Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jon-Evert
#218279
Som nybliven ägare av en S80 2,4 -00 som rullat 18700 mil så har jag ånyo hittat till detta eminenta forum.
Jag var otrogen ett tag med en Jeep Cherokee men kunde inte låta bli att byta bil då en finska med emigreringsplaner
sålde Volvon till mig för 44 000:-. Givetvis fick hon bekosta ett kamremsbyte innan affären slutfördes ;-)

För att bekanta mig närmare med modellen har jag nu under ett par dagar läst lite kring vad som diskuterats här tidigare och
man kan då omöjligt missa problematiken med undermåliga gasspjäll på tidiga modeller av X70, S60, V70, S80 samt Bifuel modellerna.

Som oerfaren medlem slänger man då och då ur sig en fråga här och det tar då ofta inte lång tid innan en veteran dyker upp och
glatt hänvisar en till ”sök funktionen” eftersom ämnet eller tråden är uttjatat sedan länge.

Söker man på t ex ”gasspjäll”, ett kärt ämne som många verkar komma i kontakt med så öppnar sig en värld av inlägg!
(Eftersom jag är född med snopp och som dessutom drabbats av en förkylning (sängliggandes med andra ord) så la jag ner lite tid att
sammanfatta lite av det som tidigare skrivits. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon att snabbare sätta sig in i problematiken.)

Då jag inte riktigt kom fram till i vilken redan nu existerande tråd detta inlägg passar så blev det en ny.

Det står er moderatorer fritt att flytta den till bättre lämpat ställe!

Trevlig läsning vänner!



Problemmodeller (utrustade med ETM Magneti Marelli):

X70, 99-00.
S80,S60,V70 99-01
Alla Bifuel som är P2X.
(Ni som har senare årsmodeller kan andas ut då dessa är utrustade med Bosch Gasspjäll.)

Det kan sitta en vit eller gul klisterlapp på spjället, är den gul så betyder den att spjället har bytts ut någon gång tidigare.

Spjällets konstruktion, med bilder:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Varför får gasspjället ”spel”?
Jo, för att på axeln som själva spjället och motorn sitter på är en plastfilm med kopparslingor monterad.
Mot denna ligger en slags gaffel som berättar för styrenheten vart den befinner sig. Gaffeln "sliter" ned kopparslingorna och kontakten blir dålig.

Volvoägare i USA har efter en stämning lyckats få det här felet klassat som ett garantifel (avgasrelaterat):
http://nyhetskanalen.se/1.31798/nyheter ... a_bilagare

Oss svenskar har tyvärr Volvo ej behandlat lika välvilligt men efter att Sverker i TV programmet ”Plus”
uppmärksammat problemet så hände det i alla fall lite saker. En form av ”Good Will” kom fram i offentlighetens ljus.
http://www.aftonbladet.se/bil/article285765.ab
http://www.aftonbladet.se/bil/article284090.ab
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p ... 5&a=214759


Denna Good will har gjort att medlemmar här på ”Jag rullar.se” kunnat få pengar tillbaka på reparationer de tidigare fått
bekosta ur egen plånbok. Alla har dock inte haft samma tur..

Volvo själva svarar en medlem på detta vis då frågan lyfts till dem:
”På Svenska marknaden är det återförsäljarna som ansvarar för garanti och goodwillfrågor.
Som generalagent så gör vi ej några några bedömningar i dylika frågor.
Därmed anser vi att ert ärende är avslutat från vår sida.

Volvo Personbilar Sverige AB
Frank Granberg”

Volvos policy för ETM problem lyder som följer:
Du ska ha felsymton och felkoder relaterade till ETM för att vara berörd.
Bilen ska vara servad enligt Volvos rekommendationer (= Volvostämplar i Serviceboken).
Har man inte det ska man inte räkna med att få hjälp med detta problem.
Detta är inte en garanti, det är ett Goodwill åtagande.

Är du en lyckligt lottad Volvoägare med fulltecknad servicebok hanteras good willén så här:
Har man ett fel på bilen (som man tror kan vara gasspjällsrelaterat) måste den felsökas.
- Felsökningskostnaden faller på kunden.
Om fel på gasspjäll då konstateras, kommer "löftet" in i bliden. (under förutsättning att kraven på service och miltal uppfylles.)
1. Nya mjukvara matas in och spjället rengörs.
- Detta skall enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
2. Blir inte bilen friskare genom ny mjukvara/rengöring kan byte av spjället bli aktuellt.
- Även detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.

Är ovanstående hela sanningen? Givetvis inte…

En annan medlem rapporterar följande:
” Skickade ett mail till [email protected].

En dam ringde upp i dag, och efter ett långt samtal fick jag veta följande.
Det finns idag "ingen direkt" uttalad goodwill på Etm, eller något fastslaget miltal heller.
VCC - Volvo biltillverkaren, tar ingen del av kostnaden för goodwill på Etm.
Denna kostnad faller helt och hållet på Åf / Servicestället.
Och det ligger helt på servicestället att avgöra om man vill ha fullt betalt, eller köra ”goodwill” på allt eller delar därav.

Något förvånad var hon över att det verkar finnas geografiska skillnader om hur man hanterar bristande Etm”



Slutligen:
Det verkar som att problemet med gasspjället är odemokratiskt. Vissa rapporterar om att man bytt spjäll fyra gånger
medans andra bilar är besvärsfria. Vad kan man göra själv? Rengöra spjället regelbundet? Nej, enligt vissa då man inte skall
fingra på sådant som fungerar och är man dessutom kvalificerad för en ev good will så kanske det är bäst att låta spjället haverera
innan den vad det verkar okända gränsen (år/mil?) inträder.
Senast redigerad av 4 Jon-Evert, redigerad totalt 0 gång.
av Fred
#218303
Grymt bra jobbat! Din utförliga sammanfattning visar tydligt hur snurrig hela ETM-problematiken är. Trots att du bevisligen gjort en grundlig genomgång så finns egentligen inga klara slutsatser att dra. Det är tillfälligheter och tur som gör ifall en volvokund kommer att vara nöjd med sin bil i detta avseende.

Min generella slutsats blir att jag tycker att det är ynkligt av Volvo att inte ta samma ansvar som de gjort i USA för sin uppenbara miss i valet av leverantör av ETM. Bilarna är ju identiska på alla marknader på denna punkt.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
#218306
Finns det fortfarande bilar med problem? Det var länge sedan jag såg en bil med problem.
vist kan man göra rent spjället själv, inga problem. det är ju bar bra att det är rent där. men framförallt så ska man kolla att vevhusventilationen funkar som den ska (detta är en av sakerna som altid görs isamband med ETM byte på garantin. (tror inte alverkstäderna gör detta, så det är inte konstigt om dom är billigare på jobbet)


har man bytt gas spjället 4 ggr, så har man alla gånger byt fel sak...
Användarvisningsbild
av CarMan
#218307
Lite off topic.
vi hade en Lamborgine Mursilago på jobbet för nån vecka sedan. denna har 4:a såna här gas spjäll. spjällen såg identiska ut med volvos & pep presis likadant :lol:
#218781
Tack för feedbacken på denna "tråd", hoppas som sagt att den kan hjälpa någon rätt i djungeln gällande de Italienska gasspjällen.

Jag har en liten fråga till dig "Carman":
Tolkar jag ditt inlägg rätt då du skriver "Finns det fortfarande bilar med problem? Det var länge sedan jag såg en bil med problem"
så verkar något positivt ha hänt.... Dvs att på något sätt har problemet idag blivit mindre (bilar med de berörda spjällen lär väl rulla runt på våra vägar i stort antal fortfarande)...

Kan du förklara varför "problemet" blivit mindre eller helt enkelt försvunnit?
Användarvisningsbild
av CarMan
#218909
det var et eller 2 år sen jag såg många bilar med fel (har säkert kommit enstaka, sedan dess, men dom är som sagt säll synta)

jag vet inte varför, men jag kan gissa.
många har det nyare spjället
många har den nya mjukvaran
man har lästsig att problemen inte alltid är ETM, mågna av som som tidigare hade problem hade ju inte problem med etm...
av Fred
#218919
CarMan skrev:det var et eller 2 år sen jag såg många bilar med fel (har säkert kommit enstaka, sedan dess, men dom är som sagt säll synta)

jag vet inte varför, men jag kan gissa.
många har det nyare spjället
många har den nya mjukvaran
man har lästsig att problemen inte alltid är ETM, mågna av som som tidigare hade problem hade ju inte problem med etm...
Antalet bilar med Magnetti Marelli-spjället har nog inte minskat SÅÅÅ mycket. Visst har en del skrotats men det rullar väldigt många fortfarande. Bilar med skräpspjällen kan ju inte uppgraderas med, de mycket bättre, Bosch-spjällen.

Den nya mjukvaran är ingen fix för konstruktionens fel, den ger Volvo lite respit på totalras så att de kanske kan slippa undan "goodwill"-byten, spjällen kommer rasa...det blir bara lite senare med mjukvaran.

Givetvis är det bra med information, och visst har många problem felaktigt skyllts på spjällen, men det ändrar inte faktumet att Magnetti Marelli-spjällen ÄR en undermålig konstruktion som aldrig hört hemma i en premiumbil som Volvo!
Användarvisningsbild
av CarMan
#218921
En ETA går givet vis inte montera på en bil med ETM om det är det du menar.

men det fins en tidig o e set variant av ETM. den senare har inte samma problem. pumkt slut.
sen så är det fortfarande vevhusventilationen som är en av de storsta orsakerna till att spjället blir frornat & börjar at strula.

rengöring av vevhusventilatonen ingår på vissa sevicar att göra, men det görs inte om man lämnar in bilen hoss en icke aktoriserad verksta!
av Fred
#218955
CarMan skrev:En ETA går givet vis inte montera på en bil med ETM om det är det du menar.

men det fins en tidig o e set variant av ETM. den senare har inte samma problem. pumkt slut.
sen så är det fortfarande vevhusventilationen som är en av de storsta orsakerna till att spjället blir frornat & börjar at strula.
Av det jag har läst så har alla Magnetti Marelli-spjällen samma typ av kopparbanor med gafflar. Gafflarna sliter bort kopparn vilket givetvis gör att spjällen får helt fel värden. Att vevhusventilationen skulle kunna öka förslitningen, det har jag svårt att se. Vad "att spjället blir frornat" betyder har jag ingen aning om...Däremot kan jag förstå att vevhusventilationen kan skita ned loppet och därigenom göra att fjärilsspjället inte fungerar som det ska. Mot detta hjälper naturligtvis rengöring men hur mycket du än rengör ditt spjäll kan du aldrig återställa kopparbanorna när de väl blivit utslitna. Detta betyder att alla MM-spjäll är dömda att ge upp förr eller senare.

Fast det är klart, jag, och väldigt många med mig, kanske har missförstått alltihop...?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]