Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har problem med att det försvinner bromsolja så jag lämnade in bilen för felsökning. Volvo här i stan hittade en läcka på slavcylindern till kopplingen. Saken är den att jag tycker bromsen är "mjuk" när man trampar ner den. Bilen bromsar men jag tycker det saknas något (luddigt uttryckt), och efter lite eftersökning så funderar jag på bromsservot. Går det att själv se om detta läcker eller kan droppet från slavcylindern göra att bromsarna käns odistinkta?
Byte av cylinder, koppling, packbox till vevaxeln samt omfettning av lådan kostar 11200kr vilket käns mer än rimligt.
Men är bromsservot dåligt också......
Senast redigerad av 1 Motörhead, redigerad totalt 0 gånger.
Du säger att din broms känns lite mjuk, kan ju tyda på att fått luft i systemet. Om du trampar ett par gånger utan att motorn är igång, ska bromsen kännas stummare. Om du då trycker på bromsen och startar motorn, så ska pedalen sjunka lite till, det är enda sättet jag vet hur man kan kolla bromsservon.
Det är väl samma behållare både till bromsen och kopplingen..om nu oljan har läckt ut, kanske det kom lite luft även in i bromssystemet. Lufta hela systemet, så kanske det blir bättre "bett" i dina bromsar.
Motörhead skrev:Hej!
Har problem med att det försvinner bromsolja så jag lämnade in bilen för felsökning. Volvo här i stan hittade en läcka på slavcylindern till kopplingen. Saken är den att jag tycker bromsen är "mjuk" när man trampar ner den. Bilen bromsar men jag tycker det saknas något (luddigt uttryckt), och efter lite eftersökning så funderar jag på bromsservot. Går det att själv se om detta läcker eller kan droppet från slavcylindern göra att bromsarna käns odistinkta?
Byte av cylinder, koppling, packbox till vevaxeln samt omfettninga av lådan kostar 11200kr vilket käns mer än rimligt.
Men är bromsservot dåligt också......
Tror inte du har något fel på bromsarna, inte
mer än att det läcker från kopplingscylindern
och det måste du ju åtgärda i vilket fall som helst.

Vid den typen av läckege brukar inte bromsarna bli
lidande då kopplingen tar vätskan högre upp än vad bromsarna
gör. Första felet brukar bli att kopplingen slutar fungera eftersom
det blir luft i det systemet först
Hej!
I samband med kontrollen så fick de byta bromsolja då den förmodligen inte är bytt förut (borde jag kanske ha sagt i mitt första inlägg, sorry) men jag tycker fortfarande att bromsen är "mjuk" jämfört med andra bilar jag har provat. Har ju tyvärr bara haft gamla hinkar förut så jag kan inte säga om det är såhär en v70n ska vara. Provade en bekants Skoda RS igår och höll på att flyga igenom framrutan när jag provbromsade :) nöp till som attan.
Får kanske be meken känna på bromsen, men nånstans gnager en liten oro att "jo, bromsservot måste också bytas, bara
50 000kr till" :shock: Får hoppas att de är lika ärliga som de brukar vara här i stan.

Edit: Bromsbackarna är väldigt fräscha såg jag efter lite rivning.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]