- tis 16 sep 2008, 15:29
#218279
Som nybliven ägare av en S80 2,4 -00 som rullat 18700 mil så har jag ånyo hittat till detta eminenta forum.
Jag var otrogen ett tag med en Jeep Cherokee men kunde inte låta bli att byta bil då en finska med emigreringsplaner
sålde Volvon till mig för 44 000:-. Givetvis fick hon bekosta ett kamremsbyte innan affären slutfördes
För att bekanta mig närmare med modellen har jag nu under ett par dagar läst lite kring vad som diskuterats här tidigare och
man kan då omöjligt missa problematiken med undermåliga gasspjäll på tidiga modeller av X70, S60, V70, S80 samt Bifuel modellerna.
Som oerfaren medlem slänger man då och då ur sig en fråga här och det tar då ofta inte lång tid innan en veteran dyker upp och
glatt hänvisar en till ”sök funktionen” eftersom ämnet eller tråden är uttjatat sedan länge.
Söker man på t ex ”gasspjäll”, ett kärt ämne som många verkar komma i kontakt med så öppnar sig en värld av inlägg!
(Eftersom jag är född med snopp och som dessutom drabbats av en förkylning (sängliggandes med andra ord) så la jag ner lite tid att
sammanfatta lite av det som tidigare skrivits. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon att snabbare sätta sig in i problematiken.)
Då jag inte riktigt kom fram till i vilken redan nu existerande tråd detta inlägg passar så blev det en ny.
Det står er moderatorer fritt att flytta den till bättre lämpat ställe!
Trevlig läsning vänner!
Problemmodeller (utrustade med ETM Magneti Marelli):
X70, 99-00.
S80,S60,V70 99-01
Alla Bifuel som är P2X.
(Ni som har senare årsmodeller kan andas ut då dessa är utrustade med Bosch Gasspjäll.)
Det kan sitta en vit eller gul klisterlapp på spjället, är den gul så betyder den att spjället har bytts ut någon gång tidigare.
Spjällets konstruktion, med bilder:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
Varför får gasspjället ”spel”?
Jo, för att på axeln som själva spjället och motorn sitter på är en plastfilm med kopparslingor monterad.
Mot denna ligger en slags gaffel som berättar för styrenheten vart den befinner sig. Gaffeln "sliter" ned kopparslingorna och kontakten blir dålig.
Volvoägare i USA har efter en stämning lyckats få det här felet klassat som ett garantifel (avgasrelaterat):
http://nyhetskanalen.se/1.31798/nyheter ... a_bilagare
Oss svenskar har tyvärr Volvo ej behandlat lika välvilligt men efter att Sverker i TV programmet ”Plus”
uppmärksammat problemet så hände det i alla fall lite saker. En form av ”Good Will” kom fram i offentlighetens ljus.
http://www.aftonbladet.se/bil/article285765.ab
http://www.aftonbladet.se/bil/article284090.ab
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p ... 5&a=214759
Denna Good will har gjort att medlemmar här på ”Jag rullar.se” kunnat få pengar tillbaka på reparationer de tidigare fått
bekosta ur egen plånbok. Alla har dock inte haft samma tur..
Volvo själva svarar en medlem på detta vis då frågan lyfts till dem:
”På Svenska marknaden är det återförsäljarna som ansvarar för garanti och goodwillfrågor.
Som generalagent så gör vi ej några några bedömningar i dylika frågor.
Därmed anser vi att ert ärende är avslutat från vår sida.
Volvo Personbilar Sverige AB
Frank Granberg”
Volvos policy för ETM problem lyder som följer:
Du ska ha felsymton och felkoder relaterade till ETM för att vara berörd.
Bilen ska vara servad enligt Volvos rekommendationer (= Volvostämplar i Serviceboken).
Har man inte det ska man inte räkna med att få hjälp med detta problem.
Detta är inte en garanti, det är ett Goodwill åtagande.
Är du en lyckligt lottad Volvoägare med fulltecknad servicebok hanteras good willén så här:
Har man ett fel på bilen (som man tror kan vara gasspjällsrelaterat) måste den felsökas.
- Felsökningskostnaden faller på kunden.
Om fel på gasspjäll då konstateras, kommer "löftet" in i bliden. (under förutsättning att kraven på service och miltal uppfylles.)
1. Nya mjukvara matas in och spjället rengörs.
- Detta skall enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
2. Blir inte bilen friskare genom ny mjukvara/rengöring kan byte av spjället bli aktuellt.
- Även detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
Är ovanstående hela sanningen? Givetvis inte…
En annan medlem rapporterar följande:
” Skickade ett mail till [email protected].
En dam ringde upp i dag, och efter ett långt samtal fick jag veta följande.
Det finns idag "ingen direkt" uttalad goodwill på Etm, eller något fastslaget miltal heller.
VCC - Volvo biltillverkaren, tar ingen del av kostnaden för goodwill på Etm.
Denna kostnad faller helt och hållet på Åf / Servicestället.
Och det ligger helt på servicestället att avgöra om man vill ha fullt betalt, eller köra ”goodwill” på allt eller delar därav.
Något förvånad var hon över att det verkar finnas geografiska skillnader om hur man hanterar bristande Etm”
Slutligen:
Det verkar som att problemet med gasspjället är odemokratiskt. Vissa rapporterar om att man bytt spjäll fyra gånger
medans andra bilar är besvärsfria. Vad kan man göra själv? Rengöra spjället regelbundet? Nej, enligt vissa då man inte skall
fingra på sådant som fungerar och är man dessutom kvalificerad för en ev good will så kanske det är bäst att låta spjället haverera
innan den vad det verkar okända gränsen (år/mil?) inträder.
Jag var otrogen ett tag med en Jeep Cherokee men kunde inte låta bli att byta bil då en finska med emigreringsplaner
sålde Volvon till mig för 44 000:-. Givetvis fick hon bekosta ett kamremsbyte innan affären slutfördes
För att bekanta mig närmare med modellen har jag nu under ett par dagar läst lite kring vad som diskuterats här tidigare och
man kan då omöjligt missa problematiken med undermåliga gasspjäll på tidiga modeller av X70, S60, V70, S80 samt Bifuel modellerna.
Som oerfaren medlem slänger man då och då ur sig en fråga här och det tar då ofta inte lång tid innan en veteran dyker upp och
glatt hänvisar en till ”sök funktionen” eftersom ämnet eller tråden är uttjatat sedan länge.
Söker man på t ex ”gasspjäll”, ett kärt ämne som många verkar komma i kontakt med så öppnar sig en värld av inlägg!
(Eftersom jag är född med snopp och som dessutom drabbats av en förkylning (sängliggandes med andra ord) så la jag ner lite tid att
sammanfatta lite av det som tidigare skrivits. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon att snabbare sätta sig in i problematiken.)
Då jag inte riktigt kom fram till i vilken redan nu existerande tråd detta inlägg passar så blev det en ny.
Det står er moderatorer fritt att flytta den till bättre lämpat ställe!
Trevlig läsning vänner!
Problemmodeller (utrustade med ETM Magneti Marelli):
X70, 99-00.
S80,S60,V70 99-01
Alla Bifuel som är P2X.
(Ni som har senare årsmodeller kan andas ut då dessa är utrustade med Bosch Gasspjäll.)
Det kan sitta en vit eller gul klisterlapp på spjället, är den gul så betyder den att spjället har bytts ut någon gång tidigare.
Spjällets konstruktion, med bilder:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
Varför får gasspjället ”spel”?
Jo, för att på axeln som själva spjället och motorn sitter på är en plastfilm med kopparslingor monterad.
Mot denna ligger en slags gaffel som berättar för styrenheten vart den befinner sig. Gaffeln "sliter" ned kopparslingorna och kontakten blir dålig.
Volvoägare i USA har efter en stämning lyckats få det här felet klassat som ett garantifel (avgasrelaterat):
http://nyhetskanalen.se/1.31798/nyheter ... a_bilagare
Oss svenskar har tyvärr Volvo ej behandlat lika välvilligt men efter att Sverker i TV programmet ”Plus”
uppmärksammat problemet så hände det i alla fall lite saker. En form av ”Good Will” kom fram i offentlighetens ljus.
http://www.aftonbladet.se/bil/article285765.ab
http://www.aftonbladet.se/bil/article284090.ab
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p ... 5&a=214759
Denna Good will har gjort att medlemmar här på ”Jag rullar.se” kunnat få pengar tillbaka på reparationer de tidigare fått
bekosta ur egen plånbok. Alla har dock inte haft samma tur..
Volvo själva svarar en medlem på detta vis då frågan lyfts till dem:
”På Svenska marknaden är det återförsäljarna som ansvarar för garanti och goodwillfrågor.
Som generalagent så gör vi ej några några bedömningar i dylika frågor.
Därmed anser vi att ert ärende är avslutat från vår sida.
Volvo Personbilar Sverige AB
Frank Granberg”
Volvos policy för ETM problem lyder som följer:
Du ska ha felsymton och felkoder relaterade till ETM för att vara berörd.
Bilen ska vara servad enligt Volvos rekommendationer (= Volvostämplar i Serviceboken).
Har man inte det ska man inte räkna med att få hjälp med detta problem.
Detta är inte en garanti, det är ett Goodwill åtagande.
Är du en lyckligt lottad Volvoägare med fulltecknad servicebok hanteras good willén så här:
Har man ett fel på bilen (som man tror kan vara gasspjällsrelaterat) måste den felsökas.
- Felsökningskostnaden faller på kunden.
Om fel på gasspjäll då konstateras, kommer "löftet" in i bliden. (under förutsättning att kraven på service och miltal uppfylles.)
1. Nya mjukvara matas in och spjället rengörs.
- Detta skall enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
2. Blir inte bilen friskare genom ny mjukvara/rengöring kan byte av spjället bli aktuellt.
- Även detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
Är ovanstående hela sanningen? Givetvis inte…
En annan medlem rapporterar följande:
” Skickade ett mail till [email protected].
En dam ringde upp i dag, och efter ett långt samtal fick jag veta följande.
Det finns idag "ingen direkt" uttalad goodwill på Etm, eller något fastslaget miltal heller.
VCC - Volvo biltillverkaren, tar ingen del av kostnaden för goodwill på Etm.
Denna kostnad faller helt och hållet på Åf / Servicestället.
Och det ligger helt på servicestället att avgöra om man vill ha fullt betalt, eller köra ”goodwill” på allt eller delar därav.
Något förvånad var hon över att det verkar finnas geografiska skillnader om hur man hanterar bristande Etm”
Slutligen:
Det verkar som att problemet med gasspjället är odemokratiskt. Vissa rapporterar om att man bytt spjäll fyra gånger
medans andra bilar är besvärsfria. Vad kan man göra själv? Rengöra spjället regelbundet? Nej, enligt vissa då man inte skall
fingra på sådant som fungerar och är man dessutom kvalificerad för en ev good will så kanske det är bäst att låta spjället haverera
innan den vad det verkar okända gränsen (år/mil?) inträder.
Senast redigerad av 4 Jon-Evert, redigerad totalt 0 gång.
Kör försiktigt, någon väntar på dig därhemma!