Sida 1 av 1
2,5D vs D5
Postat: ons 17 sep 2008, 01:17
av otto84
Jag funderar på att köpa en diesel-volvo och funderar lite över motorerna.
Om man jämför TDI/2,5D (Audi-motorn) med 2,4D och D5 (Volvos egna motorer), vilken är då enklast/billigast att serva med tex kamrem?
Vet att man måste ha specialverktyg för att tex ställa in pumpen vid kamremsbyte på TDI/2,5D. Behövs detta även på 2,4D/D5?
Några andra fördelar/nackdelar med någon av motorerna?
/otto
Re: 2,5D vs D5
Postat: ons 17 sep 2008, 21:37
av hollan
på d5an drivs pumpen direkt så den kamremmen är lika enkel o byta som på en bensinare i övrigt så är d5 klart mycke trevligare i gång och effekt och även lite snålare än gammla vw motorn jag rekomonderar klart d5an
Re: 2,5D vs D5
Postat: ons 17 sep 2008, 21:52
av CarMan
audi motorn är dubbelt så dyr på allt, det går nämlige åt så mycke tid at göra presis allt + de korta bytesnitervallerna på pumprem(6000 mil) som desutem behöver specialverktyg....
Re: 2,5D vs D5
Postat: ons 17 sep 2008, 22:46
av eltoro2
Smaksak... jag hade en 2,5 d och nu kör jag en D5. Tyskarna gjörde en rappare och klart till utseende finare motor.
Motor är klart piggare på audi än på volvos motor. alla som kör en D5 vet att den är seg i 2-an och släpper loss i trean. Så som sagt smaksak. Angående de tekniska detaljer du kan förlita dig på de andra dock en sak håller jag inte med om. Audis motor är klart snålare än volvos. Är man lite mer på gasen 2,5-an är snålare än D5-an. D5 varierar mer i förbrukningen än 2,5an.
Re: 2,5D vs D5
Postat: ons 17 sep 2008, 22:50
av CarMan
volvo 5:an är bra mycke piggare. tystara & framföralt billigare.
kanske är det allt oväsen som får dig att tro att audin är rappare, för det är den inte.
Re: 2,5D vs D5
Postat: tor 18 sep 2008, 18:53
av Jwinkler
d5 alla gånger, mer behöver man inte säga..
good luck
Re: 2,5D vs D5
Postat: tor 18 sep 2008, 21:25
av otto84
Tack för alla tips och bra info. Hade på känn att D5:an skulle vara bättre på alla sätt. Bra att man slipper pumpinställning och specialverktyg på den. Tycker den där j*vla pumpremmen med inställning är så trist på dom äldre dieslarna. (Har haft en 940 TD med D24. Kostade 6500 att byta remmar på den men lyckades få ner priset till 5800. På min nuvarande S90 bensinare kostade kamremsbyte 2400 kr. Lite skillnad.)
Så som det verkar så är det bättre att lägga till lite extra pengar och köpa en D5. Trots dyrare inköp kanske det ändå lönar sig i längden...
Re: 2,5D vs D5
Postat: tor 18 sep 2008, 21:48
av CarMan
otto84 skrev:Tack för alla tips och bra info. Hade på känn att D5:an skulle vara bättre på alla sätt. Bra att man slipper pumpinställning och specialverktyg på den. Tycker den där j*vla pumpremmen med inställning är så trist på dom äldre dieslarna. (Har haft en 940 TD med D24. Kostade 6500 att byta remmar på den men lyckades få ner priset till 5800. På min nuvarande S90 bensinare kostade kamremsbyte 2400 kr. Lite skillnad.)
Så som det verkar så är det bättre att lägga till lite extra pengar och köpa en D5. Trots dyrare inköp kanske det ändå lönar sig i längden...
dyrare i inköp, men d får ju tillbaka den slanten när du säljer bilen.
kamrems byte på d5:an är vid 16 000 mil & vatten pumpen håler hög kvalite o behöver inte bytas, inte ens på 32 000 mil.
--------
audi dieseln dräller altid olja.
knackar alltid om vakmpumpen
pumprems justering med specialverktyg vid varje service
pumprems byte varje 6000 mil
kamrems byte varje 12 000 mil
vatten pumpen håller säkert en bra bit förbi 12 000 mil, men inte alla gåner ända till 24 000 mil
glöd stiften komer att paja förr eller senare på en bil med över 15 000 mil
Ganska stor skillnad både på sevice kostnnad & underhåls kostnad mellan desa 2 motorer