Sida 1 av 2
Jag åker snart av vägen
Postat: mån 29 aug 2005, 11:01
av kacke_x
Min V70 -01 känns väldigt osäker och orolig i väghållningen vid hastigheter mellan 80 och 120. Antagligen gäller det alla hastigheterna men märks väldigt tydligt vid landsvägskörning.
Jag ska försöka beskriva hur det känns.
Styrningen känns inte precis och exakt.
Ratten är väldigt kännslig.
Får hela tiden vara beredd på att justera och parera.
Drar åt höger. Men inte alltid.
Ibland får jag en känsla av glapp i styrningen, eller att den släpar efter i responsen.
Bytade däck fram tidigare i år och roterade samtidigt så att de halvbra bak hamnade fram och de bästa bak. Har 2,3 tryck i alla däcken.
Postat: mån 29 aug 2005, 11:44
av Whisky
Låter som om du skulle behöva åka och kolla styrlederna och framvagnsinställningen!
Postat: mån 29 aug 2005, 18:03
av CarMan
kolla alla hjulvinklar.
vad har du för däck på? mjuka däcksidor gör bilen ostabil
Postat: mån 29 aug 2005, 21:44
av kacke_x
Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?
Michellin Primacy 195/65 15
Postat: mån 29 aug 2005, 21:49
av Ramon
kacke_x skrev:Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?
Michellin Primacy 195/65 15
För att få det ordentligt gjort så behöver du åka till en verkstad. Både bilverkstäder samt däckverkstäder kan göra detta åt dig, sker digitalt så att säga. De spänner fast ett "hjulvinkelsinstrument" på vardera hjul och med datorns hjälp avläser de värdena på dina hjulvinklar. Är de inte helt korrekta, så korrigerar man vinklarna via instrumentet.
Postat: mån 29 aug 2005, 22:00
av Whisky
I värsta fall blir det inte helt bra förrän du även byter däck, om däcken nötts med felaktiga hjulvinklar
Postat: mån 29 aug 2005, 22:01
av CarMan
kacke_x skrev:Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?
Michellin Primacy 195/65 15
du kan ej göra det själv. du bör åka till nån som har en fyrhjulsmätningsutrustning, en del har bara 2-hujsmätning & det ska du inte ta, fast det kostar mindre än 4-hulsmätning.
om din ratt sitter lite snett så har du alla gånger fel hjulvinklar.
Postat: mån 29 aug 2005, 22:04
av Ramon
CarMan skrev:kacke_x skrev:Kolla hjulvinklar? Är det något jag kan göra själv?
Michellin Primacy 195/65 15
du kan ej göra det själv. du bör åka till nån som har en fyrhjulsmätningsutrustning, en del har bara 2-hujsmätning & det ska du inte ta, fast det kostar mindre än 4-hulsmätning.
om din ratt sitter lite snett så har du alla gånger fel hjulvinklar.
Kan tillägga att många däckverkstäder konstigt nog endast har utrustning för 2-hjulsinställning, i alla fall här i Skövde, så jag åkte in till Bilia som har 4-hjuls, men som sagt, fråga personalen så skall de kunna svara på det.
Postat: tis 30 aug 2005, 07:02
av kacke_x
Var inne på Volvo i Hässleholm och en mekaniker testkörde bilen. Han tyckte inte det var så farligt.
Men han tyckte att bilen drar för mycket åt höger. Tydligen så drar nästan alla V70N åt höger så fort vägbana lutar lilla det minsta. Beror enligt han på att motorn är tyngre på höger sida. I värsta fall byter Volvo fjädern på höger sida till en styvare.
Men min mekaniker rekommendera en inställning på alla fyra hjulen som första åtgärd. Är det inte det så spara man ändå däck och soppa. Pris: 750:-
Och som jag uppfattade det så är bakhjulen lika viktiga som fram på alla bilar utan stel bak axel.
Postat: tis 30 aug 2005, 08:07
av greeeken
kacke_x skrev:Var inne på Volvo i Hässleholm och en mekaniker testkörde bilen. Han tyckte inte det var så farligt.
Men han tyckte att bilen drar för mycket åt höger. Tydligen så drar nästan alla V70N åt höger så fort vägbana lutar lilla det minsta. Beror enligt han på att motorn är tyngre på höger sida. I värsta fall byter Volvo fjädern på höger sida till en styvare.
Men min mekaniker rekommendera en inställning på alla fyra hjulen som första åtgärd. Är det inte det så spara man ändå däck och soppa. Pris: 750:-
Och som jag uppfattade det så är bakhjulen lika viktiga som fram på alla bilar utan stel bak axel.
750 är inget alls, Tycker absolut du ska göra det