

Min nuvarande 745:a är inte speciellt billig i drift, så jag antar vare sig det blir automat eller manuell så förbättras bränsleföbrukningen. ;)

Btw. finns någon vänlig själ som kan måtten eller vill mäta diagonala golvytan i bagagreutrymmet? :)

Postat: ons 31 aug 2005, 21:08
av CarMan
Noodles skrev:Är det bara o köpa då eller?
Inget speciellt man bör tänka på (mer än de vanliga som skick och servicebok mm)? :)

Min nuvarande 745:a är inte speciellt billig i drift, så jag antar vare sig det blir automat eller manuell så förbättras bränsleföbrukningen. ;)

Btw. finns någon vänlig själ som kan måtten eller vill mäta diagonala golvytan i bagagreutrymmet? :)
finns måttskiss på http://www.volvocars.se du kan nog räkna ut diagonalen utifrån den

Postat: ons 31 aug 2005, 21:12
av Driver64
Noodles skrev:Btw. finns någon vänlig själ som kan måtten eller vill mäta diagonala golvytan i bagagreutrymmet? :)
Jag mätte diagonalmåttet till ca 155 cm.

Postat: ons 31 aug 2005, 21:32
av Teemu
jag vill ha geartronic lådan för att kunna växla upp under fullgas acceleration... varvräknaren stannar ju på 6000rpm i någon sekund innan nästa växel kommer och då skulle det varit fint att kunna peta i nästa växel. Visst, det är inget jag saknar mycket. Går ju iofs att lätta en aning på gasen så petar den ju i nästa växel

Postat: ons 31 aug 2005, 21:41
av CarMan
Teemu skrev:jag vill ha geartronic lådan för att kunna växla upp under fullgas acceleration... varvräknaren stannar ju på 6000rpm i någon sekund innan nästa växel kommer och då skulle det varit fint att kunna peta i nästa växel. Visst, det är inget jag saknar mycket. Går ju iofs att lätta en aning på gasen så petar den ju i nästa växel
gertronic är inte så snab på att växla den heller.
jag hade "problem" med att min bil under fulgas acceleration hände kvar ca 1 sck innan den växla i bland, detta hände bara på en växel, tror det var mellan 3 till 4 an, mins inte riktigt. Ny mjukvara i låda gjorde susan :lol:

nu växlar den felfritt :!: