Sida 1 av 2

Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 21:33
av Barkbiten
Hur fungerar egentligen de äldre dieselvärmarna? De som sitter i gamla versionen av Volvo D5?

På dessa bilar finns ju både automatisk, tidur, samt direktstart.

När det är under 5 grader varmt så startar dieselvärmaren automatiskt när det behövs. Den går då en liten stund och stängs sedan av. Någon varningslampa eller info om att den är igång syns ej.

Startar man dock värmaren med direktstart så tänds en varningslampa och meddelandet visas också i färddatorn att värmaren är igång (på).

När man då startar bilen, om värmaren inte har gått klart, så lyser den oranga varningslampan ända tills direkstarten stängs av manuellt, eller att den gått färdigt själv.

Har dock upptäckt att när jag inte stänger av den själv, så fortsätter den att gå under tiden jag kör bil. Och när jag stänger av bilen (om jag inte kör en allt för lång sträcka) så fortsätter värmaren att gå trots att motorn är avstängd.

Jag trodde att direktstarten stängde av sig själv när motorn var tillräckligt varm, på samma vis som autostarten, men det verkar som att direktstarten går längre? Och som sagt, även fortsätter sen när man stänger av bilen. Trots att motortempen är på normal enligt mätaren.

Eftersom dieselvärmaren också är riktigt känslig för sotning, överhettning m.m. så undrar jag även hur man bäst ska hantera den för att få värmaren att hålla så länge som möjligt. Att köra den några gånger fullt ut då och då är ju vad som rekommenderas allmänt. Men mer specifikt...ska man kanske stänga av den manuellt direkt man startar bilen och låta den automatiska ta över istället? Eller ska man låta den tugga på med oranga lampan lysandes trots att man kör bilen?

Vad är bäst? Min kamrat som haft sin bil i över 20k mil utan några problem med dieselvärmaren använder den minst 1-2 gånger per dag under vintern. När värmaren inte har gått klart innan han måste starta bilen så stänger han alltid av den manuellt, direkt bilen startat.

Eftersom få jag känner lyckats få sin värmare att hålla lika länge utan service så gissar jag att det beror på hans frekventa användande, men kanske även pga att han stänger av den manuellt direkt bilen startat?

Jag blir alltså inte riktigt klok på hur den fungerar, eller vad som är mest optimalt. Vidare klurar jag också över huruvida det är möjligt att trycka igång direktstarten när man tex ska in och handla mat. Bilen är ju fullvarm då. Vad händer om man trycker på direktstart? Startar värmaren inte alls då, eller startar den och går en kort stund, eller väntar den tills motorn börjar bli kall och startar då? Eller kan den riskera att bli överhettad när man startar den manuellt och motorn redan är varm?

Många frågor..men finns säkert någon här på forumet som har stenkoll. Så lika bra att passa på. Hade ju även kunnat besöka en Volvo-verkstad och fråga dem, men känner att sannolikheten att de kan svara trovärdigt på frågorna är mycket små. Ens sannolikheten att träffa på någon som har riktig koll på värmarna tror jag är svårt.

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 21:55
av CarMan
Direktsterten startar värmaren direkt & låter den gå i 1 timme, sen stängs den av.
skule motortempen nå 80 grader under denna timme, så tar värmaren en paus, tills tempraturen sjunkit en bit, då startar den igen.

oranga triangeln lyser vid direktstart & timer, på grund av att värmaren då komar att vara på även om du stängar av bilen (vilket kan var inne i et garage där du inte vill ha avgaser)

värmaren sotar om utomus tempraturen är för hög eller om baterispänningen är för låg.

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 22:01
av Roknäs
Jag måste slänga in en fråga också. Nu när Carman är på hugget :D . Hur mycke diesel drar värmaren när den går. Jag har en orkester buss med en gigantisk värmare. Tror den drar typ 5 liter i timmen om jag inte har fel. Så mycke borde ju inte volvo värmaren dra. Är det en Webasto eller? Vilket märke. För det är väl inte volvos egna.

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 22:08
av CarMan
så vitt jag vet så är det volvos egen
jag vet inte hur mycke den drar, men det är ca 3dl/timme

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 22:37
av eltoro2
ganska bra och fördjupande förklaring om funktion på bränslev. och alla för och nackdelar.
jag kom på någonting som funkade enkelt och bra förut. eller så kanske vet jag ingenting om .....
kolla där http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p234750

EL Toro

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: mån 17 nov 2008, 22:54
av Barkbiten
CarMan skrev:Direktsterten startar värmaren direkt & låter den gå i 1 timme, sen stängs den av.
skule motortempen nå 80 grader under denna timme, så tar värmaren en paus, tills tempraturen sjunkit en bit, då startar den igen.

oranga triangeln lyser vid direktstart & timer, på grund av att värmaren då komar att vara på även om du stängar av bilen (vilket kan var inne i et garage där du inte vill ha avgaser)

värmaren sotar om utomus tempraturen är för hög eller om baterispänningen är för låg.
Carman, tack för det svaret. Initierat som vanligt. Mellan raderna gissar jag då att det inte bör vara några konstigheter att köra på manuella direktstartläget när man kör bilen, eller när den är varm (men kallt ute) och man tex går in och handlar?

Att den ska gå i 60 minuter visste jag, men kände inte till att den stänger av och sen startar igen. Dock har jag ofta noterat att den vid direktstart inte gått en timma, utan snarare slagit av efter drygt 30 minuter. Så jag antog att den kanske slog av när värmen var uppnådd. Intressant om den stannar och sen startar igen. Borde ju finnas risk för sotning då eftersom den kanske stannar efter 45 minuter, och sen startar igen när det är 4 minuter kvar, och så slår den av. Dvs, den hinner inte gå tillräckligt länge andra gången.

Lät ju klokt det där med att den varnar för att man inte ska glömma den när man står inomhus...men logiken blir ju lite fel. Det optimala hade ju varit att den lyste orange när man stänger av bilen (vilket den ju gör om man programmerat in tex tidsinställningen). Men den borde ju inte lysa orange när man kör - om det var tänkt att man skulle kunna köra med direktstarten påkopplad vid färd. Då är det ju bättre att den är mörk, så att man kan se andra varningsmeddeleanden etc som kan uppstå under färden. Vilka man ju inte ser, eller inte tänker på, eftersom varningstriangeln för värmaren lyser konstant. Det mest logiska vore ju att den endast varnade när motorn är avstängd, eller precis då man stänger av motorn.

Sen visste jag inte heller att den sotade om utomhustemperaturen är för hög? Var går gränsen för detta på ett ungefär? Det skulle ju rent logiskt även innebära att det gamla expertrådet att köra värmaren någon gång i veckan även sommartid för att få den att hålla länge inte stämmer? Man kör den ju ofta för att undvika just igensotningen som jag har förstått det hela?

Och varför sotar den om batterispänningen är för låg? Då startar den väl inte alls, eller startar den bara en kort stund och sedan stänger av pga låg spänning? I så fall förstår jag. För det sotar som mest i början innan den blivit varm.

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: tis 18 nov 2008, 22:17
av CarMan
nä den ska teoertsikt inte starta om batterit är urladdat, men det funkar dåligt på slitna batterier (samt att direktstart inte tarhänsyn till detta)

själv har jag den bensindrivna varienten i min bil. o den kör jag inte på somaren (den startar men stannar första starten varje vinter, sen funkar den resten av vintern (deta beror på ett fel i min bränslepump)) jag har hant bilen i 6 år

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: tis 18 nov 2008, 22:27
av Barkbiten
CarMan skrev:nä den ska teoertsikt inte starta om batterit är urladdat, men det funkar dåligt på slitna batterier (samt att direktstart inte tarhänsyn till detta)

själv har jag den bensindrivna varienten i min bil. o den kör jag inte på somaren (den startar men stannar första starten varje vinter, sen funkar den resten av vintern (deta beror på ett fel i min bränslepump)) jag har hant bilen i 6 år
Ok, då vet jag. Jasså, den bensindrivna varianten. Modigt :-)

Fördelen med bensin är ju dock som Du redan noterat, bensin sotar inte :-)

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: tis 18 nov 2008, 22:35
av CarMan
det rulla många dieslar nuförtiden, 99% av dom kunderna rör inte värmaren på sommaren. (men vist har denna värmar konstruktion strulat hen hel den under åren den funits. men det är inta alls lika mycke strul nuförtiden som det var förr. nått har dom ändrat nånstans)

Re: Dieselvärmare fördjupningsfråga gällande funktion

Postat: ons 19 nov 2008, 14:55
av Barkbiten
CarMan skrev:det rulla många dieslar nuförtiden, 99% av dom kunderna rör inte värmaren på sommaren. (men vist har denna värmar konstruktion strulat hen hel den under åren den funits. men det är inta alls lika mycke strul nuförtiden som det var förr. nått har dom ändrat nånstans)
På årsmodell 08 och framåt kan man välja själv om dieselvärmaren ska gå igång automatiskt eller ej. Det är just dessa automatiska starter som brukar ta knäcken på värmaren, särskilt bilar som rullar mycket i stadsmiljö, där man kanske gör väldigt många start och stopp och korta sträckor.