Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m_swede
#234922
Jag är novis men här kommer ett tips

Jag märkte att min börja vara lite skumm i växlingar men kunde inte se att dett saknades olja konstigt
Så gick det en tid och då började jag märka att den hade svårt att snabbt växla ner när man stannande och den hade svårt att starta från 1:an

S--tan tänkte jag inte att den pajat nu i ettan inte kul jag har hört mycket om att dem rasar
Sedan började den att liksom låta som den slirar men allt fungerade

Jag gick då verkligen igenom att kolla oljan typ väntad ett dygn och kollade stickan SNUSSTORR
Jag köpte godkänd olja 2 liter hällde på 1 liter och tog det i små steg med att halv liter sedan starta och växla sakta sedan vänta och kolla igen

Nu har jag fyllt på 1.5 liter och stickan visar korrekt och den växlar helt perfekt igen

Vad kan kan då tänka som novis??, well att lådan måste ha visst oljetryck för att funka precis som FBTV lådan med tryckolja på stridsvagn :-)
Men ett tipps lyssna på era lådor och känn hur de uppför sig

Jag har inte sedan 2000 behövt fylla på olja kollar alltid vid tankning först nu var det dax och lådan har fungerat perfekt enda sak som fixades vaunder garanti att en semafor skulle bytas för den växlade rått mellan 2:a och 3:an men det vara garanti som tur var då det gick på 22 000 kr på Bilia

Ha det

M_Swede
Senast redigerad av 1 m_swede, redigerad totalt 0 gånger.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]