Sida 1 av 2

Navskruv

Postat: fre 31 okt 2008, 19:45
av xb07
Har en V70 2,5T AWD 06, navskruven höger fram har den senaste tiden lossnat/släpp och gängat ut sig en bit, åtgärde dragit åt den igen. Symptomen när den släpper är att ABS och antisladd börjar strul genom att dessa tillfälligt kopplas ur.

Vad finns för permanet lösning på navskruvs problemet?

vilken konsekvens blir det om den släpper helt?

Re: Navskruv

Postat: fre 31 okt 2008, 19:56
av Psyko
Använd gängsäkring, då lossar den inte.

Re: Navskruv

Postat: fre 31 okt 2008, 19:57
av Arne
Har skruven lossats så ska den bytas ut. Den ska dessutom momentdras och vinkeldras. Släpper skruven helt så är det bara bromsoket som håller kvar hjulet. Inte alls bra. Jag vet inte vilket moment 4WD ska dras, men en vanlig framhjulsdriven ska momentdras 35 Nm och vinkeldras 90 grader.

Re: Navskruv

Postat: fre 31 okt 2008, 21:30
av Psyko
Arne skrev:Har skruven lossats så ska den bytas ut. Den ska dessutom momentdras och vinkeldras. Släpper skruven helt så är det bara bromsoket som håller kvar hjulet. Inte alls bra. Jag vet inte vilket moment 4WD ska dras, men en vanlig framhjulsdriven ska momentdras 35 Nm och vinkeldras 90 grader.
Vi pratar endast om skruven som håller drivaxeln :roll:
Inte om ett nav från en 940 med en stor centrummutter :wink:

Re: Navskruv

Postat: fre 31 okt 2008, 21:35
av xb07
Vad innebär endast skruven..... hur påverkar det den konsekvens som arne beskriver?

Re: Navskruv

Postat: lör 01 nov 2008, 10:26
av Psyko
xb07 skrev:Vad innebär endast skruven..... hur påverkar det den konsekvens som arne beskriver?
Det är ingen Navskruv, det är en drivaxelskruv. Skruven håller
drivaxeln på plats, INTE navet.

Det som Arne beskriver kan inte hända på din bil bara
för att drivaxelskruven är lös.

Navet sitter med 4 rejäla skruvar från baksidan.

Re: Navskruv

Postat: lör 01 nov 2008, 10:41
av CarMan
Arne skrev:Har skruven lossats så ska den bytas ut. Den ska dessutom momentdras och vinkeldras. Släpper skruven helt så är det bara bromsoket som håller kvar hjulet. Inte alls bra. Jag vet inte vilket moment 4WD ska dras, men en vanlig framhjulsdriven ska momentdras 35 Nm och vinkeldras 90 grader.
Som sagt helt fel...

Re: Navskruv

Postat: lör 01 nov 2008, 10:44
av CarMan
lossar skruven så dra dit den igen.
Vill du vara säker på att den inte lossar igen, så lås den med loctite eller annan gängsäkring.
det absolut färsta som kan hända är att ABS & Antispinn tillfäligt slutar att fungera.
Orsaken är att drivaxeln kastar lite när skruven inte sitter där o då blir det svårt att läsa av varvtalet på det hjulet, så systemet säter en felkod på deta o stänger av systemena (dom startar automatiskt vid nästa start av motorn)

Re: Navskruv

Postat: lör 01 nov 2008, 15:45
av JK24T
Ehh... allt över M6 heter bult... drivaxelbult :twisted:

Re: Navskruv

Postat: lör 01 nov 2008, 16:01
av Tomas88
JK24T skrev:Ehh... allt över M6 heter bult... drivaxelbult :twisted:
Nja. Tror faktiskt du har fel där. Har för mig att en bult egentligen inte har några gängor men ändå så kallas ju alltid större skruvar för bultar.

Någon som kan bekräfta/dementera detta?