Sida 1 av 3

Kontrollampan till helljuset

Postat: fre 31 okt 2008, 20:10
av Arne
Jag har en S60 D5 -02 och har fått ett elfel som jag skulle vilja ha tips om. Det är helljusets kontrollampa som inte lyser då jag slår på helljuset. Det är inte så hela tiden, men den tänds ibland och ibland inte. Dessutom är det ett liknande problem med bältessummern, den plingar ibland och ibland inte. Jag förstår att det är dålig kontakt nånstans, men vet inte var jag ska börja leta. Jag vore tacksam om någon har varit med om detta problem och kan förklara vad som gjordes för att lösa det.

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: fre 31 okt 2008, 23:30
av isak
hej
jag har hade samma pr- på min v70d5a03. den var så när jag köpte den man varnade från volvo att det kunde vara dim hela (centrlinstrumentet) lät dyrt? nåväl sommaren har gått helt plötsligt märker jag att det fung- perf-? prova att ta av battk- en 15 min har du tur fung- det! det dj..liga är att radion tappar grundinst kl-mm smällar man får ta. hör gärna av dig
isak

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: lör 01 nov 2008, 16:12
av Jwinkler
som sagt ett tidigt symptom för DIM:en (instrumentet) itne värt att byta för att få en lampa att lysa dock! om det itne blir värre med tiden och mätarna börjar flippa

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: sön 02 nov 2008, 13:19
av mspired
Hade pricis samma fel för ett par veckor sedan, helljuslampan och bältesvarnarlampan i instrumentpanelen glappade. lyckades spåra felet till två kallödningar på en av IC-kretsarna i DIM, det var två pinnar på IC'n som sitter bredvid varandra, den ena styrde helljuslampan och den andra bältesvarnaren. jag värmde på dem lite med lödpennan så nu funkar det perfekt. Jag kan återkomma med bilder på var det var kallödningar så du slipper felsöka själv, är nästan säker på att det är samma fel på din. Själv har jag en V70 -02

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: sön 02 nov 2008, 14:46
av isak
hej
tack för tipset. f-n fung den, man vet ju inte hur länge bes- i veckan nu går det 1 år med el ut- blålamp-.
isak

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: tis 04 nov 2008, 10:48
av Arne
mspired skrev:Hade pricis samma fel för ett par veckor sedan, helljuslampan och bältesvarnarlampan i instrumentpanelen glappade. lyckades spåra felet till två kallödningar på en av IC-kretsarna i DIM, det var två pinnar på IC'n som sitter bredvid varandra, den ena styrde helljuslampan och den andra bältesvarnaren. jag värmde på dem lite med lödpennan så nu funkar det perfekt. Jag kan återkomma med bilder på var det var kallödningar så du slipper felsöka själv, är nästan säker på att det är samma fel på din. Själv har jag en V70 -02
Tackar för tipset. Ser fram emot lite bilder, då är det lättare att hitta var du lödde. :D

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: tis 04 nov 2008, 12:48
av mspired
Bild kommer nu, ska försöka förklara...
Jag hade kallödningar vid kretsen (1) på bilden. Det var det tredje och fjärde (eller fjärde och femte) benet från vänster i överkant på kretsen (vid pilen) dessa ben är utsignal till helljuslampan respektive bältesvarnar LED'en. ledningarna på kretskortet går från dessa två ben sedan vidare till drivkretsarna (inringade på bilden), dessa tar hand om signalen och förstärker den så att den orkar driva lampan och LED'en. Jag kommer inte ihåg vart på drivkretsarna respektive kontrollampa var kopplad, men signalen går in på vänster sida och ut på motstående ben på höger sida. Troligtvis har några lödningar spruckit vid den stora kretsen (1) för dig precis som för mig, det är också möjligt att pling ljudet för bältesvarnaren styrs från samma krets och då från något ben i närheten av pilen, själv hade jag "bara" problem med lamporna, ljudet fungerade hela tiden. Skaffa dig en lödpenna med spetsigast möjlig spets samt en lupp/förstoringsglas för det är små lödpunkter och tight mellan benen :???:
börja med att försiktigt pillra bort silikonet eller vad det kan vara så att du kommer åt lödpunkterna ordentligt, värm sedan på lödpunkterna precis så att du ser att tennet smälter. värm inte för länge!

Bilden: http://www.mspired.se/DIM03.jpg

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: ons 05 nov 2008, 15:35
av Arne
Tackar för en utförlig beskrivning. Nu är det bara att plocka ut instrumenthuset och börja.

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: mån 26 jan 2009, 17:37
av graba
vanligt fel!!!
det började med helljuslampan och blikersindikatorerna (gröna pilar) slutade funka på instrumentet.
sen började klockan (uret) gå backlänges!!
kolla med http://www.auto-instrument.se
de hjälpte mig med min V70-03 när alla instrument slutade fungera för ca 2 år sen. Fick hjälp snabbt (skulle besiktiga) fick tillbaka bilen samma dag, det har inte krånglat en ända gång sen dess!! Alla felmeddelanden bla "SRS AIRBAG-service erfodras" nollställdes. Betalade en fjärdedel mot vad Bilia ville ha och fick 1 års garanti!! De hanterar tydligen flera sådana fel i veckan.
mvh
Palle

Re: Kontrollampan till helljuset

Postat: lör 18 aug 2012, 23:56
av Fred
Jag ville bara skriva och tacka mspired för den utmärkta beskrivningen om var man skulle löda för att få sin helljusindikator att bli stabil.

Min lampa glappade första gången förra året...när besiktningsgubben skulle kolla att den funkade!! :evil: Jag kollade med Auto Instrument men de ville ha drygt två tusen för att fixa den!! :shock: Jag hade dock märkt att lampan fungerade så länge bilen (instrumentet) var kall så jag parkerade i närheten av Bilprovningen och rullade in till ombesiktningen med kortast möjliga tid med tändningen på. Bilen gick igenom och jag kunde köra ett år till... :lol:

Nu är det dock snart dags för besiktning igen så nu ville jag se om jag inte kunde ordna till problemet. Att få ut instrumentet är busenkelt och väl hemma på arbetsbordet försökte jag se ifall någon lödning såg dåligt ut. Jag kunde inte se något fel men värmde på några av benen runt de mspired skriver om. Jag värmde också på alla drivkretsarnas ben när jag ändå hade möjligheten.

Monterade tillbaka instrumentet och har testat lampan i två dagar...inte en enda gång har den bråkat!!

Det svåraste med denna manöver tycker jag var att få bort det sega skyddet som är hällt runt IC-kretsen. Det satt rejält mellan kretsens ben och man vill ju inte röja för mycket med diverse verktyg.

Jag kommer behöva ta loss instrumentet igen då den översta av lamporna som belyser hastighetsmätaren verkar ha slocknat under operationen. Denna är dock väldigt enkel att byta utan att man ens behöver bryta strömmen i bilen och detta kommer inte besiktningen säga något om.

Stort tack igen!

Mvh
Fred